Research Article
BibTex RIS Cite

5E Öğretim Modeline Uygun Olarak Bilgisayar Destekli Materyal Tasarlanması ve Materyale Yönelik Öğrenci Görüşleri: Bileşikler Ünitesi

Year 2022, Issue: 53, 313 - 329, 30.06.2022
https://doi.org/10.53444/deubefd.1054503

Abstract

Soyut kavramlar içeren Kimya dersinde kavramların somutlaştırılarak anlatılacağı öğretim materyalleri hazırlamak önemlidir. Temelini yapılandırmacı yaklaşımdan alan 5E öğretim modeli kavram yanılgılarının azaltılmasında kullanılan bir modeldir. Bilgisayar destekli materyallerin geliştirilmesi soyut kavramların somutlaştırılmasında ve öğrencilerin öğrenmelerini kolaylaştırmada etkilidir. Eğitim ortamında teknolojinin kullanılması öğrencilerin ilgisini arttırmakta, daha zengin öğrenme ortamları sunmakta ve öğrencilerin öğrenme merkezine çekilmesini sağlamaktadır. Bu çalışmada ortaöğretim 9. Sınıf Bileşikler ünitesine yönelik 5E öğretim modeline uygun bilgisayar destekli materyal tasarlamak ve bu materyal hakkında öğrencilerin görüşünü almak amaçlanmıştır. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması kullanılmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubunu izin alabilme ve görevli öğretmen faktörleri göz önünde bulundurularak seçilen İzmir ilinde bir ortaöğretim kurumunda öğrenim gören 9. Sınıf öğrencileri (N=30) oluşturmaktadır. Öğrenciler 5E öğretim modeline göre hazırlanmış materyali animasyonlar, etkinlikler içerdiği için ve görsellerle desteklendiği için ilgi çekici bulduklarını, programın kullanımın kolay olduğunu ve bu materyali kullanarak konuyu daha iyi anladıklarını, bilgilerinin daha kalıcı olduğunu ifade etmişlerdir.

References

  • Atasoy, B. Kadayıfçı, H. ve Akkuş, H. (2003). Lise 3 sınıftaki öğrencilerin kimyasal bağlar konusundaki yanlış kavramları ve bunların giderilmesi üzerine yapılandırmacı yaklaşımın etkisi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1, 61-79.
  • Awan, A.S., Iqbal, M.Z., Khan,T.M., Mahmood, T. ve Mohsin, M.N. (2012). Pupils’ ideas in learning concept of the chemical bonding among Pakistani students, International Journal of Applied Science and Technology, 2(6), 139-146.
  • Bell,J.(1987). Doing your research Project a guide fort he first-time researchers in education and social science,Open University Press,England.
  • Butler, P. H., & Cahyadi, M. V. (2004). Undergraduate students’ understanding of falling bodies in idealized and real-world situations. Journal of Research in Science Teaching, 41(6), 569-583.
  • Bybee, R.W. (1997). Improving instruction in achieving scientific literacy: From purposes to practis the BSCS 5E Instructional model: Origins, effectiveness and application full report. Colorada, Springs.
  • Bybee, R.W., Taylor, J.A. Gardner, A. Scotter, P.V. Powell, J.C.Westbrook, A.ve Landes, N. (2006). The BSCS 5E International model: Origins, effectiveness and applications. http:www.bscs.org/pdf/bscs5efullreport2006.pdf
  • Caner, S. (2008). Canlıların sınıflandırılması konusunda bilgisayar destekli materyal geliştirilerek 5E modeline göre uygulanması ve kavram yanılgılarını gidermedeki etkinliği, Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, YL Tezi.
  • Ceylan, E. ve Geban, Ö. (2009). Maddenin yoğun fazları ve çözünürlük kavramlarını anlamada 5E öğrenme modelinin kullanımı ile kavramsal değişimin kolaylaştırılması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 41-50.
  • Cohen,L., Manion,L. ve Morrison, K. (2007). Research methods in education (5th Ed.) London and New York: Routledge Falmer
  • Coll, R.K. ve Treagust, D.F. (2001). “Learners’ use of analogy and alternative conceptions for chemical bonding”, Australian Science Teachers Journal, 48(1), 24-32.
  • Coll, R.K. ve Taylor, N. (2002). Mental models in chemistry: Senior chemistry students’ mental models of chemical bonding, Chemistry Education: Research and Practice Europe, 3(2), 175-184.
  • Coll, R.K. ve Treagust, D.F. (2003). Investigation of secondary school, undergraduate and graduate learners’ mental models of ionic bonding, Journal of Research in Science Teaching, 40(5), 464-486.
  • Connolly,T.M.,McLellan,E.,Stansfield,M.H.,Ramsay,J ve Sutherland,J. (2004). Applying computer gamesconcepts to teaching database analysis and design. Paper presented at Proceedingsof the International Conference on Computer Games,AI,Design and Education,Reading,UK.
  • Demircioğlu, G. Demircioğlu, H. ve Vural, S. (2016). 5E öğretim modelinin üstün yetenekli öğrencilerin buharlaşma ve yoğuşma kavramlarını anlamaları üzerine etkisi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(2), 821-838.
  • Doğan, D. ve Demirci, B. (2011). Lise öğrencileri ve kimya öğretmen adaylarının iyonik bağ kavramına ilişkin yanılgıları, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 67-84.
  • Driver, R. (1981). Pupils’ alternative frameworks in science. European Journal of Science Education,3(1), 93-101.
  • Ebenezer, J.V. (2001). A hypermedia environment to explore and negotiate students’ conceptions: Animation of the solution process of table salt. Journal of Science Education and Technology, 10(1), 73-92.
  • Gökulu, A. (2017). 8.sınıf öğrencilerinin element, bileşik, karışım kavramlarını anlama düzeyleri ve kavram yanılgılarının incelenmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(2), 1-16.
  • Hırça, N., Seven, S. ve Azar, A. (2012). 5E öğretim modeline göre bilgisayar destekli öğretim materyali tasarlama: “İş, güç ve enerji” ünitesi örneği, Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 5(3), 278-291.
  • Libarkin,J.C., Kurdzel, J.P. (2002). Reasearch metadologies in science educationqualitative data, Journal of Geoscience Education, 50(2), 195-200.
  • Kowalski,P. ve Taylor,A.K. (2017). Reducing students’ misconceptions with refutational teaching: For long-term retention, comprehension matters. Scholarship of Teaching and Learning in Psychology,3(2), 90-100.
  • Merriam,S.B. (1998). Qualitative Research and Case Study Applications in Education. California: Jossey-Bass.
  • Mesin, M.Z., Kocak, N., Kocak, A. ve Şahin, M. (2019). 2007-2017 yılları arasında Türkiye’de gazlar konusunda kavram yanılgıları ile ilgili yapılan çalışmalar: Bir içerik analizi, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 13(2), 620-649.
  • Metin, M. (2011). Effects of teaching material based on 5E model removed preservice teachers’ misconceptions about acids-bases, Bulgarian Journal of Science and Education Policy (BJSEP), 5(2), 274-302.
  • Mor, S. ve Akbaba, U. (2018). 7. Sınıf fen ve teknoloji dersi “Işık” ünitesinde bilgisayar destekli öğretim yönteminin öğrenci başarısına etkisinin incelenmesi ve yöntem ile ilgili öğrenci görüşlerinin belirlenmesi, Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 135-160.
  • Nakhleh, M. B. (1992). Why Some Students Don’t Learn Chemistry: Chemical Misconceptions, Journal of Chemical Education, 69(3),191-196
  • Nicoll, G. A. (2001) “Report of Undergraduates’ Bonding Misconception”, International Journal of Science Education, Vol. 23, No. 7: 707-730.
  • Ozan Leymun,Ş., Odabaşı, H.F. ve Kabakçı Yurdakul, I. (2017). Eğitim Ortamlarında Durum Çalışmasının Önemi, Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5(3), 369-385.
  • Özmen, H. (2004). Fen öğretiminde öğrenme teorileri ve teknoloji destekli yapılandırmacı (constructivist) öğrenme, The Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET,3(1), 100-111.
  • Pabuçcu, A. ve Geban, Ö. (2015). 5E öğrenme döngüsüne göre düzenlenmiş uygulamaların asit baz konusundaki kavram yanılgılarına etkisi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 191-206. Prensky,M. (2001). Digital game based learning. McGraw-Hill
  • Ravioli, A. (2001). Assessing students’ conceptual understanding of solubulity equilibrium, Journal of Science Education, 78(5), 629-631.
  • Saka, A. ve Akdeniz, A. R. (2006). Genetik konusunda bilgisayar destekli materyal geliştirilmesi ve 5E modeline göre uygulanması, The Turkish Journal of Educational Technology-TOJET, 5(1), 129-141.
  • Salyani, R. Nurmaliah, C ve Mahidin, M. (2020). Application of the 5E learning model to overcome misconception and increase student learning activities in learning chemical bonding, IOP Conf. Series: Journal of Physics: Conf. Series. AICMSTE
  • Şahin, Ç. ve Çepni, S. (2012). 5E öğretim modeline dayalı öğretimin öğrencilerin gaz basıncı ile ilgili kavramsal anlamalarına etkisi, Necatibey Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 220-264.
  • Tan, K.D. ve Treagust, D. F. (1999). Evaluating students’understanding of chemical bonding, School Science Review, 81(294), 75-84.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek bir araştırma tekniği:görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24, 543-559.
  • Ünal, S. (2003). Lise 1 ve 3 öğrencilerinin kimyasal bağlar konusundaki kavramları anlama seviyelerinin karşılaştırılması, YL tezi, KTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Ünal, S.; Ayas, A.P. ve Çelik, M. (2006) “Lise Öğrencilerinin İyonik Bağla İlgili Yanlış Kavramları”, Eğitim ve Bilim, 31,141, 3-12
  • Öztürk Ürek, R. ve Tarhan, L. (2005). “Kovalent bağlar” konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesinde yapılandırmacılığa dayalı bir aktif öğrenme uygulaması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,28, 168-177.
  • Walcot, H.F. (1994). Transforming Qualitative Data Description,Analysis and Interpretation. London:SAGE Publications.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Altıncı baskı). Ankara:Seçkin Yayınevi
  • Yin,R.K. (1994). Case study research design and methods, Sage Publications, California.
  • Yin, R.K. (2009). Case Study Methods: design and methods (4. Baskı). Thousand Oaks: Sage Pbc.
Year 2022, Issue: 53, 313 - 329, 30.06.2022
https://doi.org/10.53444/deubefd.1054503

Abstract

References

  • Atasoy, B. Kadayıfçı, H. ve Akkuş, H. (2003). Lise 3 sınıftaki öğrencilerin kimyasal bağlar konusundaki yanlış kavramları ve bunların giderilmesi üzerine yapılandırmacı yaklaşımın etkisi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1, 61-79.
  • Awan, A.S., Iqbal, M.Z., Khan,T.M., Mahmood, T. ve Mohsin, M.N. (2012). Pupils’ ideas in learning concept of the chemical bonding among Pakistani students, International Journal of Applied Science and Technology, 2(6), 139-146.
  • Bell,J.(1987). Doing your research Project a guide fort he first-time researchers in education and social science,Open University Press,England.
  • Butler, P. H., & Cahyadi, M. V. (2004). Undergraduate students’ understanding of falling bodies in idealized and real-world situations. Journal of Research in Science Teaching, 41(6), 569-583.
  • Bybee, R.W. (1997). Improving instruction in achieving scientific literacy: From purposes to practis the BSCS 5E Instructional model: Origins, effectiveness and application full report. Colorada, Springs.
  • Bybee, R.W., Taylor, J.A. Gardner, A. Scotter, P.V. Powell, J.C.Westbrook, A.ve Landes, N. (2006). The BSCS 5E International model: Origins, effectiveness and applications. http:www.bscs.org/pdf/bscs5efullreport2006.pdf
  • Caner, S. (2008). Canlıların sınıflandırılması konusunda bilgisayar destekli materyal geliştirilerek 5E modeline göre uygulanması ve kavram yanılgılarını gidermedeki etkinliği, Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, YL Tezi.
  • Ceylan, E. ve Geban, Ö. (2009). Maddenin yoğun fazları ve çözünürlük kavramlarını anlamada 5E öğrenme modelinin kullanımı ile kavramsal değişimin kolaylaştırılması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 41-50.
  • Cohen,L., Manion,L. ve Morrison, K. (2007). Research methods in education (5th Ed.) London and New York: Routledge Falmer
  • Coll, R.K. ve Treagust, D.F. (2001). “Learners’ use of analogy and alternative conceptions for chemical bonding”, Australian Science Teachers Journal, 48(1), 24-32.
  • Coll, R.K. ve Taylor, N. (2002). Mental models in chemistry: Senior chemistry students’ mental models of chemical bonding, Chemistry Education: Research and Practice Europe, 3(2), 175-184.
  • Coll, R.K. ve Treagust, D.F. (2003). Investigation of secondary school, undergraduate and graduate learners’ mental models of ionic bonding, Journal of Research in Science Teaching, 40(5), 464-486.
  • Connolly,T.M.,McLellan,E.,Stansfield,M.H.,Ramsay,J ve Sutherland,J. (2004). Applying computer gamesconcepts to teaching database analysis and design. Paper presented at Proceedingsof the International Conference on Computer Games,AI,Design and Education,Reading,UK.
  • Demircioğlu, G. Demircioğlu, H. ve Vural, S. (2016). 5E öğretim modelinin üstün yetenekli öğrencilerin buharlaşma ve yoğuşma kavramlarını anlamaları üzerine etkisi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(2), 821-838.
  • Doğan, D. ve Demirci, B. (2011). Lise öğrencileri ve kimya öğretmen adaylarının iyonik bağ kavramına ilişkin yanılgıları, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 67-84.
  • Driver, R. (1981). Pupils’ alternative frameworks in science. European Journal of Science Education,3(1), 93-101.
  • Ebenezer, J.V. (2001). A hypermedia environment to explore and negotiate students’ conceptions: Animation of the solution process of table salt. Journal of Science Education and Technology, 10(1), 73-92.
  • Gökulu, A. (2017). 8.sınıf öğrencilerinin element, bileşik, karışım kavramlarını anlama düzeyleri ve kavram yanılgılarının incelenmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(2), 1-16.
  • Hırça, N., Seven, S. ve Azar, A. (2012). 5E öğretim modeline göre bilgisayar destekli öğretim materyali tasarlama: “İş, güç ve enerji” ünitesi örneği, Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 5(3), 278-291.
  • Libarkin,J.C., Kurdzel, J.P. (2002). Reasearch metadologies in science educationqualitative data, Journal of Geoscience Education, 50(2), 195-200.
  • Kowalski,P. ve Taylor,A.K. (2017). Reducing students’ misconceptions with refutational teaching: For long-term retention, comprehension matters. Scholarship of Teaching and Learning in Psychology,3(2), 90-100.
  • Merriam,S.B. (1998). Qualitative Research and Case Study Applications in Education. California: Jossey-Bass.
  • Mesin, M.Z., Kocak, N., Kocak, A. ve Şahin, M. (2019). 2007-2017 yılları arasında Türkiye’de gazlar konusunda kavram yanılgıları ile ilgili yapılan çalışmalar: Bir içerik analizi, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 13(2), 620-649.
  • Metin, M. (2011). Effects of teaching material based on 5E model removed preservice teachers’ misconceptions about acids-bases, Bulgarian Journal of Science and Education Policy (BJSEP), 5(2), 274-302.
  • Mor, S. ve Akbaba, U. (2018). 7. Sınıf fen ve teknoloji dersi “Işık” ünitesinde bilgisayar destekli öğretim yönteminin öğrenci başarısına etkisinin incelenmesi ve yöntem ile ilgili öğrenci görüşlerinin belirlenmesi, Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 135-160.
  • Nakhleh, M. B. (1992). Why Some Students Don’t Learn Chemistry: Chemical Misconceptions, Journal of Chemical Education, 69(3),191-196
  • Nicoll, G. A. (2001) “Report of Undergraduates’ Bonding Misconception”, International Journal of Science Education, Vol. 23, No. 7: 707-730.
  • Ozan Leymun,Ş., Odabaşı, H.F. ve Kabakçı Yurdakul, I. (2017). Eğitim Ortamlarında Durum Çalışmasının Önemi, Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5(3), 369-385.
  • Özmen, H. (2004). Fen öğretiminde öğrenme teorileri ve teknoloji destekli yapılandırmacı (constructivist) öğrenme, The Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET,3(1), 100-111.
  • Pabuçcu, A. ve Geban, Ö. (2015). 5E öğrenme döngüsüne göre düzenlenmiş uygulamaların asit baz konusundaki kavram yanılgılarına etkisi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 191-206. Prensky,M. (2001). Digital game based learning. McGraw-Hill
  • Ravioli, A. (2001). Assessing students’ conceptual understanding of solubulity equilibrium, Journal of Science Education, 78(5), 629-631.
  • Saka, A. ve Akdeniz, A. R. (2006). Genetik konusunda bilgisayar destekli materyal geliştirilmesi ve 5E modeline göre uygulanması, The Turkish Journal of Educational Technology-TOJET, 5(1), 129-141.
  • Salyani, R. Nurmaliah, C ve Mahidin, M. (2020). Application of the 5E learning model to overcome misconception and increase student learning activities in learning chemical bonding, IOP Conf. Series: Journal of Physics: Conf. Series. AICMSTE
  • Şahin, Ç. ve Çepni, S. (2012). 5E öğretim modeline dayalı öğretimin öğrencilerin gaz basıncı ile ilgili kavramsal anlamalarına etkisi, Necatibey Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 220-264.
  • Tan, K.D. ve Treagust, D. F. (1999). Evaluating students’understanding of chemical bonding, School Science Review, 81(294), 75-84.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek bir araştırma tekniği:görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24, 543-559.
  • Ünal, S. (2003). Lise 1 ve 3 öğrencilerinin kimyasal bağlar konusundaki kavramları anlama seviyelerinin karşılaştırılması, YL tezi, KTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Ünal, S.; Ayas, A.P. ve Çelik, M. (2006) “Lise Öğrencilerinin İyonik Bağla İlgili Yanlış Kavramları”, Eğitim ve Bilim, 31,141, 3-12
  • Öztürk Ürek, R. ve Tarhan, L. (2005). “Kovalent bağlar” konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesinde yapılandırmacılığa dayalı bir aktif öğrenme uygulaması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,28, 168-177.
  • Walcot, H.F. (1994). Transforming Qualitative Data Description,Analysis and Interpretation. London:SAGE Publications.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Altıncı baskı). Ankara:Seçkin Yayınevi
  • Yin,R.K. (1994). Case study research design and methods, Sage Publications, California.
  • Yin, R.K. (2009). Case Study Methods: design and methods (4. Baskı). Thousand Oaks: Sage Pbc.
There are 43 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Özge Özbayrak Azman 0000-0001-7474-8351

Mehmet Kartal This is me 0000-0001-5053-9678

Publication Date June 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Issue: 53

Cite

APA Özbayrak Azman, Ö., & Kartal, M. (2022). 5E Öğretim Modeline Uygun Olarak Bilgisayar Destekli Materyal Tasarlanması ve Materyale Yönelik Öğrenci Görüşleri: Bileşikler Ünitesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(53), 313-329. https://doi.org/10.53444/deubefd.1054503