Bu çalışmanın amacı “Ses ve Özellikleri” ünitesi ile ilgili tasarım temelli etkinliklerin altıncı sınıf öğrencilerin bilgi ve tutum düzeylerine etkisini belirlemek, Fen Bilimleri dersinin tasarım temelli fen eğitimi uygulamalarıyla işlenmesi hakkında öğrencilerin bakış açılarını incelemektir. Çalışmada karma yöntem araştırmalarından olan gömülü desen kullanılmıştır. Araştırma sürecinde nitel araştırma uygulamalarından durum çalışması ve nicel araştırma uygulamalarından tek gruplu ön test-son test deneysel desenden faydalanılmıştır. Çalışma grubu bir devlet okulunun altıncı sınıf düzeyinde öğrenim görmekte olan 24 öğrenciden oluşmaktadır. Yarı yapılandırılmış görüşme formu, öğrenci günlüğü ve tasarım temelli fen eğitimi uygulama modülleri ile toplanan notlar ve çizimler nitel veri toplama araçları; fene yönelik tutum ölçeği ile ses ve özellikleri ünitesine yönelik başarı testi ise nicel veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. İçerik ve betimsel analizin birlikte kullanıldığı araştırmanın sonucunda, tasarım temelli fen eğitimi uygulamalarının altıncı sınıf düzeyi öğrencilerinin fen başarılarında ve tutum puanlarında artışa neden olduğu ve katılımcı öğrencilerin Fen Bilimleri dersine yönelik görüşlerinde olumlu yönde değişim gerçekleştiği tespit edilmiştir.
Çalışma birinci yazarın yüksek lisans tezinden türetilmiştir.
References
Abacı, B. (2020). Bütünleştirilmiş FeTeMM etkinliklerinin fen bilgisi öğretmen adaylarının FeTeMM ile ilgili tutum ve öz yeterliklerine etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
Akgündüz, D., Ertepınar, H., Ger, A. M. ve Türk, Z. (2018). STEM eğitiminin öğretim programına entegrasyonu: Çalıştay raporu. Aydın Üniversitesi, İstanbul, Türkiye. URL adres: https://cutt.ly/50aS0oz Erişim tarihi: 31.07.2020.
Aksoy, Ş. ve Özcan, H. (2020). Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Ses ve Özellikleri Ünitesi ile İlgili Başarılarını Ölçmeye Yönelik Bir Test Geliştirme Çalışması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 16(2) , 193-214 . DOI: 10.17244/eku.787792
Apedoe, X. S., Reynolds, B., Ellefson, M. R. & Schunn, C. D. (2008). Bringing engineering design into high school science classrooms: The heating/cooling unit. Journal of Science Education and Technology, 17(5), 454–465.
Bernacki, M., Nokes-Malach, T., Richey, J. E. & Belenky, D. M. (2014). Science diaries: a brief writing intervention to improve motivation to learn science. Educational Psychology, 36(1), 26–46.
Bethke Wendell, K. & Rogers, C. (2013). Engineering design-based science, science content performance, and science attitudes in elementary school. Journal of Engineering Education, 102(4), 513–540.
Bozkurt Altan, E. ve Karahan, E. (2019). Tasarım temelli fen eğitimine yönelik öğrenci ve öğretmen değerlendirmeleri: Isı yalıtımı ülke kazanımı etkinliği. Elementary Education Online, 18(3), 1345-1366.
Bozkurt, E. (2014). Mühendislik tasarım temelli fen eğitiminin fen bilgisi öğretmen adaylarının karar verme becerisi, bilimsel süreç becerileri ve sürece yönelik algılarına etkisi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Brophy, S., Klein, S., Portmore, M. & Rogers, C. (2008). Advancing engineering education in P-12 classrooms. Journal of Engineering Education, 97(3), 369–387.
Cantrell, P., Pekcan, G., Itani, A. & Velasquez-Bryant, N. (2006). The effects of engineering modules on student learning in middle school science classrooms. Journal of Engineering Education, 95(4), 301–309.
Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. & Morrison, R. B.(2007). Research methods in education, (Sixth edition). Routledge.
Creswell, J. W. & Plano Clark, V. L.(2011). Designing and conducting mixed methods research (Second Edition). SAGE.
Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (Fourth Edition). Pearson.
Demirel, R. ve Özcan, H. (2021). Argümantasyon destekli fen ve mühendislik uygulamalarının 7. Sınıf öğrencilerinin ışık konusuna yönelik başarılarına etkisi. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 100-111.
Doppelt, Y., Mehalik, M. M., Schunn, C. D., Silk, E. & Krysinski, D. (2008). Engagement and achievements: A case study of design-based learning in a science context. Journal of Technology Education, 19(2), 22-39.
Ercan, S. ve Şahin, F. (2015). Fen eğitiminde mühendislik uygulamalarının kullanımı: Tasarım temelli fen eğitiminin öğrencilerin akademik başarıları üzerine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(1), 128-164.
Ercan, S. (2014). Fen eğitiminde mühendislik uygulamalarının kullanımı: Tasarım temelli fen eğitimi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Ergün, A. & Kıyıcı, G. (2019). The effect of design based science education applications of science teacher candidates on their perceptions of engineering education and engineer. Pegem Journal of Education and Instruction, 9(4), 1031-1062.
Gómez Puente, S. M., Van Eijck, M. & Jochems, W. (2013). A sampled literature review of design-based learning approaches: A search for key characteristics. International Journal of Technology and Design Education, 23, 717–732.
Guest, G. & Fleming, P. (2015). Mixed methods research. In Guest, G. ve Namey, E. Public health research methods (pp.581-614. 55). SAGE Publications.
Hacıoğlu, Y., Yamak, H. ve Kavak, N. (2016). Mühendislik tasarım temelli fen eğitimi ile ilgili öğretmen görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(3), 807-830.
Hynes, M., Portsmore, M., Dare, E., Milto, E., Rogers, C., Hammer, D. & Carberry, A. (2011). Infusing engineering design into high school STEM courses. URL adres: https://cutt.ly/s0aS33N, Erişim tarihi: 18.08.2020.
Kılıç, F. (2019). Dördüncü sınıflarda tasarım temelli fen eğitimi uygulamaları [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Kolodner, J. L., Camp, P., Crismond, D., Fasse, B., Gray, J., Holbrook, J., Puntambekar, S. & Ryan, M. (2003). Problem-based learning meets case-based reasoning in the middle-school science classroom: Putting learning by design(tm) into practice. Journal of the Learning Sciences, 12(4), 495-547.
Marulcu, İ. ve Sungur, K. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının mühendis ve mühendislik algılarının ve yöntem olarak mühendislik-dizayna bakış açılarının incelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 12, 13-23.
Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. SAGE.
National Academy of Engineering ve National Research Council. (2009). Engineering in K-12 education understanding the status and improving the prospects (Edt. Katehi, L., Pearson, G. ve Feder, M.). National Academies Press.
National Aeronautics and Space Administration. (2015). Let it glide: Facilitation guide. URL adres: https://cutt.ly/Q0aDs8o, Erişim tarihi: 03.11.2020.
National Research Council. (2009). Engineering in K-12 education: Understanding the status and ımproving the prospects. The National Academies Press.
National Research Council. (2012). A Framework for k–12 science education: Practices, crosscutting concepts, and core ideas. The National Academic Press.
Özcan, H. ve Koca, E. (2019). STEM’e yönelik tutum ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 387-401.
Özcan, H. & Koca, E. (2020). Development of the Attitude towards Science Scale: A validity and reliability study. Eurasian Journal of Educational Research, 20(85), 109-134. doi: 10.14689/ejer.2020.85.6
Özdemir, O. (2010). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının fen okuryazarlığı durumu. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(3), 42-56.
Penner, D., Giles, N., Lehrer, R. & Schauble, L. (1997). Building functional models: Designing an elbow. Journal of Research in Science Teaching, 34(2), 125-143.
Roth, W. (2001). Learning science trough technological design. Journal of Research in Science Teaching, 38(7), 768-790.
Sarı, U. ve Yazıcı, Y. Y. (2019). Fen bilgisi öğretmenlerinin fen ve mühendislik uygulamaları hakkında görüşleri. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(2), 157-167.
Schnittka, C. & Bell, R. (2010). Engineering design and conceptual change in science: Addressing thermal energy and heat transfer in eighth grade. International Journal of Science Education, 33(13), 1861–1887.
Selcen Guzey. S., Ring-Whalen, E. A., Harwell, M. & Peralta, Y. (2017). Life STEM: A case study of life science learning through engineering design. International Journal of Science and Mathematics Education, 17, 23-42.
Şimşek, F. (2019). FeTeMM etkinliklerinin öğrencilerin fen tutum, ilgi, bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi ve öğrenci görüşleri. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(3), 654-679.
Tanious, R. & Manolov, R. (2022). A practitioner's guide to conducting and analysing embedded randomized single-case experimental designs. Neuropsychological Rehabilitation, DOI: 10.1080/09602011.2022.2035774
Taşkın, G. ve Aksoy, G. (2019). Tasarım temelli fen eğitimi ile ilgili çalışmaların incelenmesi ve programa yansıması. International Symposium on Active Learning, Adana, Proceedings Book, 132-139.
Tezbaşaran, A. (2008). Likert tipi ölçek hazırlama kılavuzu. Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
Türnüklü, A. (2000). Eğitim bilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24(24), 543-559.
Wang, F. & Hannafin, M. J. (2005). Design - based research and technology - enhanced learning enviroments. Educational Technology Research and Development, 53(4), 5-23.
Wendell, K. B., Connolly, K. G., Wright, C. G., Jarvin, L., Rogers, C., Barnett, M. & Marulcu, I. (2010). Incorporating engineering design into elementary school science curricula. American Society for Engineering Education Annual Conference & Exposition.
Woodside, A. G. (2010). Case study research: Theory, methods, practice. Emerald Group Publishing.
Yamak, H., Bulut, N. ve Dündar, S. (2014). 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 249-265.
Yasak, M. T. (2017). Tasarım temelli fen eğitiminde, fen, teknoloji, mühendislik ve matematik uygulamaları: Basınç konusu örneği [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
Yıldırım, B. ve Altun, Y. (2015). STEM eğitim ve mühendislik uygulamalarının fen bilgisi laboratuvar dersindeki etkilerinin incelenmesi. El-Cezeri Journal of Science and Engineering, 2(2), 28-40.
Yıldırım, B. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının tasarım temelli öğrenmeye yönelik görüşleri. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 24, 272-293.
Abacı, B. (2020). Bütünleştirilmiş FeTeMM etkinliklerinin fen bilgisi öğretmen adaylarının FeTeMM ile ilgili tutum ve öz yeterliklerine etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
Akgündüz, D., Ertepınar, H., Ger, A. M. ve Türk, Z. (2018). STEM eğitiminin öğretim programına entegrasyonu: Çalıştay raporu. Aydın Üniversitesi, İstanbul, Türkiye. URL adres: https://cutt.ly/50aS0oz Erişim tarihi: 31.07.2020.
Aksoy, Ş. ve Özcan, H. (2020). Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Ses ve Özellikleri Ünitesi ile İlgili Başarılarını Ölçmeye Yönelik Bir Test Geliştirme Çalışması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 16(2) , 193-214 . DOI: 10.17244/eku.787792
Apedoe, X. S., Reynolds, B., Ellefson, M. R. & Schunn, C. D. (2008). Bringing engineering design into high school science classrooms: The heating/cooling unit. Journal of Science Education and Technology, 17(5), 454–465.
Bernacki, M., Nokes-Malach, T., Richey, J. E. & Belenky, D. M. (2014). Science diaries: a brief writing intervention to improve motivation to learn science. Educational Psychology, 36(1), 26–46.
Bethke Wendell, K. & Rogers, C. (2013). Engineering design-based science, science content performance, and science attitudes in elementary school. Journal of Engineering Education, 102(4), 513–540.
Bozkurt Altan, E. ve Karahan, E. (2019). Tasarım temelli fen eğitimine yönelik öğrenci ve öğretmen değerlendirmeleri: Isı yalıtımı ülke kazanımı etkinliği. Elementary Education Online, 18(3), 1345-1366.
Bozkurt, E. (2014). Mühendislik tasarım temelli fen eğitiminin fen bilgisi öğretmen adaylarının karar verme becerisi, bilimsel süreç becerileri ve sürece yönelik algılarına etkisi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Brophy, S., Klein, S., Portmore, M. & Rogers, C. (2008). Advancing engineering education in P-12 classrooms. Journal of Engineering Education, 97(3), 369–387.
Cantrell, P., Pekcan, G., Itani, A. & Velasquez-Bryant, N. (2006). The effects of engineering modules on student learning in middle school science classrooms. Journal of Engineering Education, 95(4), 301–309.
Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. & Morrison, R. B.(2007). Research methods in education, (Sixth edition). Routledge.
Creswell, J. W. & Plano Clark, V. L.(2011). Designing and conducting mixed methods research (Second Edition). SAGE.
Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (Fourth Edition). Pearson.
Demirel, R. ve Özcan, H. (2021). Argümantasyon destekli fen ve mühendislik uygulamalarının 7. Sınıf öğrencilerinin ışık konusuna yönelik başarılarına etkisi. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 100-111.
Doppelt, Y., Mehalik, M. M., Schunn, C. D., Silk, E. & Krysinski, D. (2008). Engagement and achievements: A case study of design-based learning in a science context. Journal of Technology Education, 19(2), 22-39.
Ercan, S. ve Şahin, F. (2015). Fen eğitiminde mühendislik uygulamalarının kullanımı: Tasarım temelli fen eğitiminin öğrencilerin akademik başarıları üzerine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(1), 128-164.
Ercan, S. (2014). Fen eğitiminde mühendislik uygulamalarının kullanımı: Tasarım temelli fen eğitimi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Ergün, A. & Kıyıcı, G. (2019). The effect of design based science education applications of science teacher candidates on their perceptions of engineering education and engineer. Pegem Journal of Education and Instruction, 9(4), 1031-1062.
Gómez Puente, S. M., Van Eijck, M. & Jochems, W. (2013). A sampled literature review of design-based learning approaches: A search for key characteristics. International Journal of Technology and Design Education, 23, 717–732.
Guest, G. & Fleming, P. (2015). Mixed methods research. In Guest, G. ve Namey, E. Public health research methods (pp.581-614. 55). SAGE Publications.
Hacıoğlu, Y., Yamak, H. ve Kavak, N. (2016). Mühendislik tasarım temelli fen eğitimi ile ilgili öğretmen görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(3), 807-830.
Hynes, M., Portsmore, M., Dare, E., Milto, E., Rogers, C., Hammer, D. & Carberry, A. (2011). Infusing engineering design into high school STEM courses. URL adres: https://cutt.ly/s0aS33N, Erişim tarihi: 18.08.2020.
Kılıç, F. (2019). Dördüncü sınıflarda tasarım temelli fen eğitimi uygulamaları [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Kolodner, J. L., Camp, P., Crismond, D., Fasse, B., Gray, J., Holbrook, J., Puntambekar, S. & Ryan, M. (2003). Problem-based learning meets case-based reasoning in the middle-school science classroom: Putting learning by design(tm) into practice. Journal of the Learning Sciences, 12(4), 495-547.
Marulcu, İ. ve Sungur, K. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının mühendis ve mühendislik algılarının ve yöntem olarak mühendislik-dizayna bakış açılarının incelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 12, 13-23.
Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. SAGE.
National Academy of Engineering ve National Research Council. (2009). Engineering in K-12 education understanding the status and improving the prospects (Edt. Katehi, L., Pearson, G. ve Feder, M.). National Academies Press.
National Aeronautics and Space Administration. (2015). Let it glide: Facilitation guide. URL adres: https://cutt.ly/Q0aDs8o, Erişim tarihi: 03.11.2020.
National Research Council. (2009). Engineering in K-12 education: Understanding the status and ımproving the prospects. The National Academies Press.
National Research Council. (2012). A Framework for k–12 science education: Practices, crosscutting concepts, and core ideas. The National Academic Press.
Özcan, H. ve Koca, E. (2019). STEM’e yönelik tutum ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 387-401.
Özcan, H. & Koca, E. (2020). Development of the Attitude towards Science Scale: A validity and reliability study. Eurasian Journal of Educational Research, 20(85), 109-134. doi: 10.14689/ejer.2020.85.6
Özdemir, O. (2010). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının fen okuryazarlığı durumu. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(3), 42-56.
Penner, D., Giles, N., Lehrer, R. & Schauble, L. (1997). Building functional models: Designing an elbow. Journal of Research in Science Teaching, 34(2), 125-143.
Roth, W. (2001). Learning science trough technological design. Journal of Research in Science Teaching, 38(7), 768-790.
Sarı, U. ve Yazıcı, Y. Y. (2019). Fen bilgisi öğretmenlerinin fen ve mühendislik uygulamaları hakkında görüşleri. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(2), 157-167.
Schnittka, C. & Bell, R. (2010). Engineering design and conceptual change in science: Addressing thermal energy and heat transfer in eighth grade. International Journal of Science Education, 33(13), 1861–1887.
Selcen Guzey. S., Ring-Whalen, E. A., Harwell, M. & Peralta, Y. (2017). Life STEM: A case study of life science learning through engineering design. International Journal of Science and Mathematics Education, 17, 23-42.
Şimşek, F. (2019). FeTeMM etkinliklerinin öğrencilerin fen tutum, ilgi, bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi ve öğrenci görüşleri. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(3), 654-679.
Tanious, R. & Manolov, R. (2022). A practitioner's guide to conducting and analysing embedded randomized single-case experimental designs. Neuropsychological Rehabilitation, DOI: 10.1080/09602011.2022.2035774
Taşkın, G. ve Aksoy, G. (2019). Tasarım temelli fen eğitimi ile ilgili çalışmaların incelenmesi ve programa yansıması. International Symposium on Active Learning, Adana, Proceedings Book, 132-139.
Tezbaşaran, A. (2008). Likert tipi ölçek hazırlama kılavuzu. Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
Türnüklü, A. (2000). Eğitim bilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24(24), 543-559.
Wang, F. & Hannafin, M. J. (2005). Design - based research and technology - enhanced learning enviroments. Educational Technology Research and Development, 53(4), 5-23.
Wendell, K. B., Connolly, K. G., Wright, C. G., Jarvin, L., Rogers, C., Barnett, M. & Marulcu, I. (2010). Incorporating engineering design into elementary school science curricula. American Society for Engineering Education Annual Conference & Exposition.
Woodside, A. G. (2010). Case study research: Theory, methods, practice. Emerald Group Publishing.
Yamak, H., Bulut, N. ve Dündar, S. (2014). 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 249-265.
Yasak, M. T. (2017). Tasarım temelli fen eğitiminde, fen, teknoloji, mühendislik ve matematik uygulamaları: Basınç konusu örneği [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
Yıldırım, B. ve Altun, Y. (2015). STEM eğitim ve mühendislik uygulamalarının fen bilgisi laboratuvar dersindeki etkilerinin incelenmesi. El-Cezeri Journal of Science and Engineering, 2(2), 28-40.
Yıldırım, B. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının tasarım temelli öğrenmeye yönelik görüşleri. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 24, 272-293.
Abacı, B. (2020). Bütünleştirilmiş FeTeMM etkinliklerinin fen bilgisi öğretmen adaylarının FeTeMM ile ilgili tutum ve öz yeterliklerine etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
Akgündüz, D., Ertepınar, H., Ger, A. M. ve Türk, Z. (2018). STEM eğitiminin öğretim programına entegrasyonu: Çalıştay raporu. Aydın Üniversitesi, İstanbul, Türkiye. URL adres: https://cutt.ly/50aS0oz Erişim tarihi: 31.07.2020.
Aksoy, Ş. ve Özcan, H. (2020). Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Ses ve Özellikleri Ünitesi ile İlgili Başarılarını Ölçmeye Yönelik Bir Test Geliştirme Çalışması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 16(2) , 193-214 . DOI: 10.17244/eku.787792
Apedoe, X. S., Reynolds, B., Ellefson, M. R. & Schunn, C. D. (2008). Bringing engineering design into high school science classrooms: The heating/cooling unit. Journal of Science Education and Technology, 17(5), 454–465.
Bernacki, M., Nokes-Malach, T., Richey, J. E. & Belenky, D. M. (2014). Science diaries: a brief writing intervention to improve motivation to learn science. Educational Psychology, 36(1), 26–46.
Bethke Wendell, K. & Rogers, C. (2013). Engineering design-based science, science content performance, and science attitudes in elementary school. Journal of Engineering Education, 102(4), 513–540.
Bozkurt Altan, E. ve Karahan, E. (2019). Tasarım temelli fen eğitimine yönelik öğrenci ve öğretmen değerlendirmeleri: Isı yalıtımı ülke kazanımı etkinliği. Elementary Education Online, 18(3), 1345-1366.
Bozkurt, E. (2014). Mühendislik tasarım temelli fen eğitiminin fen bilgisi öğretmen adaylarının karar verme becerisi, bilimsel süreç becerileri ve sürece yönelik algılarına etkisi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Brophy, S., Klein, S., Portmore, M. & Rogers, C. (2008). Advancing engineering education in P-12 classrooms. Journal of Engineering Education, 97(3), 369–387.
Cantrell, P., Pekcan, G., Itani, A. & Velasquez-Bryant, N. (2006). The effects of engineering modules on student learning in middle school science classrooms. Journal of Engineering Education, 95(4), 301–309.
Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. & Morrison, R. B.(2007). Research methods in education, (Sixth edition). Routledge.
Creswell, J. W. & Plano Clark, V. L.(2011). Designing and conducting mixed methods research (Second Edition). SAGE.
Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (Fourth Edition). Pearson.
Demirel, R. ve Özcan, H. (2021). Argümantasyon destekli fen ve mühendislik uygulamalarının 7. Sınıf öğrencilerinin ışık konusuna yönelik başarılarına etkisi. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 100-111.
Doppelt, Y., Mehalik, M. M., Schunn, C. D., Silk, E. & Krysinski, D. (2008). Engagement and achievements: A case study of design-based learning in a science context. Journal of Technology Education, 19(2), 22-39.
Ercan, S. ve Şahin, F. (2015). Fen eğitiminde mühendislik uygulamalarının kullanımı: Tasarım temelli fen eğitiminin öğrencilerin akademik başarıları üzerine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(1), 128-164.
Ercan, S. (2014). Fen eğitiminde mühendislik uygulamalarının kullanımı: Tasarım temelli fen eğitimi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Ergün, A. & Kıyıcı, G. (2019). The effect of design based science education applications of science teacher candidates on their perceptions of engineering education and engineer. Pegem Journal of Education and Instruction, 9(4), 1031-1062.
Gómez Puente, S. M., Van Eijck, M. & Jochems, W. (2013). A sampled literature review of design-based learning approaches: A search for key characteristics. International Journal of Technology and Design Education, 23, 717–732.
Guest, G. & Fleming, P. (2015). Mixed methods research. In Guest, G. ve Namey, E. Public health research methods (pp.581-614. 55). SAGE Publications.
Hacıoğlu, Y., Yamak, H. ve Kavak, N. (2016). Mühendislik tasarım temelli fen eğitimi ile ilgili öğretmen görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(3), 807-830.
Hynes, M., Portsmore, M., Dare, E., Milto, E., Rogers, C., Hammer, D. & Carberry, A. (2011). Infusing engineering design into high school STEM courses. URL adres: https://cutt.ly/s0aS33N, Erişim tarihi: 18.08.2020.
Kılıç, F. (2019). Dördüncü sınıflarda tasarım temelli fen eğitimi uygulamaları [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Kolodner, J. L., Camp, P., Crismond, D., Fasse, B., Gray, J., Holbrook, J., Puntambekar, S. & Ryan, M. (2003). Problem-based learning meets case-based reasoning in the middle-school science classroom: Putting learning by design(tm) into practice. Journal of the Learning Sciences, 12(4), 495-547.
Marulcu, İ. ve Sungur, K. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının mühendis ve mühendislik algılarının ve yöntem olarak mühendislik-dizayna bakış açılarının incelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 12, 13-23.
Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. SAGE.
National Academy of Engineering ve National Research Council. (2009). Engineering in K-12 education understanding the status and improving the prospects (Edt. Katehi, L., Pearson, G. ve Feder, M.). National Academies Press.
National Aeronautics and Space Administration. (2015). Let it glide: Facilitation guide. URL adres: https://cutt.ly/Q0aDs8o, Erişim tarihi: 03.11.2020.
National Research Council. (2009). Engineering in K-12 education: Understanding the status and ımproving the prospects. The National Academies Press.
National Research Council. (2012). A Framework for k–12 science education: Practices, crosscutting concepts, and core ideas. The National Academic Press.
Özcan, H. ve Koca, E. (2019). STEM’e yönelik tutum ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 387-401.
Özcan, H. & Koca, E. (2020). Development of the Attitude towards Science Scale: A validity and reliability study. Eurasian Journal of Educational Research, 20(85), 109-134. doi: 10.14689/ejer.2020.85.6
Özdemir, O. (2010). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının fen okuryazarlığı durumu. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(3), 42-56.
Penner, D., Giles, N., Lehrer, R. & Schauble, L. (1997). Building functional models: Designing an elbow. Journal of Research in Science Teaching, 34(2), 125-143.
Roth, W. (2001). Learning science trough technological design. Journal of Research in Science Teaching, 38(7), 768-790.
Sarı, U. ve Yazıcı, Y. Y. (2019). Fen bilgisi öğretmenlerinin fen ve mühendislik uygulamaları hakkında görüşleri. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(2), 157-167.
Schnittka, C. & Bell, R. (2010). Engineering design and conceptual change in science: Addressing thermal energy and heat transfer in eighth grade. International Journal of Science Education, 33(13), 1861–1887.
Selcen Guzey. S., Ring-Whalen, E. A., Harwell, M. & Peralta, Y. (2017). Life STEM: A case study of life science learning through engineering design. International Journal of Science and Mathematics Education, 17, 23-42.
Şimşek, F. (2019). FeTeMM etkinliklerinin öğrencilerin fen tutum, ilgi, bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi ve öğrenci görüşleri. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(3), 654-679.
Tanious, R. & Manolov, R. (2022). A practitioner's guide to conducting and analysing embedded randomized single-case experimental designs. Neuropsychological Rehabilitation, DOI: 10.1080/09602011.2022.2035774
Taşkın, G. ve Aksoy, G. (2019). Tasarım temelli fen eğitimi ile ilgili çalışmaların incelenmesi ve programa yansıması. International Symposium on Active Learning, Adana, Proceedings Book, 132-139.
Tezbaşaran, A. (2008). Likert tipi ölçek hazırlama kılavuzu. Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
Türnüklü, A. (2000). Eğitim bilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24(24), 543-559.
Wang, F. & Hannafin, M. J. (2005). Design - based research and technology - enhanced learning enviroments. Educational Technology Research and Development, 53(4), 5-23.
Wendell, K. B., Connolly, K. G., Wright, C. G., Jarvin, L., Rogers, C., Barnett, M. & Marulcu, I. (2010). Incorporating engineering design into elementary school science curricula. American Society for Engineering Education Annual Conference & Exposition.
Woodside, A. G. (2010). Case study research: Theory, methods, practice. Emerald Group Publishing.
Yamak, H., Bulut, N. ve Dündar, S. (2014). 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 249-265.
Yasak, M. T. (2017). Tasarım temelli fen eğitiminde, fen, teknoloji, mühendislik ve matematik uygulamaları: Basınç konusu örneği [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
Yıldırım, B. ve Altun, Y. (2015). STEM eğitim ve mühendislik uygulamalarının fen bilgisi laboratuvar dersindeki etkilerinin incelenmesi. El-Cezeri Journal of Science and Engineering, 2(2), 28-40.
Yıldırım, B. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının tasarım temelli öğrenmeye yönelik görüşleri. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 24, 272-293.
The Effect of Design-Based Activities about Sound and its Properties on 6th Grade Students' Achievement and Attitudes
This study aims to determine the effects of design-based activities related to sound and its properties on the knowledge and attitude levels of sixth-grade students and to examine students' perspectives on teaching science lessons with design-based science education applications. Embedded pattern, which is one of the mixed method researches, was used in the study. In the research process, a case study from qualitative research applications and single-group pre-test and post-test experimental study design from quantitative research applications were used. The study group consists of 24 students studying at the sixth-grade level of a public school. The semi-structured interview form, student diary, and design-based science education application modules were used as qualitative data collection tools while the science attitude scale and the academic achievement test for the unit of sound and its characteristics were used as quantitative data collection tools. As a result of the research in which content and descriptive analysis were used together, it was seen that design-based science education applications caused an increase in the academic achievement and attitude scores of the sixth-grade students and a positive change occurred in the views of the participant students towards the science course.
Abacı, B. (2020). Bütünleştirilmiş FeTeMM etkinliklerinin fen bilgisi öğretmen adaylarının FeTeMM ile ilgili tutum ve öz yeterliklerine etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
Akgündüz, D., Ertepınar, H., Ger, A. M. ve Türk, Z. (2018). STEM eğitiminin öğretim programına entegrasyonu: Çalıştay raporu. Aydın Üniversitesi, İstanbul, Türkiye. URL adres: https://cutt.ly/50aS0oz Erişim tarihi: 31.07.2020.
Aksoy, Ş. ve Özcan, H. (2020). Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Ses ve Özellikleri Ünitesi ile İlgili Başarılarını Ölçmeye Yönelik Bir Test Geliştirme Çalışması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 16(2) , 193-214 . DOI: 10.17244/eku.787792
Apedoe, X. S., Reynolds, B., Ellefson, M. R. & Schunn, C. D. (2008). Bringing engineering design into high school science classrooms: The heating/cooling unit. Journal of Science Education and Technology, 17(5), 454–465.
Bernacki, M., Nokes-Malach, T., Richey, J. E. & Belenky, D. M. (2014). Science diaries: a brief writing intervention to improve motivation to learn science. Educational Psychology, 36(1), 26–46.
Bethke Wendell, K. & Rogers, C. (2013). Engineering design-based science, science content performance, and science attitudes in elementary school. Journal of Engineering Education, 102(4), 513–540.
Bozkurt Altan, E. ve Karahan, E. (2019). Tasarım temelli fen eğitimine yönelik öğrenci ve öğretmen değerlendirmeleri: Isı yalıtımı ülke kazanımı etkinliği. Elementary Education Online, 18(3), 1345-1366.
Bozkurt, E. (2014). Mühendislik tasarım temelli fen eğitiminin fen bilgisi öğretmen adaylarının karar verme becerisi, bilimsel süreç becerileri ve sürece yönelik algılarına etkisi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Brophy, S., Klein, S., Portmore, M. & Rogers, C. (2008). Advancing engineering education in P-12 classrooms. Journal of Engineering Education, 97(3), 369–387.
Cantrell, P., Pekcan, G., Itani, A. & Velasquez-Bryant, N. (2006). The effects of engineering modules on student learning in middle school science classrooms. Journal of Engineering Education, 95(4), 301–309.
Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. & Morrison, R. B.(2007). Research methods in education, (Sixth edition). Routledge.
Creswell, J. W. & Plano Clark, V. L.(2011). Designing and conducting mixed methods research (Second Edition). SAGE.
Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (Fourth Edition). Pearson.
Demirel, R. ve Özcan, H. (2021). Argümantasyon destekli fen ve mühendislik uygulamalarının 7. Sınıf öğrencilerinin ışık konusuna yönelik başarılarına etkisi. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 100-111.
Doppelt, Y., Mehalik, M. M., Schunn, C. D., Silk, E. & Krysinski, D. (2008). Engagement and achievements: A case study of design-based learning in a science context. Journal of Technology Education, 19(2), 22-39.
Ercan, S. ve Şahin, F. (2015). Fen eğitiminde mühendislik uygulamalarının kullanımı: Tasarım temelli fen eğitiminin öğrencilerin akademik başarıları üzerine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(1), 128-164.
Ercan, S. (2014). Fen eğitiminde mühendislik uygulamalarının kullanımı: Tasarım temelli fen eğitimi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Ergün, A. & Kıyıcı, G. (2019). The effect of design based science education applications of science teacher candidates on their perceptions of engineering education and engineer. Pegem Journal of Education and Instruction, 9(4), 1031-1062.
Gómez Puente, S. M., Van Eijck, M. & Jochems, W. (2013). A sampled literature review of design-based learning approaches: A search for key characteristics. International Journal of Technology and Design Education, 23, 717–732.
Guest, G. & Fleming, P. (2015). Mixed methods research. In Guest, G. ve Namey, E. Public health research methods (pp.581-614. 55). SAGE Publications.
Hacıoğlu, Y., Yamak, H. ve Kavak, N. (2016). Mühendislik tasarım temelli fen eğitimi ile ilgili öğretmen görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(3), 807-830.
Hynes, M., Portsmore, M., Dare, E., Milto, E., Rogers, C., Hammer, D. & Carberry, A. (2011). Infusing engineering design into high school STEM courses. URL adres: https://cutt.ly/s0aS33N, Erişim tarihi: 18.08.2020.
Kılıç, F. (2019). Dördüncü sınıflarda tasarım temelli fen eğitimi uygulamaları [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Kolodner, J. L., Camp, P., Crismond, D., Fasse, B., Gray, J., Holbrook, J., Puntambekar, S. & Ryan, M. (2003). Problem-based learning meets case-based reasoning in the middle-school science classroom: Putting learning by design(tm) into practice. Journal of the Learning Sciences, 12(4), 495-547.
Marulcu, İ. ve Sungur, K. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının mühendis ve mühendislik algılarının ve yöntem olarak mühendislik-dizayna bakış açılarının incelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 12, 13-23.
Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. SAGE.
National Academy of Engineering ve National Research Council. (2009). Engineering in K-12 education understanding the status and improving the prospects (Edt. Katehi, L., Pearson, G. ve Feder, M.). National Academies Press.
National Aeronautics and Space Administration. (2015). Let it glide: Facilitation guide. URL adres: https://cutt.ly/Q0aDs8o, Erişim tarihi: 03.11.2020.
National Research Council. (2009). Engineering in K-12 education: Understanding the status and ımproving the prospects. The National Academies Press.
National Research Council. (2012). A Framework for k–12 science education: Practices, crosscutting concepts, and core ideas. The National Academic Press.
Özcan, H. ve Koca, E. (2019). STEM’e yönelik tutum ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 387-401.
Özcan, H. & Koca, E. (2020). Development of the Attitude towards Science Scale: A validity and reliability study. Eurasian Journal of Educational Research, 20(85), 109-134. doi: 10.14689/ejer.2020.85.6
Özdemir, O. (2010). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının fen okuryazarlığı durumu. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(3), 42-56.
Penner, D., Giles, N., Lehrer, R. & Schauble, L. (1997). Building functional models: Designing an elbow. Journal of Research in Science Teaching, 34(2), 125-143.
Roth, W. (2001). Learning science trough technological design. Journal of Research in Science Teaching, 38(7), 768-790.
Sarı, U. ve Yazıcı, Y. Y. (2019). Fen bilgisi öğretmenlerinin fen ve mühendislik uygulamaları hakkında görüşleri. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(2), 157-167.
Schnittka, C. & Bell, R. (2010). Engineering design and conceptual change in science: Addressing thermal energy and heat transfer in eighth grade. International Journal of Science Education, 33(13), 1861–1887.
Selcen Guzey. S., Ring-Whalen, E. A., Harwell, M. & Peralta, Y. (2017). Life STEM: A case study of life science learning through engineering design. International Journal of Science and Mathematics Education, 17, 23-42.
Şimşek, F. (2019). FeTeMM etkinliklerinin öğrencilerin fen tutum, ilgi, bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi ve öğrenci görüşleri. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(3), 654-679.
Tanious, R. & Manolov, R. (2022). A practitioner's guide to conducting and analysing embedded randomized single-case experimental designs. Neuropsychological Rehabilitation, DOI: 10.1080/09602011.2022.2035774
Taşkın, G. ve Aksoy, G. (2019). Tasarım temelli fen eğitimi ile ilgili çalışmaların incelenmesi ve programa yansıması. International Symposium on Active Learning, Adana, Proceedings Book, 132-139.
Tezbaşaran, A. (2008). Likert tipi ölçek hazırlama kılavuzu. Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
Türnüklü, A. (2000). Eğitim bilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24(24), 543-559.
Wang, F. & Hannafin, M. J. (2005). Design - based research and technology - enhanced learning enviroments. Educational Technology Research and Development, 53(4), 5-23.
Wendell, K. B., Connolly, K. G., Wright, C. G., Jarvin, L., Rogers, C., Barnett, M. & Marulcu, I. (2010). Incorporating engineering design into elementary school science curricula. American Society for Engineering Education Annual Conference & Exposition.
Woodside, A. G. (2010). Case study research: Theory, methods, practice. Emerald Group Publishing.
Yamak, H., Bulut, N. ve Dündar, S. (2014). 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 249-265.
Yasak, M. T. (2017). Tasarım temelli fen eğitiminde, fen, teknoloji, mühendislik ve matematik uygulamaları: Basınç konusu örneği [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
Yıldırım, B. ve Altun, Y. (2015). STEM eğitim ve mühendislik uygulamalarının fen bilgisi laboratuvar dersindeki etkilerinin incelenmesi. El-Cezeri Journal of Science and Engineering, 2(2), 28-40.
Yıldırım, B. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının tasarım temelli öğrenmeye yönelik görüşleri. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 24, 272-293.
Aksoy, Ş., Özcan, H., & Çeken, R. (2023). Ses ve Özellikleri ile İlgili Tasarım Temelli Etkinliklerin 6. Sınıf Ögrencilerinin Başarı ve Tutumlarına Etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(56), 555-581. https://doi.org/10.53444/deubefd.1217639