Research Article
BibTex RIS Cite

Determining the Relationship Between Academicians' Attitudes Toward Alternative Assessment and Their Self-Efficacy in Online Assessment

Year 2024, Issue: 62, 2646 - 2661, 30.12.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1397231

Abstract

This research aims to determine how the attitudes of academicians in the Faculty of Education towards alternative measurement and evaluation, as well as their self-efficacy in online measurement and evaluation, change according to their gender, the programs in which they work, and their seniority. Additionally, the study explores the relationship between their attitudes and self-efficacy. The research population, adopting a correlational research model, consists of academicians working at the Faculty of Education of a state university in the Central Anatolia Region. The sample comprises 35 academicians selected from the universe through simple random sampling. Three different data collection tools were employed in the research: a demographic information form, the Alternative Measurement Evaluation Attitude Scale, and the Online Measurement Evaluation Attitude Scale. The analyses revealed a positive and moderate relationship between academicians' attitudes towards alternative measurement and evaluation and their online measurement and evaluation self-efficacy. Furthermore, it was concluded that the attitudes of academicians with different seniority and gender towards alternative assessment and evaluation self-efficacy were similar. It is recommended to conduct similar studies in the future to identify potential changes in academics' attitudes and self-efficacy over time based on gender and seniority, in order to implement necessary precautions.

Project Number

2209-A

References

  • Arıbaş, S. & Göktaş, Ö. (2014). Ortaokul matematik dersi öğretmenlerinin alternatif ölçme değerlendirmeye yönelik hizmet içi eğitim ihtiyaçlarına ilişkin görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(16), 17-42. doi:10.14520/adyusbd.589
  • Avan, Ç., Akbaş, V. & Gülgün, C. (2019). Öğretmenlerin ölçme değerlendirmeye yönelik tutumları: Kastamonu örneği. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 20-31. doi: 110.30855/gjes.2019.05.03.002
  • Aydın, M., Atabay, M. & Aydın, M. (2021). Covid-19 pandemi sürecindeki uzaktan öğreticilerin yeterlilik durumlarının belirlenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(3), 94-126. doi: 10.51948/auad.910592
  • Balta, Y. & Türel, Y. K. (2013). Çevrimiçi uzaktan eğitimde kullanılan farklı ölçme değerlendirme yaklaşımlarına ilişkin bir inceleme. Electronic Turkish Studies, 8(3). doi.: 10.7827/TurkishStudies.4271
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F., (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (14. Baskı). Pegem Akademi.
  • Colburn, A. (2000). An inquiry primer. Science Scope, 23(6), 42-45.
  • Gökbulut, B., Keserci, G. & Akyüz, A. (2021). Eğitim fakültesinde görev yapan akademisyen ve öğretmenlerin dijital materyal tasarım yeterlikleri. Journal of Social Sciences and Education, 4(1), 11-24. doi: 10.53047/josse.917536
  • Herman, Aschbacher & Winters, (1992). A practical guide to alternative assessment. Association for Supervision and Curriculum Development.
  • IBM Corp. (2019). IBM SPSS Statistics for Windows. Version 25.0. IBM Corp.
  • İzci, E., Göktaş, Ö. & Şad, S. N. (2014). Öğretmen adaylarının alternatif ölçme değerlendirmeye ilişkin görüşleri ve yeterlilik algıları. Journal of Kırşehir Education Faculty, 15(2), 37-57.
  • Kapucu, N. K. & Adnan, M. (2018). Uzaktan öğretimde çevrimiçi eğitmen başarısının değerlendirilmesi. HAYEF Journal of Education, 15(1), 7-20.
  • Kaplan, K. & Gülden, B. (2021). Öğretmen görüşlerine göre salgın (COVID-19) dönemi uzaktan eğitim ortamında Türkçe eğitimi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (24), 233-258.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Nobel Yayınları.
  • Koç, A., Uzun, N. B., & Coral, M. N. Ü. (2022). Çevrimiçi ölçme ve değerlendirmeye yönelik özyeterlik ölçeğinin geliştirilmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 8(1), 99-110.
  • Korkmaz, H. (2004). Fen ve teknoloji eğitiminde alternatif değerlendirme yaklaşımları. Yeryüzü Yayınevi.
  • Lord, F. M., Novick, M. R. & Birnbaum, A. (1968). Statistical theories of mental test scores. Addison-Wesley.
  • Maeroff, G. I. (1991). Assessing alternative assessment. Phi Delta Kappan, 73(4), 272-281.
  • MEB (2005). Fen ve teknoloji dersi öğretim programı ve kılavuzu. Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Mishra, P. & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017–1054. doi: 10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x
  • Ogan, F. B. & Akkoç, H. (2009). Preservıce teachers’instructional beliefs and examination of consistency between beliefs and practices. International Journal of Science and Mathematics Education, 7, 1173-1199.
  • Olkun, S. & Toluk, Z.U., (2004). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. Anı Yayıncılık.
  • Özdoğan, A. S. (2022). Covid-19 pandemisinin Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin sınav kaygı düzeyleri üzerindeki etkilerinin incelenmesi (Tez No. 723346) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Pullu, S. (2008). Sınıf öğretmenlerinin ilköğretim programlarındaki ölçme ve değerlendirmeye yönelik görüşleri ve uygulamaları (Elazığ ili örneği). [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Pfeifer, G. R. (2002). The influence of authentic assessment tasks and authentic iınstruction on lutheran elementary school fifth and sixth grade students' attitudes toward social studies and authentic projects. University of Minnesota.
  • Shepard, L. A. (2000). The role of assessment in a learning culture. Educational Researcher, 29(7), 4-14. doi: 10.3102/0013189X029007004
  • Shepard, L.A. (2005). Linking formative assessment to scaffolding. Educational Leadership 63(3), 66–70.
  • Soydan, C. (2018). Bilişim teknolojileri öğretmeni rehberliğinde branş öğretmenlerinin dijital materyal geliştirme süreçlerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Stevens, S. S. (1946). On the theory of scales of measurement. Science, 103, 677-680.
  • Şahin, Ç. & Kartal, O. Y. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının sınıf öğretmeni yetiştirme programı hakkındaki görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 164-179.
  • Şahin, Ç., Kartal, O. Y. & İmamoğlu, A. (2013). Okul öncesi öğretmen yetiştirme programı hakkında okul öncesi öğretmen adaylarının görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 101-118.
  • Şahin, M. & Atasoy, E. (2018). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin alternatif ölçme-değerlendirme yöntemlerine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 18-33. doi: 10.29065/usakead.346287
  • Şenyurt, S. (2016). Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanında yapılan tezlerin tematik ve metodolojik açıdan incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gaziantep Üniversitesi.
  • Tan, Ş., Kayabaşı, Y. & Erdoğan, A. (2002). Planning and evaluation of teaching. Anı Yayıncılık.
  • Tan, Ş. (2008). Öğretimde ölçme ve değerlendirme. PegemA Yayıncılık.
  • Tatlı, Z., Gülay, A. & Başdağ, O. (2023). Acil uzaktan eğitim sürecinde karşılaşılan sorunlara ilişkin öğretmenlerin değerlendirmeleri: tarama çalışması. Eğitim Bilim ve Araştırma Dergisi, 4(2), 469-493. doi: 10.54637/ebad.1344976
  • Torgerson, W. S. ( 1 958). Theory and methods of scaling.Johri Wiley.
  • Umay, A., (2003). Matematiksel muhakeme yeteneği. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 234-243.
  • Wolf, D., Bixby, J., Glenn III, J. & Gardner, H. (1991). To use their minds well: Investigating new forms of student assessment. Review of Research in Education, 17(1), 31-74. doi: 10.2307/1167329
  • Yıldırım, C. (2004). Matematiksel Düşünme. Remzi Kitabevi.

Öğretim Üyelerinin Alternatif Ölçme Değerlendirmeye Yönelik Tutumları ile Çevrimiçi Ölçme Değerlendirme Öz Yeterlikleri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi

Year 2024, Issue: 62, 2646 - 2661, 30.12.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1397231

Abstract

Bu araştırmada, Eğitim Fakültesi öğretim üyelerinin alternatif ölçme değerlendirmeye yönelik tutumlarının ve çevrimiçi ölçme değerlendirmeye yönelik öz yeterliklerinin cinsiyetlerine, çalıştıkları programlara ve kıdemlerine göre nasıl değiştiği ve tutumlarıyla öz yeterlikleri arasındaki ilişki belirlenmek istenmektedir. Korelasyonel araştırma modeli benimsenen araştırmanın evrenini İç Anadolu Bölgesi’nde bulunan bir devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesi’nde çalışmakta olan öğretim üyeleri; örneklemini ise evrenden basit seçkisiz örnekleme yoluyla seçilen 35 öğretim üyesi oluşturmaktadır. Araştırmada demografik bilgi formu, Alternatif Ölçme Değerlendirme Tutum Ölçeği ve Çevrimiçi Ölçme Değerlendirme Tutum Ölçeği olmak üzere üç farklı veri toplama aracı kullanılmıştır. Analizler sonucunda öğretim üyelerinin alternatif ölçme değerlendirmeye yönelik tutumları ile çevrimiçi ölçme değerlendirme öz yeterlikleri arasındaki ilişkinin pozitif yönde orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Ayrıca farklı kıdem ve cinsiyete sahip öğretim üyelerinin alternatif ölçme değerlendirmeye yönelik tutumlarının ve çevrimiçi ölçme değerlendirme öz yeterliklerinin benzer olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretim üyelerinin cinsiyetlerine ve kıdemlerine göre tutumları ve öz yeterliklerinde zaman içerisinde oluşabilecek farklılıkların belirlenmesi ve gerekli önlemlerin alınması için bu çalışmaya benzer çalışmaların tekrar edilmesi önerilmektedir.

Ethical Statement

Bu çalışmanın, özgün bir çalışma olduğunu; çalışmanın hazırlık, veri toplama, analiz ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarından bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun davrandığımızı; bu çalışma kapsamında elde edilmeyen tüm veri ve bilgiler için kaynak gösterdiğimizi ve bu kaynaklara kaynakçada yer verdiğimizi; kullanılan verilerde herhangi bir değişiklik yapmadığımızı, çalışmanın Committee on Publication Ethics (COPE)' in tüm şartlarını ve koşullarını kabul ederek etik görev ve sorumluluklara riayet ettiğimizi beyan ederiz.

Supporting Institution

TÜBİTAK 2209-A - Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı

Project Number

2209-A

References

  • Arıbaş, S. & Göktaş, Ö. (2014). Ortaokul matematik dersi öğretmenlerinin alternatif ölçme değerlendirmeye yönelik hizmet içi eğitim ihtiyaçlarına ilişkin görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(16), 17-42. doi:10.14520/adyusbd.589
  • Avan, Ç., Akbaş, V. & Gülgün, C. (2019). Öğretmenlerin ölçme değerlendirmeye yönelik tutumları: Kastamonu örneği. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 20-31. doi: 110.30855/gjes.2019.05.03.002
  • Aydın, M., Atabay, M. & Aydın, M. (2021). Covid-19 pandemi sürecindeki uzaktan öğreticilerin yeterlilik durumlarının belirlenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(3), 94-126. doi: 10.51948/auad.910592
  • Balta, Y. & Türel, Y. K. (2013). Çevrimiçi uzaktan eğitimde kullanılan farklı ölçme değerlendirme yaklaşımlarına ilişkin bir inceleme. Electronic Turkish Studies, 8(3). doi.: 10.7827/TurkishStudies.4271
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F., (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (14. Baskı). Pegem Akademi.
  • Colburn, A. (2000). An inquiry primer. Science Scope, 23(6), 42-45.
  • Gökbulut, B., Keserci, G. & Akyüz, A. (2021). Eğitim fakültesinde görev yapan akademisyen ve öğretmenlerin dijital materyal tasarım yeterlikleri. Journal of Social Sciences and Education, 4(1), 11-24. doi: 10.53047/josse.917536
  • Herman, Aschbacher & Winters, (1992). A practical guide to alternative assessment. Association for Supervision and Curriculum Development.
  • IBM Corp. (2019). IBM SPSS Statistics for Windows. Version 25.0. IBM Corp.
  • İzci, E., Göktaş, Ö. & Şad, S. N. (2014). Öğretmen adaylarının alternatif ölçme değerlendirmeye ilişkin görüşleri ve yeterlilik algıları. Journal of Kırşehir Education Faculty, 15(2), 37-57.
  • Kapucu, N. K. & Adnan, M. (2018). Uzaktan öğretimde çevrimiçi eğitmen başarısının değerlendirilmesi. HAYEF Journal of Education, 15(1), 7-20.
  • Kaplan, K. & Gülden, B. (2021). Öğretmen görüşlerine göre salgın (COVID-19) dönemi uzaktan eğitim ortamında Türkçe eğitimi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (24), 233-258.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Nobel Yayınları.
  • Koç, A., Uzun, N. B., & Coral, M. N. Ü. (2022). Çevrimiçi ölçme ve değerlendirmeye yönelik özyeterlik ölçeğinin geliştirilmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 8(1), 99-110.
  • Korkmaz, H. (2004). Fen ve teknoloji eğitiminde alternatif değerlendirme yaklaşımları. Yeryüzü Yayınevi.
  • Lord, F. M., Novick, M. R. & Birnbaum, A. (1968). Statistical theories of mental test scores. Addison-Wesley.
  • Maeroff, G. I. (1991). Assessing alternative assessment. Phi Delta Kappan, 73(4), 272-281.
  • MEB (2005). Fen ve teknoloji dersi öğretim programı ve kılavuzu. Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Mishra, P. & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017–1054. doi: 10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x
  • Ogan, F. B. & Akkoç, H. (2009). Preservıce teachers’instructional beliefs and examination of consistency between beliefs and practices. International Journal of Science and Mathematics Education, 7, 1173-1199.
  • Olkun, S. & Toluk, Z.U., (2004). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. Anı Yayıncılık.
  • Özdoğan, A. S. (2022). Covid-19 pandemisinin Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin sınav kaygı düzeyleri üzerindeki etkilerinin incelenmesi (Tez No. 723346) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Pullu, S. (2008). Sınıf öğretmenlerinin ilköğretim programlarındaki ölçme ve değerlendirmeye yönelik görüşleri ve uygulamaları (Elazığ ili örneği). [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Pfeifer, G. R. (2002). The influence of authentic assessment tasks and authentic iınstruction on lutheran elementary school fifth and sixth grade students' attitudes toward social studies and authentic projects. University of Minnesota.
  • Shepard, L. A. (2000). The role of assessment in a learning culture. Educational Researcher, 29(7), 4-14. doi: 10.3102/0013189X029007004
  • Shepard, L.A. (2005). Linking formative assessment to scaffolding. Educational Leadership 63(3), 66–70.
  • Soydan, C. (2018). Bilişim teknolojileri öğretmeni rehberliğinde branş öğretmenlerinin dijital materyal geliştirme süreçlerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Stevens, S. S. (1946). On the theory of scales of measurement. Science, 103, 677-680.
  • Şahin, Ç. & Kartal, O. Y. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının sınıf öğretmeni yetiştirme programı hakkındaki görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 164-179.
  • Şahin, Ç., Kartal, O. Y. & İmamoğlu, A. (2013). Okul öncesi öğretmen yetiştirme programı hakkında okul öncesi öğretmen adaylarının görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 101-118.
  • Şahin, M. & Atasoy, E. (2018). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin alternatif ölçme-değerlendirme yöntemlerine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 18-33. doi: 10.29065/usakead.346287
  • Şenyurt, S. (2016). Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanında yapılan tezlerin tematik ve metodolojik açıdan incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gaziantep Üniversitesi.
  • Tan, Ş., Kayabaşı, Y. & Erdoğan, A. (2002). Planning and evaluation of teaching. Anı Yayıncılık.
  • Tan, Ş. (2008). Öğretimde ölçme ve değerlendirme. PegemA Yayıncılık.
  • Tatlı, Z., Gülay, A. & Başdağ, O. (2023). Acil uzaktan eğitim sürecinde karşılaşılan sorunlara ilişkin öğretmenlerin değerlendirmeleri: tarama çalışması. Eğitim Bilim ve Araştırma Dergisi, 4(2), 469-493. doi: 10.54637/ebad.1344976
  • Torgerson, W. S. ( 1 958). Theory and methods of scaling.Johri Wiley.
  • Umay, A., (2003). Matematiksel muhakeme yeteneği. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 234-243.
  • Wolf, D., Bixby, J., Glenn III, J. & Gardner, H. (1991). To use their minds well: Investigating new forms of student assessment. Review of Research in Education, 17(1), 31-74. doi: 10.2307/1167329
  • Yıldırım, C. (2004). Matematiksel Düşünme. Remzi Kitabevi.
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Measurement and Evaluation in Education (Other)
Journal Section Articles
Authors

Gizem Nisa Bozoğlu 0000-0002-6203-8931

Emine Yavuz 0000-0002-1991-1416

Project Number 2209-A
Publication Date December 30, 2024
Submission Date November 29, 2023
Acceptance Date November 27, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 62

Cite

APA Bozoğlu, G. N., & Yavuz, E. (2024). Öğretim Üyelerinin Alternatif Ölçme Değerlendirmeye Yönelik Tutumları ile Çevrimiçi Ölçme Değerlendirme Öz Yeterlikleri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(62), 2646-2661. https://doi.org/10.53444/deubefd.1397231