This study aims to determine the sociolinguistic competences of Turkish as a foreign language learners at the B1 level. A language user at B1 level is expected to be able to perform language situations related to daily and social life independently. It was deemed necessary to determine the sociolinguistic competence of B1 learners based on the descriptors in the CEFR 2020 framework text. The sample group of the study consisted of 106 students at the B1 level selected from the population consisting of the TÖMER student group of a foundation university in Istanbul. In this study, an explanatory mixed design was preferred. While the quantitative aspect of the method was provided by the scale created with CEFR-based descriptors, the qualitative aspect was provided by focus interviews. The quantitative data obtained in the study were analyzed in depth by transferring them to the SPSS package program for statistical analysis. Qualitative data were obtained through semi-structured interviews with the participants and analyzed in detail through content analysis. The participants' sociolinguistic competence was compared in terms of variables such as gender, age, geography, mother tongue and language family, and it was seen that none of these factors made a significant difference.
Teaching Turkish as a foreign language CEFR sociolinguistic competence B1 level sociolinguistic.
Bu çalışma, Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen B1 dil düzeyindeki öğrencilerin toplumdilbilimsel yetkinliklerini tespit etmeyi amaçlamaktadır. Toplumdilbilimsel yetkinlikler Diller için Avrupa Ortak Başvuru Metninde tanımlayıcısı bulunan önemli alanlardan biridir. Toplumdilbillimsel yetkinlik; dil kullanımının sosyal boyutuyla başa çıkmak için gereken bilgi ve becerilerle ilgilidir. Esasen her dil seviyesinde önemli olmakla birlikte eşik seviye olması dolayısıyla B1 seviyesinde ayrı bir öneme sahiptir. B1 seviyesindeki bir dil kullanıcısından günlük ve toplumsal hayatla ilgili dil durumlarını, bağımsız bir şekilde gerçekleştirebilmesi beklenir. Bu sebeple bu araştırmada D-AOBM 2020 çerçeve metnindeki tanımlayıcılar temel alınarak B1 öğrencilerinin toplumdilbilimsel yetkinliklerini tespit etmenin gerekliliği görülmüştür. İstanbul’da bir vakıf üniversitesinin TÖMER öğrenci grubunun oluşturduğu evren içerisinden seçilen B1 düzeyindeki 106 öğrenci, çalışmanın örneklem grubunu oluşturmaktadır. Bu çalışmada, açıklayıcı karma desen tercih edilmiştir. Yöntemin nicel yönü D-AOBM temelli tanımlayıcılarla oluşturulan ölçek ile sağlanırken nitel yönü odak görüşmeler ile sağlanmıştır. Araştırmada elde edilen nicel veriler, istatistiksel analizler için SPSS paket programına aktarılarak derinlemesine incelenmiştir. Nitel veriler ise katılımcılarla yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler sayesinde elde edilmiş ve içerik analizi yöntemiyle detaylı bir şekilde çözümlenmiştir. Araştırmada katılımcıların toplumdilbilimsel yeterlilikleri cinsiyet, yaş, coğrafya, ana dil ve dil ailesi gibi değişkenler açısından karşılaştırılmış ve bu faktörlerin hiçbirinin anlamlı bir fark yaratmadığı görülmüştür.
Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi D-AOBM toplumdilbilimsel yetkinlik B1 sosyodilbilimsel.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | October 9, 2024 |
Acceptance Date | December 7, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 62 |