Traffic congestions have increased in large and medium size cities in developed and developing countries
because of changes in mode choices and increase on demand for private vehicles. In addition, increase on
expectations for comfort and access has led to frequent use of private vehicles and caused decrease on the use of
urban mass transportation. Mass transportation systems should ensure equilibrium of demand and supply to
provide desired level of service. Therefore, while mass transportation systems are being planned, demand for
other systems should be determined and taken into consideration in planning. Furthermore, public transport
demand should be managed because of rapid population growth and migration. The purpose of this study is to
determine the current use of mass transportation and estimate the future demand for mass transportation
accordingly and compose mass transportation management patterns for future.
In this study, urban public bus transport system in Denizli has been evaluated and the bus fare analyses
are carried out taking into account future demand with the operating costs. The demand analyses including the
Kraft Demand Model, fixed mobility factor and average annual growth rate are performed. Under different
scenarios supply demand analyses were conducted. Results showed that bus fare in current and future cases can
be easily determined. It also showed that Kraft Demand Model may be used for demand and bus fare analyses.
Kentiçi ulaşım sistemlerindeki türel ayrım oranlarının ve özel araçlara olan talebin hızla değişmesinden
dolayı gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerdeki orta ve büyük ölçekli şehirlerde trafik sıkışıklığı ve tıkanıklarını
hızla artmaktadır. Ayrıca, konfor ve erişebilirlik beklentilerinin de yükselmesi, özel araç kullanımını artırmakta
ve toplu taşım kullanım oranının azalmasına neden olmaktadır. Toplu taşım sistemleri, arzu edilen servis
kalitesini sağlayabilmek için arz ve talep arasındaki dengeyi sağlamalıdır. Bu nedenle, bir toplu taşım sistemi
tasarlanırken diğer tüm sistemlere olan talep belirlenmeli ve bu talepler tasarımda hesaba katılmalıdır. Ayrıca,
hızlı nüfus artışı ve köyden kente göçün artması nedeniyle artan toplu taşım talebinin yönetilmesi gerekliliği
açıktır. Bu sebeple değinilen konuların önemi doğrultusunda, toplu taşım talebinin belirlenmesi, tahmin edilmesi
ve geleceğe yönelik olarak toplu taşım yönetim şekillerinin oluşturulması bu çalışmanın önemini açıkça ortaya
koymaktadır.
Çalışma kapsamında, Denizli kentinde kentiçi otobüsle toplu taşıma sisteminin değerlendirilmesi yapılmış ve
geleceğe yönelik talep tahmini ile birlikte işletme maliyetlerini de dikkate alarak bilet fiyat analizleri yapılmıştır.
Yapılan analizlerde otobüsle toplu taşım talebi, talebe dayalı yıllık ortalama artış oranı, Kraft Talep Modeli, sabit
mobilite faktörü kullanılmıştır. Tahminlere bağlı olarak geliştirilen farklı senaryolar altında arz-talep analizi
yapılmıştır. Sonuçlar, Kraft Talep modelinin kentiçi otobüs taşımacılığına olan talebin belirlenerek bilet
ücretlerinin bugün ve gelecekte kolaylıkla planlanabileceğini göstermiştir.
Other ID | JA97DJ22PZ |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 12 Issue: 1 |
Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı Tınaztepe Yerleşkesi, Adatepe Mah. Doğuş Cad. No: 207-I / 35390 Buca-İZMİR.