BibTex RIS Cite

EVALUATION OF FRICTION RESISTANCE OFURBAN ROADS OF İZMİR IN TERMS OF TRAFFIC SAFETY

Year 2010, Volume: 12 Issue: 1, 75 - 85, 01.01.2010

Abstract

A modern highway must be capable of proving safety traffic, comfort to passenger cars as
well as efficient and economical transportation. In view of the increase in the number of
traffic accidents due to the devolopments in automative industry, the traffic safety has
gathered much consideration among the other parameters in recent years. In order to provide
traffic safety, the friction resistance between the vehicle tyre and surface should be in certain
level.
This study aims to evaluate the friction characteristics on the urban roads of Izmir by way
of Dynamic Friction Tester as well as build a relationship between the traffic accidents and
measured parameters.

References

  • British Road Federation Fact, web site, 1998.
  • Ergun,M. “Road Surface Micro and Macro Influence on Skid Resistance” Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi,1997.
  • Hosking, J. K., “Relationship between skidding resistance and accident frequency: estimates based on seasonal variations.” TRRL. Report RR76, Department of Transport, Crowthorne, UK, 1987.
  • Kutlu, K., “Trafik Tekniği”, İstanbul Teknik Üniversitesi Yayınları, 1975.
  • OECD, “Road Infrastructure Rehabilitation And Safety Strategies In Central and Eastern Europa”, Paris,1995.
  • Rizenbergs, R.L., J.L. Burchett, and C.T. Napier. “Skid Resistance of Pavements,” Report No. KYHPR-64-24, Part II, Kentucky Department of Highways, Lexington, Kentucky. 1972.
  • Xiao, J., B.T. Kulakowski, and M. El-Gindy. “Prediction of Risk of Wet-Pavement Accidents: Fuzzy Logic Model,” Transportation Research Record 1717, Transportation Research Board, Washington, D.C. 2000.

İZMİR ŞEHİR İÇİ YOLLARININ KAYMA DİRENÇLERİNİN TRAFİK GÜVENLİĞİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2010, Volume: 12 Issue: 1, 75 - 85, 01.01.2010

Abstract

Modern bir karayolu, taşıtların güvenli, konforlu ve ekonomik bir şekilde seyretmelerine
olanak sağlamalıdır. Günümüzde otomotiv endüstrisinde meydana gelen hızlı gelişmelerin
taşıt hızlarının dolayısı ile trafik kazalarının artışına neden olduğu göz önüne alındığında,
güvenlik ihtiyacı yukarıda belirtilen üç zorunluluk içinde öne çıkmaktadır. Karayolunda
güvenli bir sürüşün sağlanabilmesi için de taşıt tekerlek bandajı ile yol yüzeyi arasında
meydana gelen kayma direncinin belli bir seviyede olması gerekmektedir.
Bu çalışmada İzmir şehir içi yollarında Dinamik Sürtünme Ölçer (DFT) cihazı ile kayma
direnç ölçümleri yapılmış ve trafik kazaları ile ilişki kurulmaya çalışılmıştır.

References

  • British Road Federation Fact, web site, 1998.
  • Ergun,M. “Road Surface Micro and Macro Influence on Skid Resistance” Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi,1997.
  • Hosking, J. K., “Relationship between skidding resistance and accident frequency: estimates based on seasonal variations.” TRRL. Report RR76, Department of Transport, Crowthorne, UK, 1987.
  • Kutlu, K., “Trafik Tekniği”, İstanbul Teknik Üniversitesi Yayınları, 1975.
  • OECD, “Road Infrastructure Rehabilitation And Safety Strategies In Central and Eastern Europa”, Paris,1995.
  • Rizenbergs, R.L., J.L. Burchett, and C.T. Napier. “Skid Resistance of Pavements,” Report No. KYHPR-64-24, Part II, Kentucky Department of Highways, Lexington, Kentucky. 1972.
  • Xiao, J., B.T. Kulakowski, and M. El-Gindy. “Prediction of Risk of Wet-Pavement Accidents: Fuzzy Logic Model,” Transportation Research Record 1717, Transportation Research Board, Washington, D.C. 2000.
There are 7 citations in total.

Details

Other ID JA46TS33SB
Journal Section Research Article
Authors

Burak Şengöz This is me

Serhan Tanyel This is me

Çağrı Görkem

Bülent Kaçmaz This is me

Publication Date January 1, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Şengöz, B., Tanyel, S., Görkem, Ç., Kaçmaz, B. (2010). İZMİR ŞEHİR İÇİ YOLLARININ KAYMA DİRENÇLERİNİN TRAFİK GÜVENLİĞİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen Ve Mühendislik Dergisi, 12(1), 75-85.
AMA Şengöz B, Tanyel S, Görkem Ç, Kaçmaz B. İZMİR ŞEHİR İÇİ YOLLARININ KAYMA DİRENÇLERİNİN TRAFİK GÜVENLİĞİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. DEUFMD. January 2010;12(1):75-85.
Chicago Şengöz, Burak, Serhan Tanyel, Çağrı Görkem, and Bülent Kaçmaz. “İZMİR ŞEHİR İÇİ YOLLARININ KAYMA DİRENÇLERİNİN TRAFİK GÜVENLİĞİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen Ve Mühendislik Dergisi 12, no. 1 (January 2010): 75-85.
EndNote Şengöz B, Tanyel S, Görkem Ç, Kaçmaz B (January 1, 2010) İZMİR ŞEHİR İÇİ YOLLARININ KAYMA DİRENÇLERİNİN TRAFİK GÜVENLİĞİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen ve Mühendislik Dergisi 12 1 75–85.
IEEE B. Şengöz, S. Tanyel, Ç. Görkem, and B. Kaçmaz, “İZMİR ŞEHİR İÇİ YOLLARININ KAYMA DİRENÇLERİNİN TRAFİK GÜVENLİĞİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”, DEUFMD, vol. 12, no. 1, pp. 75–85, 2010.
ISNAD Şengöz, Burak et al. “İZMİR ŞEHİR İÇİ YOLLARININ KAYMA DİRENÇLERİNİN TRAFİK GÜVENLİĞİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen ve Mühendislik Dergisi 12/1 (January 2010), 75-85.
JAMA Şengöz B, Tanyel S, Görkem Ç, Kaçmaz B. İZMİR ŞEHİR İÇİ YOLLARININ KAYMA DİRENÇLERİNİN TRAFİK GÜVENLİĞİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. DEUFMD. 2010;12:75–85.
MLA Şengöz, Burak et al. “İZMİR ŞEHİR İÇİ YOLLARININ KAYMA DİRENÇLERİNİN TRAFİK GÜVENLİĞİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen Ve Mühendislik Dergisi, vol. 12, no. 1, 2010, pp. 75-85.
Vancouver Şengöz B, Tanyel S, Görkem Ç, Kaçmaz B. İZMİR ŞEHİR İÇİ YOLLARININ KAYMA DİRENÇLERİNİN TRAFİK GÜVENLİĞİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. DEUFMD. 2010;12(1):75-8.

Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı Tınaztepe Yerleşkesi, Adatepe Mah. Doğuş Cad. No: 207-I / 35390 Buca-İZMİR.