A modern highway must be capable of proving safety traffic, comfort to passenger cars as
well as efficient and economical transportation. In view of the increase in the number of
traffic accidents due to the devolopments in automative industry, the traffic safety has
gathered much consideration among the other parameters in recent years. In order to provide
traffic safety, the friction resistance between the vehicle tyre and surface should be in certain
level.
This study aims to evaluate the friction characteristics on the urban roads of Izmir by way
of Dynamic Friction Tester as well as build a relationship between the traffic accidents and
measured parameters.
Traffic safety Dynamic friction tester Friction resistance Methods of friction resistance measurement
Modern bir karayolu, taşıtların güvenli, konforlu ve ekonomik bir şekilde seyretmelerine
olanak sağlamalıdır. Günümüzde otomotiv endüstrisinde meydana gelen hızlı gelişmelerin
taşıt hızlarının dolayısı ile trafik kazalarının artışına neden olduğu göz önüne alındığında,
güvenlik ihtiyacı yukarıda belirtilen üç zorunluluk içinde öne çıkmaktadır. Karayolunda
güvenli bir sürüşün sağlanabilmesi için de taşıt tekerlek bandajı ile yol yüzeyi arasında
meydana gelen kayma direncinin belli bir seviyede olması gerekmektedir.
Bu çalışmada İzmir şehir içi yollarında Dinamik Sürtünme Ölçer (DFT) cihazı ile kayma
direnç ölçümleri yapılmış ve trafik kazaları ile ilişki kurulmaya çalışılmıştır.
Other ID | JA46TS33SB |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 12 Issue: 1 |
Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı Tınaztepe Yerleşkesi, Adatepe Mah. Doğuş Cad. No: 207-I / 35390 Buca-İZMİR.