BibTex RIS Cite

USE OF COWAN M3 DISTRIBUTION IN MODELLING TRAFFIC FLOW

Year 2000, Volume: 2 Issue: 3, 35 - 49, 01.09.2000

Abstract

For long years traffic engineers try to find a way to model traffic flow characteristics.
One of the methods used for this purpose is evaluating the obtained data by using statistical
methods. However, the most important problem is to find a distribution that defines the data
properly and also can be applied very easily. Because it meets these properties Cowan M3
distribution is widely used in modeling traffic flows.
In this study, the distribution, which is developed by Cowan (1975) and mostly used to
define the headways between the turning vehicles at roundabouts, is tried to be introduced
and its validity is investigated by using real data.

References

  • Akçelik R., (1998): “Roundabouts”, ARR 321 Research Report, Australian Road Research Board.
  • Akçelik R., Chung E., (1994): “Calibration of the Bunched Exponential Distribution of Arrival Headways”, Road and Transportation Research Vol.3, No:1, p.42-59.
  • Cowan R.J., (1975): “Useful Headway Models”, Trans. Res., Vol:9, No:6, p.371-375.
  • Hagring O., (1996): “The Use of the Cowan M3 Dsitribution for Modelling Roundabout Flow”, Traffic Engineering & Control, Vol: 37, No:5, p.328-332.
  • Hagring O., (1998): “Vehicle-Vehicle Interactions at Roundabouts and their Implications for the Entry Capacity”, Lund Institute of Technology.
  • Inose H., Hamada T., (1975): “Road Traffic Control”, University of Tokyon Press.
  • Luttinen R.T., (1996): “Statistical Analysis of Vehicle Time Headways”, Helsinki University of Technology, Transportation Engineering, Publication 87.
  • Luttinen R.T., (1999): “Properties of Cowan's M3 Headway Distribution”, TRB Paper Number 990578.
  • May A.D., (1990): “Traffic Flow Fundementals”, Prentice Hall.
  • Statens V., (1995): “CAPCAL: Model Discription”, 009E. Borlänge, Report 1995..
  • Sullivan D.P., Troutbeck R. J., (1994): “The Use of Cowan's M3 Headway Distribution for Modelling Urban Traffic Flow”, Vol. 35, p.445-450.
  • Troutbeck R.J., (1991): “Unsignalized Intersections and Roundabouts in Australia: Recent Developments”, W. Brilon (ed.) Intersection without Traffic Signals II. Proceedings of an International Workshop in Bochum, Germany.
  • Troutbeck R.J., (1997): “A Review of the Process to Estimate the Cowan M3 Headway Distribution Parameters”, Trafic Engineering & Control Vol.:38, p.600-603.

COWAN M3 DAĞILIMININ TRAFİK AKIMLARININ MODELLENMESİNDE KULLANIMI

Year 2000, Volume: 2 Issue: 3, 35 - 49, 01.09.2000

Abstract

Uzun yıllar boyunca trafik mühendisleri, trafik akımlarının karakteristiklerini
modellemenin yollarını aramışlardır. Bu amaçla kullanılan yöntemlerden birisi, istatistiksel
metotlarla, elde edilen verilerin değerlendirilmesidir. Ancak burada karşılaşılan en önemli
sorun, verileri tanımlayan ve kolay uygulanabilir bir dağılımın kullanılmasıdır. Cowan M3
dağılımı, bu özellikleri büyük oranda karşılaması nedeniyle dünyada trafik akımlarının
modellenmesinde kullanılmaktadır.
Çalışmada, bu amaçla Cowan tarafından geliştirilmiş olan ve dünyada özellikle dönel
kavşak içinde dönen akımların arasındaki zaman cinsinden aralıkların tanımlanmasında
kullanılan Cowan M3 dağılımı tanıtılmaya çalışılmış ve bir veri grubu üzerinde denenerek;
geçerliliği araştırılmıştır (Cowan, 1975).

References

  • Akçelik R., (1998): “Roundabouts”, ARR 321 Research Report, Australian Road Research Board.
  • Akçelik R., Chung E., (1994): “Calibration of the Bunched Exponential Distribution of Arrival Headways”, Road and Transportation Research Vol.3, No:1, p.42-59.
  • Cowan R.J., (1975): “Useful Headway Models”, Trans. Res., Vol:9, No:6, p.371-375.
  • Hagring O., (1996): “The Use of the Cowan M3 Dsitribution for Modelling Roundabout Flow”, Traffic Engineering & Control, Vol: 37, No:5, p.328-332.
  • Hagring O., (1998): “Vehicle-Vehicle Interactions at Roundabouts and their Implications for the Entry Capacity”, Lund Institute of Technology.
  • Inose H., Hamada T., (1975): “Road Traffic Control”, University of Tokyon Press.
  • Luttinen R.T., (1996): “Statistical Analysis of Vehicle Time Headways”, Helsinki University of Technology, Transportation Engineering, Publication 87.
  • Luttinen R.T., (1999): “Properties of Cowan's M3 Headway Distribution”, TRB Paper Number 990578.
  • May A.D., (1990): “Traffic Flow Fundementals”, Prentice Hall.
  • Statens V., (1995): “CAPCAL: Model Discription”, 009E. Borlänge, Report 1995..
  • Sullivan D.P., Troutbeck R. J., (1994): “The Use of Cowan's M3 Headway Distribution for Modelling Urban Traffic Flow”, Vol. 35, p.445-450.
  • Troutbeck R.J., (1991): “Unsignalized Intersections and Roundabouts in Australia: Recent Developments”, W. Brilon (ed.) Intersection without Traffic Signals II. Proceedings of an International Workshop in Bochum, Germany.
  • Troutbeck R.J., (1997): “A Review of the Process to Estimate the Cowan M3 Headway Distribution Parameters”, Trafic Engineering & Control Vol.:38, p.600-603.
There are 13 citations in total.

Details

Other ID JA47MB72YR
Journal Section Research Article
Authors

Serhan Tanyel This is me

Çetin Varlıorpak This is me

Publication Date September 1, 2000
Published in Issue Year 2000 Volume: 2 Issue: 3

Cite

APA Tanyel, S., & Varlıorpak, Ç. (2000). COWAN M3 DAĞILIMININ TRAFİK AKIMLARININ MODELLENMESİNDE KULLANIMI. Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen Ve Mühendislik Dergisi, 2(3), 35-49.
AMA Tanyel S, Varlıorpak Ç. COWAN M3 DAĞILIMININ TRAFİK AKIMLARININ MODELLENMESİNDE KULLANIMI. DEUFMD. September 2000;2(3):35-49.
Chicago Tanyel, Serhan, and Çetin Varlıorpak. “COWAN M3 DAĞILIMININ TRAFİK AKIMLARININ MODELLENMESİNDE KULLANIMI”. Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen Ve Mühendislik Dergisi 2, no. 3 (September 2000): 35-49.
EndNote Tanyel S, Varlıorpak Ç (September 1, 2000) COWAN M3 DAĞILIMININ TRAFİK AKIMLARININ MODELLENMESİNDE KULLANIMI. Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen ve Mühendislik Dergisi 2 3 35–49.
IEEE S. Tanyel and Ç. Varlıorpak, “COWAN M3 DAĞILIMININ TRAFİK AKIMLARININ MODELLENMESİNDE KULLANIMI”, DEUFMD, vol. 2, no. 3, pp. 35–49, 2000.
ISNAD Tanyel, Serhan - Varlıorpak, Çetin. “COWAN M3 DAĞILIMININ TRAFİK AKIMLARININ MODELLENMESİNDE KULLANIMI”. Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen ve Mühendislik Dergisi 2/3 (September 2000), 35-49.
JAMA Tanyel S, Varlıorpak Ç. COWAN M3 DAĞILIMININ TRAFİK AKIMLARININ MODELLENMESİNDE KULLANIMI. DEUFMD. 2000;2:35–49.
MLA Tanyel, Serhan and Çetin Varlıorpak. “COWAN M3 DAĞILIMININ TRAFİK AKIMLARININ MODELLENMESİNDE KULLANIMI”. Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen Ve Mühendislik Dergisi, vol. 2, no. 3, 2000, pp. 35-49.
Vancouver Tanyel S, Varlıorpak Ç. COWAN M3 DAĞILIMININ TRAFİK AKIMLARININ MODELLENMESİNDE KULLANIMI. DEUFMD. 2000;2(3):35-49.

Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı Tınaztepe Yerleşkesi, Adatepe Mah. Doğuş Cad. No: 207-I / 35390 Buca-İZMİR.