Bu çalışmada; Osmanlı Devleti‟ndeki temel eğitim kurumlarının ilki olan sıbyan mektebleri ele alınmış ve ana tema olarak da bu eğitim kurumlarındaki öğretmen ve öğrencilerin sahip olmaları gereken vasıflar ile eğitim-öğretim faaliyeti esnasındaki ilişkileri üzerinde durulmuştur. Çalışmada, Osmanlı klasik dönem temel eğitim yapısı alanında en değerli kaynaklardan biri olan Amasyalı Ali bin Hüseyin‟in “Tarîku’l- Edeb” adlı eseri genel şablon olarak kabul edilmiştir. Ayrıca, bu eserde yer alan pedagojik eğitim önerileri, dönemin bazı eğitim içerikli eserleriyle karşılaştırılarak, Osmanlı klasik dönemi temel eğitim felsefesi hakkında bir değerlendirme yapılmak istenmiştir. Konunun izahı yapılırken, önce öğretmen ve öğrencinin vasıfları ele alınmış ve sonra da öğretmen-öğrenci İlişkileri aktarılmıştır. Bu kapsamda öncelikle “Tarîku’l-Edeb”de yer alan prensipler ifade edilmiş ve daha sonra bu öneriler İbn-i Sahnun, Kabisî, İmam Burhaneddin EzZernûcî gibi o dönemde revaçta olan eğitimcilerin eserlerindeki benzerlik veya farklılıklarla karşılaştırılmıştır. Sonuç olarak; Tarîku‟l-Edeb‟in, Osmanlı Yükselme Dönemi‟nin başlarında kaleme alındığı halde, sıbyan mekteplerinde istenen öğretmen-öğrenci profilini ve bunlar arasında olması gereken pedagojik ilişkileri ayrıntılı olarak ifade etmesi nedeniyle temel eğitim açısından kayda değer bilgiler içerdiği anlaşılmıştır.
Tariku‟l-Edeb Osmanlı Sıbyan Mektebi pedagoji öğretmen öğrenci
In this study; Educational institutions on the basis of the Ottoman Primary school, which is dealt with as the first and main theme of this educational institution was emphasized teachers and students with skills needed to have the relationship during educational activities of the Ottoman Empire. In the study, Ali bin Hussein who was from Amasya, one of the most valuable resources in the basic education structure of the Ottoman classical period "Tarîku'l- Adab" his work has been recognized as a global template. In addition, the proposals contained in this pedagogical work, some educational content in comparison to the period of the works, was asked for an evaluation of basic education philosophy of classical Ottoman period. The explanation of the subject while before discussed the qualifications of teachers and students in teacher-student relations and later was transferred. In this context primarily "Tarîku'lAdab" also expressed the principles contained and then these proposals were compared with the similarities or differences in the work of educators who are İbn Sahnun, Kabisî, İmam Burhaneddin Ez- Zernûcî as that period are in vogue. As a result; Tarîku'l-Edep was penned earlier Promotion Period of the Ottoman that case, it was understood that the required teacher-student profile in the primary school and includes valuable information in terms of basic training for the pedagogical relationship in detail as stated should be among them
Tariku‟l-Edeb Ottoman sıbyan school pedagogy teacher student
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 14 |
Dicle University
Journal of Social Sciences Institute (DUSBED)