Research Article
BibTex RIS Cite

Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma: Dicle Üniversitesi Örneği

Year 2023, Issue: 33, 426 - 452, 27.06.2023
https://doi.org/10.15182/diclesosbed.1262291

Abstract

Finansal okuryazarlık 2008 küresel ekonomik kriz sonrasında uluslararası literatüre girmiş ve günümüz dünyasında önemini artıran bir kavramdır. Bireylerin yaşam kalitesini artırabilmeleri için finansal bilgiye sahip olmaları gerekmektedir. Karmaşıklaşan finans dünyasında çok ölçütlü seçenekler arasından doğruyu seçmek önemli bir durumdur. Doğru kararı verebilmek için finansal okuryazarlık düzeyinin yeterli olması gerekmektedir. Özellikle üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık seviyesinin yüksek olması ülkenin de ekonomik anlamda güçlü olmasına katkı sağlayacaktır. Bu çalışmada da Dicle Üniversitesi öğrencileri üzerinde finansal okuryazarlık seviyesi ölçülmeye çalışılmıştır. Dicle üniversitesi bünyesinde bulunan toplam 13 fakülte ve yüksekokulun 708 öğrencisine anket uygulanmıştır. Kadın ve erkek öğrencilerin genel başarı puanları karşılaştırıldığında erkek öğrencilerin kadın öğrencilere göre finansal okuryazarlık düzeylerinin daha fazla olduğu belirlenmiştir.

References

  • Aksoylu, S., Boztosun, D., Altinişik, F. & Baraz, E. H. (2017). A baseline investigation of financial literacy levels: the case of Kayseri province. Journal of Accounting & Finance(75).
  • Bay, C., Catasús, B. & Johed, G. (2014). Situating financial literacy. Critical Perspectives On Accounting, 25(1), 36-45.
  • Bayrakdaroğlu, A. & Bilge, S. (2018). Kadınlarda finansal eğitimin finansal okur-yazarlık üzerindeki etkisine yönelik bir araştırma. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 19(42 Kadın Çalışmaları Özel Sayısı), 97-120.
  • Baysa, E. & Karaca, S. S. (2016). Finansal okuryazarlık ve banka müşteri segmentasyonları üzerine bir uygulama. Muhasebe ve Finansman Dergisi(71), 109-126.
  • Boisclair, D., Lusardi, A. & Michaud, P.-C. (2017). Financial literacy and retirement planning in Canada. Journal Of Pension Economics & Finance, 16(3), 277-296.
  • Chaulagain, R. P. (2015). Contribution of financial literacy to behavior. Journal of Economics and Behavioral Studies, 7(6), 61-71.
  • Chen, H. & Volpe, R. P. (1998). An analysis of personal financial literacy among college students. Financial Services Review, 7(2), 107-128.
  • Contuk, F. Y. (2018). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık durumunu etkileyen faktörler üzerine bir araştırma: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi örneği. Muhasebe ve Finansman Dergisi(77), 115-136.
  • Dicle, A. & Kayacı, A. (2021). Akademisyenlerin finansal okuryazarlik düzeyinin demografik özellikler açisindan değerlendirilmesi: Dicle Üniversitesi’nde bir araştirma. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(22), 543-567.
  • Durmuşkaya, S. & Kavas, Y. (2018). Akademik gelişim ve finansal okuryazarlık arasındaki ilişkinin tespiti üzerine bir araştırma. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 25(3), 925-939.
  • Engels, C., Kumar, K. & Philip, D. (2020). Financial literacy and fraud detection. The European Journal of Finance, 26(4-5), 420-442.
  • Er, B. ve Çetintaş, M. (2018). İşçilerde finansal okuryazarlik: finansal bilgi, tutum ve davraniş eksenli bir araştirma. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(2), 61-71.
  • Fikret, E., Temizel, F., Özdemir, A. & Sönmez, H. (2014). Lisans eğitim programlarının finansal okuryazarlık düzeyine etkisinin araştırılması: Türkiye örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(4), 113-125.
  • Gerth, F., Lopez, K., Reddy, K., Ramiah, V., Wallace, D., Muschert, G., . . . Jooste, L. (2021). The Behavioural Aspects of Financial Literacy. JRFM, 14(9), 1-16. Güler, E. & Tunahan, H. (2017). Finansal okuryazarlık: Hane halkı üzerine bir araştırma. İşletme Bilimi Dergisi, 5(3), 79-104.
  • Jorgensen, B. L. & Savla, J. (2010). Financial literacy of young adults: The importance of parental socialization. Family Relations, 59(4), 465-478.
  • Karadeniz, E., Koşan, L., Gecgin, E. & Beyazgül, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlik düzeylerinin analizi: Kafkas Üniversitesi Sarikamiş Kampüsünde bir araştirma. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 325-346.
  • Kılıç, Y., Ata, H. A. & Seyrek, İ. H. (2015). Finansal okuryazarlık: Üniversite öğrencilerine yönelik bir araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi(66), 129-150.
  • Klapper, L., Lusardi, A. & Panos, G. (2012). Financial literacy and the financial crisis: The World Bank.
  • Kocabıyık, T. & Teker, T. (2018). Finansal okuryazarlık: Süleyman Demirel Üniversitesi öğrencileri üzerine bir araştırma. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(2), 117-144.
  • Kutukız, D. & Özden, C. (2018). Kadın girişimciliği ve finansal okuryazarlığın kadın girişimciler üzerindeki etkisi. OPUS International Journal of Society Researches, 8(1), 349-365.
  • Öztürk, E. & Demir, Y. (2015). Finansal okuryazarlık ve para yönetimi: Süleyman Demirel Üniversitesi akademik personel üzerine bir uygulama. Muhasebe ve Finansman Dergisi(68), 113-134.
  • Mohta, A. & Shunmugasundaram, V. (2022). Financial literacy among millennials. International Journal of Economics and Financial Issues, 12(2), 61-66.
  • Rahim, N. M. (2022). Students' financial literacy: Digital financial literacy perspective. Global Academy of Training and Research (GATR) Enterprise.
  • Remund, D. L. (2010). Financial literacy explicated: The case for a clearer definition in an increasingly complex economy. Journal Of Consumer Affairs, 44(2), 276-295.
  • Sezer, D. & Demir, S. (2015). Yatırımcıların finansal okuryazarlık ve bilişsel yetenek düzeylerinin psikolojik yanılsamalar ile ilişkisi. Muhasebe ve Finansman Dergisi(66), 69-88.
  • Sönmez, Y. & Kılıç, E. (2020). Finansal okuryazarlik düzeylerinin belirlenmesine yönelik bir araştirma: Kastamonu Üniversitesi örneği. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 10(2), 479-497.
  • Sünbül, V. & Buğan, M. F. (2021). Girişimcilerin finansal okuryazarlik düzeylerinin işletme performanslari üzerindeki etkisi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 17(1), 181-205.
  • Temizel, F. & Bayram, F. (2011). Finansal okuryazarlık: Anadolu Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi (İBBF) öğrencilerine yönelik bir araştırma. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 12, Sayı 1.
  • Xu, L. & Zia, B. (2012). Financial literacy around the world: an overview of the evidence with practical suggestions for the way forward. World Bank Policy Research Working Paper(6107).
  • Yardımcıoğlu, M. & Yörük, A. (2016). Türkiye’deki finansal okuryazarlığın ve finansal farkındalığın durumu. Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi, 9(2), 173-208.
  • Yılmaz, Y. (2021). Kişisel finans kapsaminda akademisyenlerin para yönetimi becerilerinin değerlendirilmesi. Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi, 5(2), 148-163.
  • Yılmaz, Y. & Tunce, M. (2017). Finansal okuryazarlik düzeyinin belirlenmesi: Dicle Üniversitesi İİBF öğrencilerine yönelik bir araştirma. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(14), 301-312.
  • Yıldırım, D. & Özbek, A. (2021). Erken dönem ekonomi eğitimi ve finansal sosyalizasyonun finansal okuryazarlık düzeyine etkisi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 694-710.
  • Yılmaz, E. & Aslan, T. (2020). Finansal okuryazarlık ve Siirt üniversitesi öğrencilerine yönelik bir araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi(87), 181-202.
  • Yiğitbaş, Ş., Temeloğlu, E. & Şimşek, A. (2020). Ortaöğretim çağındaki gençlerde finansal eğitimin finansal okuryazarlık üzerindeki etkisi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 411-432.
  • Yücel, S. & Çiftçi, N. (2018). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlik düzeylerinin bazi demografik değişkenler açisindan incelenmesi. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 143-161.
Year 2023, Issue: 33, 426 - 452, 27.06.2023
https://doi.org/10.15182/diclesosbed.1262291

Abstract

References

  • Aksoylu, S., Boztosun, D., Altinişik, F. & Baraz, E. H. (2017). A baseline investigation of financial literacy levels: the case of Kayseri province. Journal of Accounting & Finance(75).
  • Bay, C., Catasús, B. & Johed, G. (2014). Situating financial literacy. Critical Perspectives On Accounting, 25(1), 36-45.
  • Bayrakdaroğlu, A. & Bilge, S. (2018). Kadınlarda finansal eğitimin finansal okur-yazarlık üzerindeki etkisine yönelik bir araştırma. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 19(42 Kadın Çalışmaları Özel Sayısı), 97-120.
  • Baysa, E. & Karaca, S. S. (2016). Finansal okuryazarlık ve banka müşteri segmentasyonları üzerine bir uygulama. Muhasebe ve Finansman Dergisi(71), 109-126.
  • Boisclair, D., Lusardi, A. & Michaud, P.-C. (2017). Financial literacy and retirement planning in Canada. Journal Of Pension Economics & Finance, 16(3), 277-296.
  • Chaulagain, R. P. (2015). Contribution of financial literacy to behavior. Journal of Economics and Behavioral Studies, 7(6), 61-71.
  • Chen, H. & Volpe, R. P. (1998). An analysis of personal financial literacy among college students. Financial Services Review, 7(2), 107-128.
  • Contuk, F. Y. (2018). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık durumunu etkileyen faktörler üzerine bir araştırma: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi örneği. Muhasebe ve Finansman Dergisi(77), 115-136.
  • Dicle, A. & Kayacı, A. (2021). Akademisyenlerin finansal okuryazarlik düzeyinin demografik özellikler açisindan değerlendirilmesi: Dicle Üniversitesi’nde bir araştirma. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(22), 543-567.
  • Durmuşkaya, S. & Kavas, Y. (2018). Akademik gelişim ve finansal okuryazarlık arasındaki ilişkinin tespiti üzerine bir araştırma. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 25(3), 925-939.
  • Engels, C., Kumar, K. & Philip, D. (2020). Financial literacy and fraud detection. The European Journal of Finance, 26(4-5), 420-442.
  • Er, B. ve Çetintaş, M. (2018). İşçilerde finansal okuryazarlik: finansal bilgi, tutum ve davraniş eksenli bir araştirma. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(2), 61-71.
  • Fikret, E., Temizel, F., Özdemir, A. & Sönmez, H. (2014). Lisans eğitim programlarının finansal okuryazarlık düzeyine etkisinin araştırılması: Türkiye örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(4), 113-125.
  • Gerth, F., Lopez, K., Reddy, K., Ramiah, V., Wallace, D., Muschert, G., . . . Jooste, L. (2021). The Behavioural Aspects of Financial Literacy. JRFM, 14(9), 1-16. Güler, E. & Tunahan, H. (2017). Finansal okuryazarlık: Hane halkı üzerine bir araştırma. İşletme Bilimi Dergisi, 5(3), 79-104.
  • Jorgensen, B. L. & Savla, J. (2010). Financial literacy of young adults: The importance of parental socialization. Family Relations, 59(4), 465-478.
  • Karadeniz, E., Koşan, L., Gecgin, E. & Beyazgül, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlik düzeylerinin analizi: Kafkas Üniversitesi Sarikamiş Kampüsünde bir araştirma. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 325-346.
  • Kılıç, Y., Ata, H. A. & Seyrek, İ. H. (2015). Finansal okuryazarlık: Üniversite öğrencilerine yönelik bir araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi(66), 129-150.
  • Klapper, L., Lusardi, A. & Panos, G. (2012). Financial literacy and the financial crisis: The World Bank.
  • Kocabıyık, T. & Teker, T. (2018). Finansal okuryazarlık: Süleyman Demirel Üniversitesi öğrencileri üzerine bir araştırma. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(2), 117-144.
  • Kutukız, D. & Özden, C. (2018). Kadın girişimciliği ve finansal okuryazarlığın kadın girişimciler üzerindeki etkisi. OPUS International Journal of Society Researches, 8(1), 349-365.
  • Öztürk, E. & Demir, Y. (2015). Finansal okuryazarlık ve para yönetimi: Süleyman Demirel Üniversitesi akademik personel üzerine bir uygulama. Muhasebe ve Finansman Dergisi(68), 113-134.
  • Mohta, A. & Shunmugasundaram, V. (2022). Financial literacy among millennials. International Journal of Economics and Financial Issues, 12(2), 61-66.
  • Rahim, N. M. (2022). Students' financial literacy: Digital financial literacy perspective. Global Academy of Training and Research (GATR) Enterprise.
  • Remund, D. L. (2010). Financial literacy explicated: The case for a clearer definition in an increasingly complex economy. Journal Of Consumer Affairs, 44(2), 276-295.
  • Sezer, D. & Demir, S. (2015). Yatırımcıların finansal okuryazarlık ve bilişsel yetenek düzeylerinin psikolojik yanılsamalar ile ilişkisi. Muhasebe ve Finansman Dergisi(66), 69-88.
  • Sönmez, Y. & Kılıç, E. (2020). Finansal okuryazarlik düzeylerinin belirlenmesine yönelik bir araştirma: Kastamonu Üniversitesi örneği. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 10(2), 479-497.
  • Sünbül, V. & Buğan, M. F. (2021). Girişimcilerin finansal okuryazarlik düzeylerinin işletme performanslari üzerindeki etkisi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 17(1), 181-205.
  • Temizel, F. & Bayram, F. (2011). Finansal okuryazarlık: Anadolu Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi (İBBF) öğrencilerine yönelik bir araştırma. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 12, Sayı 1.
  • Xu, L. & Zia, B. (2012). Financial literacy around the world: an overview of the evidence with practical suggestions for the way forward. World Bank Policy Research Working Paper(6107).
  • Yardımcıoğlu, M. & Yörük, A. (2016). Türkiye’deki finansal okuryazarlığın ve finansal farkındalığın durumu. Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi, 9(2), 173-208.
  • Yılmaz, Y. (2021). Kişisel finans kapsaminda akademisyenlerin para yönetimi becerilerinin değerlendirilmesi. Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi, 5(2), 148-163.
  • Yılmaz, Y. & Tunce, M. (2017). Finansal okuryazarlik düzeyinin belirlenmesi: Dicle Üniversitesi İİBF öğrencilerine yönelik bir araştirma. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(14), 301-312.
  • Yıldırım, D. & Özbek, A. (2021). Erken dönem ekonomi eğitimi ve finansal sosyalizasyonun finansal okuryazarlık düzeyine etkisi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 694-710.
  • Yılmaz, E. & Aslan, T. (2020). Finansal okuryazarlık ve Siirt üniversitesi öğrencilerine yönelik bir araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi(87), 181-202.
  • Yiğitbaş, Ş., Temeloğlu, E. & Şimşek, A. (2020). Ortaöğretim çağındaki gençlerde finansal eğitimin finansal okuryazarlık üzerindeki etkisi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 411-432.
  • Yücel, S. & Çiftçi, N. (2018). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlik düzeylerinin bazi demografik değişkenler açisindan incelenmesi. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 143-161.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Muhammed Fatih Yürük 0000-0001-7429-2278

Early Pub Date June 24, 2023
Publication Date June 27, 2023
Submission Date March 8, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: 33

Cite

APA Yürük, M. F. (2023). Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma: Dicle Üniversitesi Örneği. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(33), 426-452. https://doi.org/10.15182/diclesosbed.1262291

Dicle University
Journal of Social Sciences Institute (DUSBED)