Research Article
BibTex RIS Cite

A Study on the Relationship between Psychological Resilience and Perception of Discrimination among University Students

Year 2023, Issue: 34, 73 - 88, 21.10.2023
https://doi.org/10.15182/diclesosbed.1272777

Abstract

The aim of this study is to determine how the level of psychological resilience of university students affects their perception of discrimination and how the relationship between psychological resilience and discrimination perception levels differs with sociodemographic variables. This is a quantitative study that uses a relational survey model. The sample of the study consists of 494 students studying in different faculties at Mardin Artuklu University. The main finding of the study is that psychological resilience has a reducing effect on discrimination perception among students. This indicates that psychological resilience is an important factor that can prevent discrimination perception. Further research is needed to better understand the nature of the relationship between perceived discrimination and psychological resilience.

References

  • Ancis, J. R., Sedlacek, W. E., & Mohr, J.J. (2000). Student perceptions of campus cultural climate by race. Journal of Counseling & Development, 78, 180-185.
  • Arslan, G. (2015). Yetişkin psikolojik sağlamlık ölçeği’nin (YPSÖ) psikometrik özellikleri: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ege Eğitim Dergisi, 16(2), 344-357.
  • Atarbay, S. (2017). Farklı bölümlerde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin sosyal kaygı düzeylerinin psikolojik dayanıklılıklarına etkisi. (YÖK Tez Merkezi, Yüksek Lisans). İstanbul Üniversitesi.
  • Aydın, M., & Egemberdiyeva, A. (2018). Üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlık düzeylerinin incelenmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 3, 37–53.
  • Basım, H. N., & Çetin, F. (2011). Yetişkinler için psikolojik dayanıklılık ölçeği’nin güvenilirlik ve geçerlilik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 22(2), 104-114.
  • Cazan, A. M., & Truta, C. (2015). Stress, resilience and life satisfaction in college students. Revista de Cercetare si Interventie Sociala, 48, 95-108.
  • Chakraborty, A., & McKenzie, K. (2002). Does racial discrimination cause mental illness? The British Journal of Psychiatry, 180, 475-480. https://doi.org/10.1192/bjp.180.6.475
  • Collins, S. (2007). Social workers, resilience, positive emotions and optimism. Practice, 19(4), 255-269. https://doi.org/10.1080/09503150701728186
  • Doğan, T. (2015). Kısa psikolojik sağlamlık ölçeğinin Türkçe uyarlaması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness & Well-Being, 3(1), 93-102.
  • Earvolino‐Ramirez, M. (2007). Resilience: A concept analysis. In Nursing forum (Vol. 42, No. 2, pp. 73-82). Malden, USA: Blackwell Publishing Inc. https://doi.org/10.1111/j.1744-6198.2007.00070.x
  • Fahey, M. C., Morris, J. D., Robinson, L. A., & Pebley, K. (2021). Association between perceived discrimination and vaping among college students. Substance Use & Misuse, 56(5), 738-741.
  • Gören, S. Ç., Özdemir, M., & Ötken, Ş. (2020). Öğrencilerin ayrımcılık algısı ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 10(2), 364-371.
  • Güzel, G. (2022). Okulöncesi öğretmenlerinin psikolojik sağlamlık düzeylerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi. (YÖK Tez Merkezi, Yüksek Lisans). Pamukkale Üniversitesi.
  • Herrman, H., Stewart, D. E., Diaz-Granados, N., Berger, E. L., Jackson, B., & Yuen, T. (2011). What is resilience?. The Canadian Journal of Psychiatry, 56(5), 258-265. https://doi.org/10.1177%2F070674371105600504
  • Hwang, W. & Goto, S. (2008). The impact of perceived racial discrimination on the mental health of Asian American and Latino college students. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 14(4), 326–335.
  • Işık, Y., & Çelik, E. (2020). Ergenlerde psikolojik sağlamlığın sosyal dışlanma, sosyal kaygı, cinsiyet ve sınıf düzeyi açısından incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16, 1–1.
  • J. Sambu, L., & Mhongo, S. (2019). Age and gender in relation to resilience after the experience of trauma among internally displaced persons (IDPS) in Kiambaa Village, Eldoret East Sub-County, Kenya. Journal of Psychology & Behavıoral Scıence, 7. https://doi.org/10.15640/JPBS.V7N1A4
  • Karami, J., Sanjabi, A., & Karimi, P. (2017). The prediction of life satisfaction among the elderly based on resilience and happiness. Aging Psychology, 2(4), 229-236.
  • Kateri, E., Papastylianou, D., & Evangelos Karademas, E. (2022). Perceived discrimination and psychological well-being among immigrants living in Greece: Separation as mediator and interdependence as moderator. Europe's Journal of Psychology, 18(1), 70–83. https://doi.org/10.5964/ejop.1531
  • Karaşar, B., & Canlı, D. (2020). Psychological resilience and depression during the COVID-19 pandemic in Turkey. Psychiatria Danubina, 32(2), 273-279.
  • Karuppan, C. M., & Barari, M. (2010). Perceived discrimination and international students’ learning: an empirical investigation. Journal of Higher Education Policy and Management, 33, 67–83.
  • Kılınç, T., & Sis Çelik, A. (2021). Relationship between the social support and psychological resilience levels perceived by nurses during the COVID‐19 pandemic: A study from Turkey. Perspectives in Psychiatric Care, 57(3), 1000-1008. https://doi.org/10.1111/ppc.12648
  • Leary, M.R. (2005). Varieties of interpersonal rejection. In K.D. Williams, J.P. Forgas, & W. von Hippel (Eds.), The Social Outcast: Ostracism, Social Exclusion, Rejection and Bullying (pp. 35- 51). Psychology Press.
  • Mayo, D., & Le, B. (2021). Perceived discrimination and mental health in college students: A serial indirect effects model of mentoring support and academic self concept. Journal of American College Health, https://doi.org/10.1080/07448481.2021.1924725
  • Nadal, K. L., Wong, Y., Griffin, K. E., Davidoff, K., & Sriken, J. (2014). The adverse impact of racial microaggressions on college students’ self-esteem. Journal of College Student Development, 55, 461–474.
  • Oktan, V., Odacı, H., & Çelik, Ç. B. (2014). Investigating the role of psychological birth order in predicting resilience. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 140–152.
  • Ong, A. D., Fuller-Rowell, T., & Burrow, A. L. (2009). Racial discrimination and the stress process. Journal of Personality and Social Psychology, 96(6), 1259–1271. https://doi.org/10.1037/a0015335
  • Özbay, F., Johnson, D. C., Dimoulas, E., Morgan, C. A., Charney, D., & Southwick, S. (2007). Social support and resilience to stress: from neurobiology to clinical practice. Psychiatry (Edgmont), 4(5), 35-40.
  • Pascoe, E. A., & Richman, L. S. (2009). Perceived discrimination and health: a meta-analytic review. Psychological Bulletin, 135, 531–554.
  • Şahyar-Akdemir, D. (2014). Ayrımcılığın insan hakları boyutu ve ‘pozitif ayrımcılık’. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(4), 890-908.
  • Ran, L., Wang, W., Ai, M., Kong, Y., Chen, J., & Kuang, L. (2020). Psychological resilience, depression, anxiety, and somatization symptoms in response to COVID-19: A study of the general population in China at the peak of its epidemic. Social Science & Medicine, 262, 113261. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2020.113261
  • Rutter, M. (1993). Resilience: some conceptual considerations. Journal of Adolescent Health, 14(8), 626-631. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/1054-139X(93)90196-V
  • Schmitt, M. T., Postmes, T., Branscombe, N. R., & Garcia, A. (2014). The consequences of perceived discrimination for psychological well-being: a meta-analytic review. Psychological Bulletin, 140, 921–948.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2006). Using multivariate statistics. Pearson.
  • Toker-Gökçe, A. (2013). University students' perception of discrimination on campus in Turkey. Journal of Higher Education Policy and Management, 35(1), 72-84.
  • Ungar, M. (2011). The social ecology of resilience: addressing contextual and cultural ambiguity of a nascent construct. American Journal of Orthopsychiatry, 81, 1–17.
  • van Bergen, D. D., Feddes, A. R., & de Ruyter, D. J. (2021). Perceived discrimination against Dutch Muslim youths in the school context and its relation with externalising behaviour. Oxford Review of Education, 47(4), 475-494. https://doi.org/10.1080/03054985.2020.1862779
  • Williams, D. R., & Mohammed, S. A. (2009). Discrimination and racial disparities in health: evidence and needed research. Journal of Behavioral Medicine, 32, 20.
  • Wu, J., Li, Q., Wu, Q., & Li, Q. (2022). Social class-based discrimination and psychological symptoms among socioeconomically disadvantaged college students: the moderated mediation role of stress mindset and rumination. Frontiers in Psychiatry, 13, 1–9.
  • Yüksel Doğan, R. (2021). Ergenlerin psikolojik dayanıklılık düzeylerini etkileyen bireye özgü çeşitli değişkenlerin incelenmesi. (YÖK Tez Merkezi, Yüksek Lisans). Hacettepe Üniversitesi.

Üniversite Öğrencilerinde Psikolojik Sağlamlık ile Ayrımcılık Algısı Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma

Year 2023, Issue: 34, 73 - 88, 21.10.2023
https://doi.org/10.15182/diclesosbed.1272777

Abstract

Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlık düzeylerinin ayrımcılık algısını nasıl etkilediğini ve psikolojik sağlamlık ile ayrımcılık algısı düzeyleri arasındaki ilişkinin sosyodemografik değişkenlerle nasıl farklılaştığını belirlemektir. Nicel bir araştırma olarak, bu çalışma ilişkisel tarama modelini kullanmaktadır. Araştırmanın örneklemini, Mardin Artuklu Üniversitesi'nde farklı fakültelerde okuyan 494 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından hazırlanan sosyo-demografik veri formu, Yetişkin Psikolojik Sağlamlık Ölçeği ve Öğrencilerin Ayrımcılık Algısı Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın temel bulgusu, öğrencilerin psikolojik sağlamlığın ayrımcılık algısını azaltan bir etkiye sahip olduğudur. Bu, psikolojik sağlamlığın ayrımcılık algısını önleyebilecek önemli bir faktör olduğunu göstermektedir. Öğrencilerin cinsiyet ve sınıf düzeylerine göre psikolojik sağlamlık ve ayrımcılık algı düzeylerinde bir farklılık bulunmamıştır. Ancak, psikolojik sağlamlık düzeyi açısından fakülteler arasında anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Bu araştırmanın sonuçları, sağlık hizmeti sağlayıcıları, eğitimciler ve diğer profesyonellerin, ayrımcılığın ruh sağlığı ve esenliği üzerindeki potansiyel etkilerinin farkında olmaları gerektiğini göstermektedir. Ayrıca, ayrımcılık algısı ile psikolojik sağlamlık arasındaki ilişkinin doğasını ve farklı gruplar ve bağlamlar arasında nasıl değişebileceğini daha iyi anlamak için daha fazla araştırmaya ihtiyaç vardır. Bu çalışmanın sonuçları, benzer çalışmalar için önemli bir temel oluşturabilir.

References

  • Ancis, J. R., Sedlacek, W. E., & Mohr, J.J. (2000). Student perceptions of campus cultural climate by race. Journal of Counseling & Development, 78, 180-185.
  • Arslan, G. (2015). Yetişkin psikolojik sağlamlık ölçeği’nin (YPSÖ) psikometrik özellikleri: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ege Eğitim Dergisi, 16(2), 344-357.
  • Atarbay, S. (2017). Farklı bölümlerde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin sosyal kaygı düzeylerinin psikolojik dayanıklılıklarına etkisi. (YÖK Tez Merkezi, Yüksek Lisans). İstanbul Üniversitesi.
  • Aydın, M., & Egemberdiyeva, A. (2018). Üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlık düzeylerinin incelenmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 3, 37–53.
  • Basım, H. N., & Çetin, F. (2011). Yetişkinler için psikolojik dayanıklılık ölçeği’nin güvenilirlik ve geçerlilik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 22(2), 104-114.
  • Cazan, A. M., & Truta, C. (2015). Stress, resilience and life satisfaction in college students. Revista de Cercetare si Interventie Sociala, 48, 95-108.
  • Chakraborty, A., & McKenzie, K. (2002). Does racial discrimination cause mental illness? The British Journal of Psychiatry, 180, 475-480. https://doi.org/10.1192/bjp.180.6.475
  • Collins, S. (2007). Social workers, resilience, positive emotions and optimism. Practice, 19(4), 255-269. https://doi.org/10.1080/09503150701728186
  • Doğan, T. (2015). Kısa psikolojik sağlamlık ölçeğinin Türkçe uyarlaması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness & Well-Being, 3(1), 93-102.
  • Earvolino‐Ramirez, M. (2007). Resilience: A concept analysis. In Nursing forum (Vol. 42, No. 2, pp. 73-82). Malden, USA: Blackwell Publishing Inc. https://doi.org/10.1111/j.1744-6198.2007.00070.x
  • Fahey, M. C., Morris, J. D., Robinson, L. A., & Pebley, K. (2021). Association between perceived discrimination and vaping among college students. Substance Use & Misuse, 56(5), 738-741.
  • Gören, S. Ç., Özdemir, M., & Ötken, Ş. (2020). Öğrencilerin ayrımcılık algısı ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 10(2), 364-371.
  • Güzel, G. (2022). Okulöncesi öğretmenlerinin psikolojik sağlamlık düzeylerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi. (YÖK Tez Merkezi, Yüksek Lisans). Pamukkale Üniversitesi.
  • Herrman, H., Stewart, D. E., Diaz-Granados, N., Berger, E. L., Jackson, B., & Yuen, T. (2011). What is resilience?. The Canadian Journal of Psychiatry, 56(5), 258-265. https://doi.org/10.1177%2F070674371105600504
  • Hwang, W. & Goto, S. (2008). The impact of perceived racial discrimination on the mental health of Asian American and Latino college students. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 14(4), 326–335.
  • Işık, Y., & Çelik, E. (2020). Ergenlerde psikolojik sağlamlığın sosyal dışlanma, sosyal kaygı, cinsiyet ve sınıf düzeyi açısından incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16, 1–1.
  • J. Sambu, L., & Mhongo, S. (2019). Age and gender in relation to resilience after the experience of trauma among internally displaced persons (IDPS) in Kiambaa Village, Eldoret East Sub-County, Kenya. Journal of Psychology & Behavıoral Scıence, 7. https://doi.org/10.15640/JPBS.V7N1A4
  • Karami, J., Sanjabi, A., & Karimi, P. (2017). The prediction of life satisfaction among the elderly based on resilience and happiness. Aging Psychology, 2(4), 229-236.
  • Kateri, E., Papastylianou, D., & Evangelos Karademas, E. (2022). Perceived discrimination and psychological well-being among immigrants living in Greece: Separation as mediator and interdependence as moderator. Europe's Journal of Psychology, 18(1), 70–83. https://doi.org/10.5964/ejop.1531
  • Karaşar, B., & Canlı, D. (2020). Psychological resilience and depression during the COVID-19 pandemic in Turkey. Psychiatria Danubina, 32(2), 273-279.
  • Karuppan, C. M., & Barari, M. (2010). Perceived discrimination and international students’ learning: an empirical investigation. Journal of Higher Education Policy and Management, 33, 67–83.
  • Kılınç, T., & Sis Çelik, A. (2021). Relationship between the social support and psychological resilience levels perceived by nurses during the COVID‐19 pandemic: A study from Turkey. Perspectives in Psychiatric Care, 57(3), 1000-1008. https://doi.org/10.1111/ppc.12648
  • Leary, M.R. (2005). Varieties of interpersonal rejection. In K.D. Williams, J.P. Forgas, & W. von Hippel (Eds.), The Social Outcast: Ostracism, Social Exclusion, Rejection and Bullying (pp. 35- 51). Psychology Press.
  • Mayo, D., & Le, B. (2021). Perceived discrimination and mental health in college students: A serial indirect effects model of mentoring support and academic self concept. Journal of American College Health, https://doi.org/10.1080/07448481.2021.1924725
  • Nadal, K. L., Wong, Y., Griffin, K. E., Davidoff, K., & Sriken, J. (2014). The adverse impact of racial microaggressions on college students’ self-esteem. Journal of College Student Development, 55, 461–474.
  • Oktan, V., Odacı, H., & Çelik, Ç. B. (2014). Investigating the role of psychological birth order in predicting resilience. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 140–152.
  • Ong, A. D., Fuller-Rowell, T., & Burrow, A. L. (2009). Racial discrimination and the stress process. Journal of Personality and Social Psychology, 96(6), 1259–1271. https://doi.org/10.1037/a0015335
  • Özbay, F., Johnson, D. C., Dimoulas, E., Morgan, C. A., Charney, D., & Southwick, S. (2007). Social support and resilience to stress: from neurobiology to clinical practice. Psychiatry (Edgmont), 4(5), 35-40.
  • Pascoe, E. A., & Richman, L. S. (2009). Perceived discrimination and health: a meta-analytic review. Psychological Bulletin, 135, 531–554.
  • Şahyar-Akdemir, D. (2014). Ayrımcılığın insan hakları boyutu ve ‘pozitif ayrımcılık’. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(4), 890-908.
  • Ran, L., Wang, W., Ai, M., Kong, Y., Chen, J., & Kuang, L. (2020). Psychological resilience, depression, anxiety, and somatization symptoms in response to COVID-19: A study of the general population in China at the peak of its epidemic. Social Science & Medicine, 262, 113261. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2020.113261
  • Rutter, M. (1993). Resilience: some conceptual considerations. Journal of Adolescent Health, 14(8), 626-631. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/1054-139X(93)90196-V
  • Schmitt, M. T., Postmes, T., Branscombe, N. R., & Garcia, A. (2014). The consequences of perceived discrimination for psychological well-being: a meta-analytic review. Psychological Bulletin, 140, 921–948.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2006). Using multivariate statistics. Pearson.
  • Toker-Gökçe, A. (2013). University students' perception of discrimination on campus in Turkey. Journal of Higher Education Policy and Management, 35(1), 72-84.
  • Ungar, M. (2011). The social ecology of resilience: addressing contextual and cultural ambiguity of a nascent construct. American Journal of Orthopsychiatry, 81, 1–17.
  • van Bergen, D. D., Feddes, A. R., & de Ruyter, D. J. (2021). Perceived discrimination against Dutch Muslim youths in the school context and its relation with externalising behaviour. Oxford Review of Education, 47(4), 475-494. https://doi.org/10.1080/03054985.2020.1862779
  • Williams, D. R., & Mohammed, S. A. (2009). Discrimination and racial disparities in health: evidence and needed research. Journal of Behavioral Medicine, 32, 20.
  • Wu, J., Li, Q., Wu, Q., & Li, Q. (2022). Social class-based discrimination and psychological symptoms among socioeconomically disadvantaged college students: the moderated mediation role of stress mindset and rumination. Frontiers in Psychiatry, 13, 1–9.
  • Yüksel Doğan, R. (2021). Ergenlerin psikolojik dayanıklılık düzeylerini etkileyen bireye özgü çeşitli değişkenlerin incelenmesi. (YÖK Tez Merkezi, Yüksek Lisans). Hacettepe Üniversitesi.
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Social Exclusion
Journal Section Research Articles
Authors

Hıdır Apak 0000-0002-2330-3093

Oktay Tatlıcıoğlu 0000-0002-1652-797X

Muhammet Cevat Acar 0000-0002-4222-3101

Early Pub Date October 14, 2023
Publication Date October 21, 2023
Submission Date March 28, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: 34

Cite

APA Apak, H., Tatlıcıoğlu, O., & Acar, M. C. (2023). Üniversite Öğrencilerinde Psikolojik Sağlamlık ile Ayrımcılık Algısı Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(34), 73-88. https://doi.org/10.15182/diclesosbed.1272777

Dicle University
Journal of Social Sciences Institute (DUSBED)