Dil öğretiminin temel materyallerinden biri dil öğretimi amacıyla hazırlanmış kitaplar veya öğretim setleridir. Dil öğretim kitapları hedef dilin ilk elden kaynakları olmanın yanı sıra, o dilin dilbilgisi için de temel referans metinleridir. Ayrıca dil öğretim kitaplarında okuma metinleri, dinleme metinleri, konuşma ve yazma aktiviteleri ile alıştırmalar yer alır. Bunlar dil öğretim sürecinde tutarlılık ve devamlılık sağlar. Dahası dil öğretim kitapları, belirli tema ve üniteler halinde hazırlandıkları için günlük, haftalık ve yıllık plan ve izlence görevi de görürler. Bu çalışmada 2022 yılında yayımlanan Kurdîzan Kurmancî 1Asta Destpêkê Kürtçe öğretim seti dört temel becerisi olan okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerilerinin öğretimi yönünden incelenmiştir. Nitel araştırma deseninde doküman analizi yöntemi kullanılan bu çalışmada belirlenen hedef ve alt hedefler doğrultusunda dil becerilerine yönelik etkinlik ve alıştırmaların dağılımı, bu alıştırmaların türü ve sunumu tablo ve grafikler aracılığıyla sunulmuş ve elde edilen veriler analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda Kurdîzan öğretim setinde dil becerilerinin dengeli bir dağılımının olduğu görülmüştür. Kitapta çoğunlukta olan okuma becerilerine yönelik etkinlik ve alıştırmaların yanı sıra, dinleme, yazma ve dinleme becerilerinin geliştirilmesine yönelik alıştırmaların da olduğu görülmüştür.
One of the basic materials of language teaching is textbooks or teaching sets prepared for language teaching. In addition to being first-hand sources of the target language, language teaching textbooks are also basic reference texts for the grammar of that language. In addition, language teaching textbooks include reading texts, listening texts, speaking and writing activities, and exercises. These ensure consistency and continuity in the language teaching process. Moreover, since language teaching books are prepared in specific themes and units, they also serve as daily, weekly and annual plans and syllabuses. In this study, the Kurdîzan Kurmancî 1Asta Destpêkê Kurdish teaching set published in 2022 was examined in terms of teaching reading, writing, listening and speaking skills, which are four basic language skills. In this study, in which document analysis method was used in the qualitative research design, the distribution of activities and exercises for language skills in line with the determined goals and sub-objectives, the type and presentation of these exercises were presented through tables and graphs, and the data obtained were analyzed. As a result of the study, it was seen that there was a balanced distribution of language skills in the Kurdîzan teaching set. While the activities and exercises for reading skills were in the majority in the book, it was observed that the exercises for the development of listening, writing and listening skills were also presented.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Kurdish Language, Literature and Culture |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | February 28, 2025 |
Publication Date | February 28, 2025 |
Submission Date | August 1, 2024 |
Acceptance Date | November 27, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 38 |
Dicle University
Journal of Social Sciences Institute (DUSBED)