The Qur’an, while being a significant source in the context of the history of religions, is not a book of religious history, nor does it aim to provide comprehensive information about religious traditions. Nevertheless, as it clearly conveys the message of monotheism, it also refers to various belief systems. In the narratives it conveys, the Qur’an meticulously references the terminology of the time in which the events occurred. This careful use of terms often reflects specific periods, geographies, cultures, or particular usages. Research has shown that the expressions used in the Qur’anic narratives closely correspond to the terminology in use during the time the events took place. In this regard, examining the Qur’an’s sensitivity to terminology should be recognized as a valuable contribution to the field of religious history. The Qur’an pays great attention to naming people, places, objects, and other elements in accordance with how they were known at the time the events occurred. This demonstrates that the Qur’an relies on historical reality when conveying information about past communities. It is evident that the Qur’an does not use terminology arbitrarily, and this warrants a dedicated analysis. Based on these considerations, an investigation into the term al-Yahūd allows for hypotheses suggesting that it may carry a particular significance. For instance, it is plausible that the term al-Yahūd specifically refers to the Jews of the Hijaz. This study explores the indicators suggesting that al-Yahūd may denote the Hijaz Jews. Therefore, the aim of this research is to examine the term al-Yahūd, one of the designations the Qur’an uses to describe the Jews, in the context of the Qur’an’s terminological precision. Within the scope of the study, it is argued that the words used in the Qur’an carry both conceptual and contextual value, and the term al-Yahūd, which is believed to reflect a special usage, is analyzed accordingly.
Kur’an-ı Kerim, dinler tarihi açısından önemli bir kaynak olmasının yanı sıra dinler tarihi kitabı değildir ve dini gelenekler hakkında bilgi verme amacı gütmemektedir. Bununla birlikte Kur’an, tevhid mesajını açık bir şekilde ortaya koyarken farklı inanç sistemlerinden de söz etmektedir. Kur’an aktardığı kıssalarda olayların gerçekleştiği döneme ait kavramlara titizlikle atıf yapmaktadır. Zira Kur’an’ın kavramları kullanma titizliği kimi zaman döneme, coğrafyaya, kültüre veya özel bir kullanıma işaret etmektedir. Yapılan araştırmalar kıssalarda geçen ifadelerin, olayların yaşandığı dönemdeki kullanımlarla birebir örtüştüğünü ortaya koymaktadır. Bu bağlamda Kur’an’ın kavram hassasiyetinin irdelenmesinin dinler tarihi alanına sağlayacağı katkı göz ardı edilmemelidir. Kur’an’da bahsi geçen olayların gerçekleştiği zaman esas alınarak şahıs adı, yer adı, nesne ve bunun gibi hususlar hangi isimle anılıyorsa Kur’an bu hususa büyük bir özen göstermektedir. Böylece Kur’an’ın, geçmiş toplumlara ilişkin bilgileri muhataba aktarırken tarihi gerçekliği esas aldığı anlaşılmaktadır. Kur’an’da kavramların gelişi güzel kullanılmadığı ve bu sebeple ayrı bir değerlendirmeyi hak ettiği ortadadır. Bahsi geçen hususlar dikkate alınarak yapılan inceleme el-Yehud isimlendirmesinin özel bir anlama gelebileceğini ortaya koymaktadır. Söz gelimi el-Yehud adlandırması ile Hicaz Yahudilerinin kastedilmiş olması mümkündür. Çalışmada el-Yehud’un Hicaz Yahudileri olabileceğini gösteren hususlar incelenmektedir. Dolayısıyla bu çalışma, Kur’an-ı Kerim’in Yahudileri tanımlamak için kullandığı kavramlardan biri olan “el-Yehud” isimlendirmesini Kur’an’ın kavram hassasiyeti bağlamında incelemeyi hedeflemektedir. Çalışma kapsamında, Kur’an’ın yer verdiği sözcüklerin kavramsal ve bağlamsal değer taşıdığı, özel bir kullanım olduğunu düşündüğümüz “el-Yehud” isimlendirmesi üzerinden işlenmektedir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Religious Studies (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | October 31, 2025 |
| Submission Date | May 31, 2025 |
| Acceptance Date | August 20, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 2 Issue: 2 |
Journal of the History of Religions is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.