The
purpose of this study, 8th grade school students to investigate the
relationship between course achievement scores and test scores. To this end, in
the 8th grade SBS sub-test raw scores and course achievement scores were
examined by multivariate canonical correlation analysis. In this study, the
first set of variables is sub-test scores, the second variables is course
achievement scores. Before analysis, the data were examined compliance with the
assumptions of canonical correlation analysis method and adversely affect the
correlation between variables not included in the analysis outliers. According
to the results of a canonical correlation was significant only between two sets
of variables. This case provides evidence for the fact that scores concerning
some of the courses were not sufficiently consistent with SBS sub-test scores
as expected.
Bu
araştırmanın amacı, 8.sınıf öğrencilerinin okul başarı puanları ile test
puanları arasındaki ilişkiyi araştırmaktır. Bu amaçla, 8.sınıflar için yapılan
Seviye Belirleme Sınavının (SBS) alt test ham puanları ile aynı derslere ait
yıl sonu okul başarı puanları arasındaki ilişki çok değişkenli kanonik korelasyon
analizi ile incelenmiştir. Bu çalışmada birinci değişken setinde alt test ham
puanları, ikinci değişken setinde okul başarı puanları yer almaktadır. Analiz
öncesinde, verilerin kanonik korelasyon analiz yönteminin varsayımlarına
uygunluğu incelenmiş ve değişkenler arası korelasyonu olumsuz yönde
etkileyebilecek aykırı değerler analize katılmamıştır. Elde edilen sonuçlara
göre iki değişken seti arasında sadece bir kanonik korelasyon önemli
bulunmuştur. Bu nedenle bazı derslere ait okul başarı puanlarının, SBS alt test
puanlarını beklendiği gibi yeterince açıklayamadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Special Issue of XIV. International Symposium on Econometrics, Operations Research and Statistics |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.