The aim of this study is to determine and compare the attitudes of Turkish teachers and teacher candidates towards profession of teaching. Sampling of the study consists of 60 Turkish teachers working in Ağrı province and 105 students studying at Department of Turkish Teaching at Ağrı Ibrahim Cecen University. “Attitude towards Profession of Teaching Scale" has been used to collect data. The scale consists of 31 items of five factors covering "opinion about interest in profession of Turkish teaching, commitment to the profession, liking the profession, believing in necessity of the existence of profession of Turkish teaching in social aspect, professional competency level”. According to the results of the survey, taking into account the total scores obtained from calculation of all aspects in the scale, attitudes of Turkish teacher candidates towards the profession of teaching is highly positive while attitudes of Turkish teachers towards the profession is at medium level. In the study it is discovered that the attitudes of Turkish teacher candidates towards the profession of teaching is more positive in regard to aspects of "believing in necessity of Turkish teaching in social aspect” and "opinions on professional competency” and total points consisting of calculation of all aspects of the scale when compared to Turkish teachers. In the study it has also been seen that males have more positive attitudes in regard to "commitment to profession of Turkish teaching" when compared to females
Bu çalışmanın amacı Türkçe öğretmenleri ile öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını belirlemek ve karşılaştırmaktır. Araştırmada Ağrı ilinde görev yapan 60 Türkçe öğretmeni ile Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Türkçe Eğitimi Bölümünde öğrenimlerine devam eden 105 öğrenci örneklem olarak seçilmiştir. Veri toplama amacıyla “Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçekte “Türkçe Öğretmenliği Mesleğine İlgi Duyma, Bu Mesleğe Bağlılık, Bu Mesleği Sevme, Toplumsal Açıdan Türkçe Öğretmenliğinin Gerekliliğine İnanma, Mesleki Yeterlilik Düzeyi Üzerine Görüşler” olmak üzere beş faktörlü toplam 31 madde bulunmaktadır. Araştırmanın sonuçlarına göre, ölçekteki tüm boyutların hesaplanmasından oluşan toplam puanlar dikkate alındığında, Türkçe öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları yüksek düzeyde olumlu iken Türkçe öğretmenlerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları orta düzeydedir. Araştırmada, Türkçe öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının “toplumsal açıdan Türkçe öğretmenliğinin gerekliliğine inanma” ile “meslekî yeterlilik düzeyi üzerine görüşler” boyutlarında ve ölçekteki tüm boyutların hesaplanmasından oluşan toplam puanlarda Türkçe öğretmenlerine göre daha olumlu olduğu da tespit edilmiştir. Çalışmada, ayrıca, ölçeğin “Türkçe öğretmenliği mesleğine bağlılık” boyutunda erkeklerin bayanlara göre daha olumlu tutumlar içinde oldukları sonucuna ulaşılmıştır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Issue: 36 |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.