Research Article
BibTex RIS Cite

Social Media and Political Marketing Elements Affecting the Political Participation Behavior of Voters: A Field Research on Syrian Migrants

Year 2023, Issue: 75, 177 - 193, 27.01.2023
https://doi.org/10.51290/dpusbe.1152720

Abstract

Political parties and candidates seek the votes of the voters in the elections with the policies and promises they create within the scope of political marketing. It is frequently seen in the elections held in Turkey that there is very little difference in votes between the parties in the elections. Elections are either won or lost with a very small margin of votes. When evaluated in this direction, it is very important for political parties and candidates to determine the factors that are effective in the political participation behavior of Syrian immigrants, one of the nations with the highest immigrant population and living in Turkey. In this study, it is aimed to determine the social media and political marketing elements that are effective in the political participation behaviors of Syrian immigrants after they migrate. Data were obtained with a semi-structured interview form by interviewing 20 Syrian immigrants living in Gaziantep face to face. When the data obtained are evaluated, it has been determined that the political thought of the environment, the attitudes and behaviors of the party leader and the candidate, social media and political marketing factors are effective on the political participation behaviors of Syrian immigrants. Another important finding within the scope of the study is that the discourses and actions of the party and the candidate towards Syrian immigrants, the perspective of the party towards immigrants, religious values, customs and ideologies are important factors on the political participation behaviors of Syrian immigrants.

References

  • Afacan H. H. (1999). Siyasi katılma ve cinsiyet rolleri: Konya ve yöresi örnek uygulaması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(4), 259-268. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/sduiibfd/issue/20853/223646.
  • Akin M. H. (2013). Siyasallığın toplumsal inşası: Siyasal toplumsallaşma. Çizgi Publishing. Ankara.
  • Akman, K. (2021). Türkiye’de gençlik ve siyaset: Gelecek için nasıl bir katılım?. Turkish Journal of Political Science Journal, 4(1), 157-181.
  • Alkan, T. (1979). Siyasal toplumsallaşma. Ministry of Culture Publications, Ankara, 1st Edition.
  • Altan, C. (2011). Eğitim- Siyasal eğilim ilişkisi: Mersin örneği. Cumhuriyet University, Journal of Economics and Administrative Sciences, 12(1), 313-329.
  • Armutcu, B. & Mavi, A. (2022). Suriye’deki halkın siyasal katılım davranışları üzerinde etkili olan faktörler. Sosyal Bilimlerde Seçme Konular 5. ISBN: 978-625-8405-93-4. İKSAD Publications House. Ankara pp.337-360.
  • Baykal, D. (1970). Siyasal katılma bir davranış incelemesi. Ankara University Faculty of Political Sciences Publications, No:302.
  • Bayraktutan, G. S. (2007). Yeni iletişim teknolojileri bağlamında siyasal iletişime altyapı etnografisi ile bakmak. Medya ve Siyaset, Ege University, Faculty of Communication, 15-17 November, İzmir, 374-381.
  • Çam, E. (1987). Siyaset bilimine giriş. İstanbul, Der Publications (2011 Baskı).
  • Daver, B. (1993). Siyaset bilimine giriş. Ankara, Siyasal Bookstore, 5th Edition.
  • Dökmen, G. & Oca, C. (2016). Vergilerin seçmen davranışları üzerindeki etkisi: Sakarya ili örneği. Suleyman Demirel University Visionary Magazine, 7(15), 20-37.
  • Duran, H. (2005). Siyasal katılmayı etkileyen faktörler üzerine bir araştırma: Tavşanlı-Kütahya örneği. Dumlupınar University Journal of Social Sciences, 13, 131-152.
  • Erdoğan, E. (2009). Olasılıksızlığın kuramını aramak: Türk gençliği ve siyasal partilere katılım içinde gençler tartışıyor: Siyasete katılım, sorunlar ve çözüm Önerileri, Istanbul: Turkish Social Economic and Political Research Foundation. pp. 69-94.
  • Eser, H. B. & Sarışahin, P. (2016). Cinsiyet-Siyasal katılım ilişkisi: SDÜ örnek olayı. Süleyman Demirel University Visionary Magazine, 7(15), 38-58.
  • Evre, B. (2020). KKTC'deki ergen gençlerin siyasal katılım düzeyleri ve biçimleri: 9 yıllık Kohort çalışması. Turkish Studies, 15(3), 1865-1888.
  • Gülcan, T. D. & Bayram, P. (2021). COVİD-19 sürecinde siyasal katılım: Sosyal medya üzerinden bir içerik analizi. International Journal of Economics, Politics, Humanities and Social Sciences, 4(2), 37-47.
  • Güven, S. (2017). Siyasal iletişim sürecinin dönüşümü, siyasal katılım ve iletişim teknolojileri. The Turkish Journal of Design, Art and communication, 7(2), 175-191.
  • İnternet Data (2022). Retrieved from https://tr.wikipedia.org/wiki/Anasayfa, Date of access: 10.07.2022.
  • Kalaycıoğlu E. (1983). Karşılaştırmalı siyasal katılma. İstanbul, İstanbul University, SBF Publishing, Guray Printing Press.
  • Kapani, M. (1975). Politika bilimine giriş. Serbest Kitaplar, 58th Edition, Ankara.
  • Karaçor, S. (2009). Yeni iletişim teknolojileri, siyasal katılım, demokrasi. Yönetim ve Ekonomi Journal of Celal Bayar University Faculty of Economics and Administrative Sciences, 16(2), 121-131.
  • Mülteciler ve Sığınmacılar Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği (2022). Retrieved from https://multeciler.org.tr/, Date of access: 15.07.2022.
  • Öz, E. (1996). Otoriterizm ve siyaset. Ankara, Yetkin Publications.
  • Özkaynar, K., Altunişik, R. & Yolcu, T. (2017). Facebook ve Twitter kullanıcılarının siyasal katılım eğilimlerinin incelenmesi üzerine bir araştırma. Journal of Politics, Economics and Management Studies, 5(5), 97-109.
  • Parry, G. M. (1992). Political participation and democracy in Britain. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Russel, Ç. Ö. (2016). Türkiye'de seçime ve geleneksel olmayan siyasal faaliyetlere katılımı etkileyen bireysel seviye faktörler. Ankara University Journal of SBF, 71(2), 437-463.
  • Sayarı, S. (1975). Some notes on the beginnings of mass political participation. E. Akarli ve Gabriel Ben Dor (der.) Political Participation in Turkey, İstanbul: Boğaziçi University Publications, 126-133.
  • Sezgin, M. & Şimşek, İ. (2021). Empatinin siyasal katılım üzerine etkisi: Seçmenlerin sosyal medyadaki katılım davranışlarına yönelik bir araştırma. Inonu University Faculty of Communication Electronic Journal (İNİF E-Dergi), 6(1), 509-524.
  • Şimdi, M. (2020). Türkiye'deki Suriyeli göçmenlerin siyasal katılım davranışları: Mardin örneği. International Journal of Economics, Politics, Humanities and Social Sciences, 3(3), 147-160.
  • Turan, E., Şen, A. T. & Aydilek, E. (2015). Kastamonu bölgesinde siyasal tutum ve davranışlarda sosyo-kültürel ve dinsel faktörlerin etkisi. Kastamonu University Faculty of Economics and Administrative Sciences Journal, 9(3), 100-119.
  • Usta, S. & Dilber, F. (2020). Gençlerin siyasal katılımlarında partiler arası seçim ittifakının rolü: Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi’nde bir araştırma. Journal of Ahi Evran University Institute of Social Sciences, 6(3), 938-957.
  • Yaylalı, M. S. (2021). Siyasal katılım üzerinde sosyal medya etkisi. In II. International Social and Economic Research Student Congress/Full Paper Proceedings Book (p. 231), Date of access: 03.08.2022.
  • Yontar, İ. G. & Savut, E. (2018). Seçilmiş avrupa ülkeleri ve Türkiye’de göçmenlerin siyasal katılımı. Journal of Management Sciences, 14(28), 251-288.
  • Yücekök, A. N. (1987). Siyasetin toplumsal tabanı (Siyaset sosyolojisi). Ankara University Faculty of Political Sciences Publications, No:565, Ankara.

Seçmenlerin Siyasal Katılım Davranışları Üzerinde Etkili Olan Sosyal Medya ve Politik Pazarlama Unsurları: Suriyeli Göçmenler Üzerine Bir Saha Araştırması

Year 2023, Issue: 75, 177 - 193, 27.01.2023
https://doi.org/10.51290/dpusbe.1152720

Abstract

Political parties and candidates seek the votes of the voters in the elections with the policies and promises they create within the scope of political marketing. It is frequently seen in the elections held in Turkey that there is very little difference in votes between the parties in the elections. Elections are either won or lost with a very small margin of votes. When evaluated in this direction, it is very important for political parties and candidates to determine the factors that are effective in the political participation behavior of Syrian immigrants, one of the nations with the highest immigrant population living in Turkey. In this study, it is aimed to determine the social media and political marketing elements that are effective in the political participation behaviors of Syrian immigrants after they migrate. Data were obtained with a semi-structured interview form by interviewing face to face with 20 Syrian immigrants living in Gaziantep. When the data obtained are evaluated, it has been determined that the political thought of the environment, the attitudes and behaviors of the party leader and the candidate, social media and political marketing factors are effective on the political participation behaviors of Syrian immigrants. Another important finding within the scope of the study is that the discourses and actions of the party and the candidate towards Syrian immigrants, the perspective of the party towards immigrants, religious values, customs and ideologies are important factors on the political participation behaviors of Syrian immigrants.

References

  • Afacan H. H. (1999). Siyasi katılma ve cinsiyet rolleri: Konya ve yöresi örnek uygulaması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(4), 259-268. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/sduiibfd/issue/20853/223646.
  • Akin M. H. (2013). Siyasallığın toplumsal inşası: Siyasal toplumsallaşma. Çizgi Publishing. Ankara.
  • Akman, K. (2021). Türkiye’de gençlik ve siyaset: Gelecek için nasıl bir katılım?. Turkish Journal of Political Science Journal, 4(1), 157-181.
  • Alkan, T. (1979). Siyasal toplumsallaşma. Ministry of Culture Publications, Ankara, 1st Edition.
  • Altan, C. (2011). Eğitim- Siyasal eğilim ilişkisi: Mersin örneği. Cumhuriyet University, Journal of Economics and Administrative Sciences, 12(1), 313-329.
  • Armutcu, B. & Mavi, A. (2022). Suriye’deki halkın siyasal katılım davranışları üzerinde etkili olan faktörler. Sosyal Bilimlerde Seçme Konular 5. ISBN: 978-625-8405-93-4. İKSAD Publications House. Ankara pp.337-360.
  • Baykal, D. (1970). Siyasal katılma bir davranış incelemesi. Ankara University Faculty of Political Sciences Publications, No:302.
  • Bayraktutan, G. S. (2007). Yeni iletişim teknolojileri bağlamında siyasal iletişime altyapı etnografisi ile bakmak. Medya ve Siyaset, Ege University, Faculty of Communication, 15-17 November, İzmir, 374-381.
  • Çam, E. (1987). Siyaset bilimine giriş. İstanbul, Der Publications (2011 Baskı).
  • Daver, B. (1993). Siyaset bilimine giriş. Ankara, Siyasal Bookstore, 5th Edition.
  • Dökmen, G. & Oca, C. (2016). Vergilerin seçmen davranışları üzerindeki etkisi: Sakarya ili örneği. Suleyman Demirel University Visionary Magazine, 7(15), 20-37.
  • Duran, H. (2005). Siyasal katılmayı etkileyen faktörler üzerine bir araştırma: Tavşanlı-Kütahya örneği. Dumlupınar University Journal of Social Sciences, 13, 131-152.
  • Erdoğan, E. (2009). Olasılıksızlığın kuramını aramak: Türk gençliği ve siyasal partilere katılım içinde gençler tartışıyor: Siyasete katılım, sorunlar ve çözüm Önerileri, Istanbul: Turkish Social Economic and Political Research Foundation. pp. 69-94.
  • Eser, H. B. & Sarışahin, P. (2016). Cinsiyet-Siyasal katılım ilişkisi: SDÜ örnek olayı. Süleyman Demirel University Visionary Magazine, 7(15), 38-58.
  • Evre, B. (2020). KKTC'deki ergen gençlerin siyasal katılım düzeyleri ve biçimleri: 9 yıllık Kohort çalışması. Turkish Studies, 15(3), 1865-1888.
  • Gülcan, T. D. & Bayram, P. (2021). COVİD-19 sürecinde siyasal katılım: Sosyal medya üzerinden bir içerik analizi. International Journal of Economics, Politics, Humanities and Social Sciences, 4(2), 37-47.
  • Güven, S. (2017). Siyasal iletişim sürecinin dönüşümü, siyasal katılım ve iletişim teknolojileri. The Turkish Journal of Design, Art and communication, 7(2), 175-191.
  • İnternet Data (2022). Retrieved from https://tr.wikipedia.org/wiki/Anasayfa, Date of access: 10.07.2022.
  • Kalaycıoğlu E. (1983). Karşılaştırmalı siyasal katılma. İstanbul, İstanbul University, SBF Publishing, Guray Printing Press.
  • Kapani, M. (1975). Politika bilimine giriş. Serbest Kitaplar, 58th Edition, Ankara.
  • Karaçor, S. (2009). Yeni iletişim teknolojileri, siyasal katılım, demokrasi. Yönetim ve Ekonomi Journal of Celal Bayar University Faculty of Economics and Administrative Sciences, 16(2), 121-131.
  • Mülteciler ve Sığınmacılar Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği (2022). Retrieved from https://multeciler.org.tr/, Date of access: 15.07.2022.
  • Öz, E. (1996). Otoriterizm ve siyaset. Ankara, Yetkin Publications.
  • Özkaynar, K., Altunişik, R. & Yolcu, T. (2017). Facebook ve Twitter kullanıcılarının siyasal katılım eğilimlerinin incelenmesi üzerine bir araştırma. Journal of Politics, Economics and Management Studies, 5(5), 97-109.
  • Parry, G. M. (1992). Political participation and democracy in Britain. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Russel, Ç. Ö. (2016). Türkiye'de seçime ve geleneksel olmayan siyasal faaliyetlere katılımı etkileyen bireysel seviye faktörler. Ankara University Journal of SBF, 71(2), 437-463.
  • Sayarı, S. (1975). Some notes on the beginnings of mass political participation. E. Akarli ve Gabriel Ben Dor (der.) Political Participation in Turkey, İstanbul: Boğaziçi University Publications, 126-133.
  • Sezgin, M. & Şimşek, İ. (2021). Empatinin siyasal katılım üzerine etkisi: Seçmenlerin sosyal medyadaki katılım davranışlarına yönelik bir araştırma. Inonu University Faculty of Communication Electronic Journal (İNİF E-Dergi), 6(1), 509-524.
  • Şimdi, M. (2020). Türkiye'deki Suriyeli göçmenlerin siyasal katılım davranışları: Mardin örneği. International Journal of Economics, Politics, Humanities and Social Sciences, 3(3), 147-160.
  • Turan, E., Şen, A. T. & Aydilek, E. (2015). Kastamonu bölgesinde siyasal tutum ve davranışlarda sosyo-kültürel ve dinsel faktörlerin etkisi. Kastamonu University Faculty of Economics and Administrative Sciences Journal, 9(3), 100-119.
  • Usta, S. & Dilber, F. (2020). Gençlerin siyasal katılımlarında partiler arası seçim ittifakının rolü: Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi’nde bir araştırma. Journal of Ahi Evran University Institute of Social Sciences, 6(3), 938-957.
  • Yaylalı, M. S. (2021). Siyasal katılım üzerinde sosyal medya etkisi. In II. International Social and Economic Research Student Congress/Full Paper Proceedings Book (p. 231), Date of access: 03.08.2022.
  • Yontar, İ. G. & Savut, E. (2018). Seçilmiş avrupa ülkeleri ve Türkiye’de göçmenlerin siyasal katılımı. Journal of Management Sciences, 14(28), 251-288.
  • Yücekök, A. N. (1987). Siyasetin toplumsal tabanı (Siyaset sosyolojisi). Ankara University Faculty of Political Sciences Publications, No:565, Ankara.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section RESEARCH ARTICLES
Authors

Alper Mavi 0000-0002-1433-5077

Barış Armutcu 0000-0002-4865-026X

Publication Date January 27, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: 75

Cite

APA Mavi, A., & Armutcu, B. (2023). Social Media and Political Marketing Elements Affecting the Political Participation Behavior of Voters: A Field Research on Syrian Migrants. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(75), 177-193. https://doi.org/10.51290/dpusbe.1152720
AMA Mavi A, Armutcu B. Social Media and Political Marketing Elements Affecting the Political Participation Behavior of Voters: A Field Research on Syrian Migrants. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. January 2023;(75):177-193. doi:10.51290/dpusbe.1152720
Chicago Mavi, Alper, and Barış Armutcu. “Social Media and Political Marketing Elements Affecting the Political Participation Behavior of Voters: A Field Research on Syrian Migrants”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, no. 75 (January 2023): 177-93. https://doi.org/10.51290/dpusbe.1152720.
EndNote Mavi A, Armutcu B (January 1, 2023) Social Media and Political Marketing Elements Affecting the Political Participation Behavior of Voters: A Field Research on Syrian Migrants. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 75 177–193.
IEEE A. Mavi and B. Armutcu, “Social Media and Political Marketing Elements Affecting the Political Participation Behavior of Voters: A Field Research on Syrian Migrants”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, no. 75, pp. 177–193, January 2023, doi: 10.51290/dpusbe.1152720.
ISNAD Mavi, Alper - Armutcu, Barış. “Social Media and Political Marketing Elements Affecting the Political Participation Behavior of Voters: A Field Research on Syrian Migrants”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 75 (January 2023), 177-193. https://doi.org/10.51290/dpusbe.1152720.
JAMA Mavi A, Armutcu B. Social Media and Political Marketing Elements Affecting the Political Participation Behavior of Voters: A Field Research on Syrian Migrants. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2023;:177–193.
MLA Mavi, Alper and Barış Armutcu. “Social Media and Political Marketing Elements Affecting the Political Participation Behavior of Voters: A Field Research on Syrian Migrants”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, no. 75, 2023, pp. 177-93, doi:10.51290/dpusbe.1152720.
Vancouver Mavi A, Armutcu B. Social Media and Political Marketing Elements Affecting the Political Participation Behavior of Voters: A Field Research on Syrian Migrants. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2023(75):177-93.

Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.