Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

RESİMLİ ÇOCUK KİTAPLARININ RESİMLEME ÖZELLİKLERİ

Yıl 2021, Sayı: 2, 46 - 55, 01.09.2021

Öz

Okul öncesi çocukluk döneminin diğer dönemlere göre farklı gelişim evreleri ve gereksinimleri vardır.
Çocukların, bu süreçleri başarılı bir şekilde gerçekleştirmesi için, kavram tasarım sürecini
etkinleştirebilecek, görsel ve işitsel duygularını harekete geçirebilecek hem kendilerini hem de dış dünyayı
tanımalarına imkân veren çeşitli uyaranlarla tanışması sağlanmalıdır. Bu nedenle illüstratörlerin renk ve
çizgileri ile desteklenen nitelikli çocuk kitapları, erken çocukluk olarak adlandırılan dönemde çocukların,
çok yönlü gelişimine katlı sağlamaktadır. Bu araştırmada kitapların çocuklar üzerindeki etkilerine ve
çocukların yaş grubuna göre kitaplarda bulunması gereken özelliklere değinilmiştir. Araştırma
kapsamında 2016-2021 yılları arasında Türkçe yayınlamış, 3-6 yaş okul öncesi döneme hitap eden 100
resimli çocuk kitabının resimleme, karakter, tür ve içerik özellikleri yönünden incelenmiştir. Elde edilen
bulgular ise tablolar şeklinde gösterilmiştir. Kitap kapaklarında kullanılan yazı ve yazı karakterleri kitap
içeriği ile %93 ilişkiliyken, kitapların %15’inde metin içindeki yazı ile konuyu anlatan resimler arasındaki
ilişkide kopukluk vardır. Araştırma sonucuna göre, resimlerde kullanılan canlı renkler, kitapları ilgi çekici
hale getirir ve genellikle bu çalışmalar dijital ortamda üretilmiştir.

Kaynakça

  • Aydoğan Y. Mercan Z. (2020). Okul Öncesi Dönem Çocuk Kitaplarında Resimlemenin Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 77.
  • Ebader. (2006). 0-3 Yaş Çocuğu Olan Aileler İçin Çocuk Bakımı, Sağlığı ve Beslenmesi El Kitabı.
  • Feyman, B. T. (2007). Okul Öncesi Çocukları İçin Hazırlanmış Resimli Öykü Kitaplarında Kullanılan Temalar. II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu (s. 387). Ankara.
  • Güleryüz, H. (2013). Yaratıcı Çocuk Edebiyatı. Ankara: Edge Akademik Yayıncılık.
  • Kaya, M. (2013). İlköğretim Çocuk Edebiyatı Ölçütleri. Eğitim Sen İlköğretim Çocuk Edebiyatı Kitap Kataloğu, 17-52.
  • Köroğlu, İ. Ş. (2016). Çocuk kitapları ve insanlaştıran çocuk edebiyatı üzerine. Okur Yazar Kitap Kültürü Dergisi, 61-63.
  • Merkel, J. (2006). Bilderbuch, Kunst und Literatur. Kind-Bild-Buch, 48.
  • Peaget, J. (1999). Çocukta Zihinsel Gelişim. İstanbul: Cem Yayınevi.
  • Senemoğlu, N. (2012). Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Ankara: Pegem Akademi.
  • Sever, S. (2007). Çocuk Edebiyatı Öğretimi. II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu (s. 41). Ankara: Prof. Dr. Sedat Sever.
  • Sever, S. (2007). Çocuk ve Edebiyat. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Sever, S. (2013). Çocuk ve Edebiyat. İzmir: Tudem Yayınları.
  • Sever, S. (2018). Sanatsal Uyaranlarla Dil Öğretimi. İzmir: Tudem Yayınları.
  • Sezgin, N. S. (2007). Çocuk ve gençlik edebiyatında yayınevlerinden kaynaklanan sorunlar ve çözüm önerileri. II. Ulusal Çocuk Ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu (s. 377). Ankara
  • Sedat Sever. Shulevitz, U. (1997). Writing with Pictures: How to Write and Illustrate Children's Books. New York: Watson-Guptill.
  • Soysal, M. (2007). Çocuk Ve Gençlik Edebiyatında Uzman Yayıncılık Kavramı. II. Ulusal Çocuk Ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu (s. 381). Ankara: Prof. Dr. Sedat Sever.
  • Turla, A. (2015). Okul Öncesi Dönemde Çocuk Edebiyatı. Ankara: Hedef Cs Yayıncılık.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Elif Ala Bu kişi benim

Erken Görünüm Tarihi 28 Mayıs 2024
Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ala, E. (2021). RESİMLİ ÇOCUK KİTAPLARININ RESİMLEME ÖZELLİKLERİ. D-Sanat(2), 46-55.