Orta Doğu ve Mısır’da toplum ve siyasetin yapısını anlamak, tarihsel tecrübelerin analizini yapabilmek ve muhtemel senaryoları öngörebilmek, bölgede toplumsal, kültürel ve siyasal anlamda önemli bir konuma sahip olan İslami hareketlerin ortaya çıkışını, gelişimini ve zaman içerisinde geçirdiği dönüşümü anlamayı gerekli kılmaktadır. Çok sayıda ve farklı ideolojilerde İslami hareketler tarihten bugüne bölgede var olmuşlar ve siyasetin ve toplumun dönüşümü üzerinde önemli etkiler bırakmışlardır. Söz konusu İslami hareketler müesses nizam içerisinde bir değişim ve dönüşümü- İslami temeller üzerinden- gerçekleştirmeyi amaçlamaktadırlar. Bu müesses nizam, karşısında durulduğu iddia edilen bir öteki” olarak tanımlanmaktadır. Söz konusu “öteki”nin ne olduğu dönemsel olarak farklılık gösterebilmektedir. Mısır İslami hareketinin filizlenmesinde etkili olan unsur ise sömürgecilik ve Batılılaşmaya tepki olarak kendini göstermiştir. Sömürgeci güçlerin kültürel, toplumsal, siyasi ve ekonomik faaliyetlerine karşı İslam ve milliyet duygusu ön plana çıkmıştır. Böylece, İslami hareketler ve milliyetçi gruplar müşterek hedef doğrultusunda birlikte hareket etmişlerdir. İslami ve milliyetçi hareketlerin mücadelesi ile kazanılan bağımsızlığın ardından başlayan ulus devlet inşası sürecinde İslami hareketler saf dışı bırakılmış ve kontrol ve baskı altına alınmıştır. Bu dönem itibarıyla da mücadele edilen “öteki” ulus devlet ideolojisi ve yerel iktidarların baskıcı faaliyetleri olmuştur. Fikri altyapı ve hareketin içindeki bölünmeler kadar dışardan etki eden faktörler de hareketin dönüşümünde ve radikal düşüncenin güç kazanmasında önemli rol oynamıştır. Cemal Abdülnasır dönemi uygulamaları Seyyid Kutub ideolojisinin gelişimini ve Enver Sedat dönemi bu ideolojinin geniş kitlelerce benimsenmesini ve radikalizmin güç kazanmasını tetiklemiştir. Bu doğrultuda çalışma, 1960-1980 yılları arasında Mısır’da üretilen dini radikalizm düşüncesinin temellerini anlamaya yönelik, Mısır İslami hareketinin ortaya çıkışını, temellerini ve dönüşümünü tarihsel bir bakış açısıyla ikincil kaynaklar üzerinden incelemektedir.
In order to understand the structure of society and politics, to be able to analyze historical experiences and to predict possible scenarios in the Middle East and Egypt, it is important and necessary to understand the emergence, development and transformation of Islamic movements, which have an important social, cultural and political position in the region. A large number of Islamic movements from different ideologies have existed in the region from history to the present and have had significant effects on the transformation of politics and society. These Islamic movements aim to realize a change and transformation within the existing order – through Islamic basis. This established order is defined as an “other” that is allegedly opposed. What the “other” is may change in process. The factor that was effective in the sprouting of the Egyptian Islamic movement showed itself as a reaction to colonialism and Westernization. The sense of Islam and nationality has came into prominence against the cultural, social, political and economic activities of the colonial powers. Thus, Islamic movements and nationalist groups were able to act together towards a common goal. In the process of nation-state building that started after the independence gained by the struggle of Islamic and nationalist movements, Islamic movements were excluded and eliminated and put under control and pressure. As of this period, the "other" element to be fought was the nation state ideology and the repressive activities of local governments. Aside from intellectual foundation and the divisions within the movement, external pressures
have also played an important role in the transformation of movement and the strengthening of radical thought. The practices of Nasser period were influential in the development of the Qutb ideology, and the Anwar Sadat period triggered the adoption of this ideology by the masses and the strengthening of radicalism. Accordingly, this study examines the emergence, foundations and transformation of the Egyptian Islamic movement through secondary sources, with a historical perspective, in order to understand the foundations of the religious radicalism thought produced in Egypt between the years 1960-1980.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Political Science |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 1 |
DSJ is the corporate publication of the Association for Diplomacy and Strategy Studies.