Bu çalışmanın amacı yazın yapıtlarının, öğrencileri eleştirel düşünmeye yönlendirmek amacıyla kullanılabilecek yararlı bir araç olabileceğini göstermektir. Bu özelliğini örneklemek amacıyla Benjamin S. Bloom’un eleştirel düşünme ve sorgulama stratejileri Shirley Jackson’ın "The Lottery" adlı k ısa hikayesinin okunmasında uygulanacak ve bu taxonomiye göre hazırlanmış okuma sırasında, ön ve son okumada yapılacak olan çalışmalar ve sorulacak sorularla öğrencinin nasıl sorgulayarak, anlayarak, analiz ederek, sentezleyerek ve değerlendirme yaparak bireysel, aktif ve ayrıntılı okumaya yönlendirilebileceği gösterilecektir
Eleştirel Düşünme Yazın Kısa Hikayeler Bloom’un Taxonomisi Okuma Öğretimi Yazın Öğretimi The Lottery Shirley Jackson
The aim of this paper is to present how literature can be a powerful tool for teaching critical thinking as it offers the potential for higher level thinking. Benjamin S. Bloom’s critical thinking questioning strategies are applied into the reading of a short story, "The Lottery" by Shirley Jackson. Pre-, while-, and postreading activities which are designed according to Bloom’s taxonomy are presented to show how the students learn to read personally, actively, and deeply - questioning, understanding, analyzing, synthesizing, and evaluating
Critical Thinking Literature Short Stories Bloom’s Taxonomy Teaching Reading Teaching Literature The Lottery Shirley Jackson
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2006 |
Published in Issue | Year 2006 Volume: 46 Issue: 1 |
Ankara University Journal of the Faculty of Languages and History-Geography
This journal is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.