Kişinin
üzerinde hissettiği baskı durumu olarak tanımlanan stres
günlük yaşantımızda en sık
karşılaştığımız kavramlardan biri olduğu için,
stresin nasıl
kontrol edilebileceği konusu önem taşımaktadır. Bu makalede dindarlık algısı ve
stresle başa çıkma stilleri arasındaki ilişki konu edilmektedir. “Dindarlık
algısı ve stresle başa çıkma yöntemleri arasında anlamlı yönde pozitif bir
ilişki vardır” ise araştırmanın ana hipotezini oluşturmaktadır. Bu hipotez,
İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesinde öğrenim gören toplam 100 (kadın:72,
erkek:28) öğrenciye uygulanan dindarlık algısı anketi ve stresle başa çıkma
ölçeğinden edinilen veriler çerçevesinde tartışılmaktadır. Değişkenler arası
ilişkilerin belirlenmesi için bağımsız t-test, frekans ve tek
yönlü varyans analizi uygulanmış ve SPSS
18.0 programı kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; üniversite öğrencilerinin dindarlık eğilimleri ve dini bilgi
düzeyleri yükseldikçe, stresle başa çıkma yöntemleri
skorlarının da yükseldiği saptanmıştır.
Stress, which is defined as pressure sitution felt on the
person, is one of the most frequently encountered concepts in life, so it is
important how the stress can be coped. This article examines the relationship
between religiosity and coping strategies for
stress.“The religiousity of university students is
positively correlated with the coping strategies for
stress”constitutes the
hypothesis of the research. This hypothesis was discussed within
the datas obtained from the survey of religiosity and the scale of
coping strategies for stress applied to a group of 100(female:72,male:28) students who are studying at the Theology Faculty in Istanbul University. Independent t-test, frequencies and one way ANOVA were applied for determining
the statistical relationship between variables. The analyzing of research datas
were used by SPSS 18.00
program. The results
revealed that both the religiousity and the religious educational level of university students was positively correlated with
the coping
strategies for stress.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | January 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 1 |