Aydınlatma,
görsel konforu etkileyen en önemli faktörlerden biridir. Eğitim binalarında
doğru aydınlatma sisteminin seçilmesi öğrenci ve eğitmenin performansını olumlu
bir şekilde etkilerken; yanlış aydınlatma göz kuruması, göz yaşarması, bulanık
görme, göz yorgunluğu ve baş ağrısına sebep olmaktadır. Bu çalışmada Ege
Üniversitesi, İnşaat Mühendisliği bölüm binası ve bina eklentisi olan bölüm
laboratuvarındaki aydınlatma koşulları kullanıcı sağlığı açısından
incelenmiştir. Çalışma kapsamında iç ortam aydınlık düzeyi, aydınlatma türleri
ve önemi kullanıcı sağlığı açısından ele alınmıştır. 2015-2016 öğretim yılı
bahar dönemi ve 2016-2017 öğretim yılı güz dönemi içerisinde Lüxmetre cihazı
kullanılarak derslikler, konferans salonu, çalışma salonu, bilgisayar odası,
teknik çizim dersliği, merdiven, koridor ve laboratuvarlar olmak üzere toplamda
14 farklı iç mekânda aydınlık düzeyi ölçümü yapılmıştır. Doğal aydınlatma,
yapay aydınlatma ve doğal ile yapay aydınlatma aydınlık düzeyleri ölçülmüş ve
ölçüm sonuçları TS EN 12464-1 Standardı ile karşılaştırılmıştır. Ayrıca farklı
katlarda ve yönlerde yer alan derslikler için günün değişik saatlerindeki,
yılın farklı aylarındaki aydınlık değerleri irdelenmiş ve eksikliklerin
düzeltilebilmesi için öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2020 |
Submission Date | April 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 11 Issue: 2 |