Bu çalışmanın amacı; altıncı sınıf öğrencilerinin Fen ve Teknoloji dersine yönelik tutumlarını, fen konularına ilişkin belgesel izleme sıklığı ve cinsiyeti dikkate alarak incelemektir. Araştırmaya Ankara ilindeki bir ortaokulda öğrenim görmekte olan 157 altıncı sınıf öğrencisi katılmıştır. Öğrencilerin belgesel izleme sıklıkları ve Fen ve Teknoloji dersine yönelik tutumlarını belirlemek için beşli Likert tipi bir ölçek uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 15.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Bu analizde “Bağımsız Gruplar t-testi” tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; fen konularına ilişkin belgeselleri sık izleyen öğrencilerin Fen ve Teknoloji dersine yönelik tutumlarının hiç izlemeyenlere göre daha olumlu olduğu, ancak kız ve erkeklerin Fen ve Teknoloji dersine yönelik tutumları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olmadığı bulunmuştur. Bu açıdan bakıldığında öğrencilere ders dışı zamanlarda ve hatta küçük yaşlarda belgesel izleme alışkanlığının kazandırılmasının Fen ve Teknoloji dersine yönelik tutumlarını olumlu etkileyeceği söylenebilir
The purpose of this study is examine the sixth grade students’ attitudes towards science abd technology course, taking into account the frequency of watching documentaries about science topics and gender. 157 sixth grade students studying in a secondary school in Ankara was participated to this study. A five level likert type scale was applied to student to determine their attitudes towards science and technology course and the frequencies of watching documentaries about science topics. The data obtained from study were analyzed by using SPSS 15.0 package program. In this analysis, the "Independent Sample t-test" technique was used. As a results of this study, it is found that the attitudes towards science and technology course of students, who frequently watch documentaries related to science topics is more positive than those who never watch, but there is not statistically significant between boys and girls’ attitudes towards science and technology course. From this perspective , it is supposed that being the habit of watching documentaries positively affects the students’ attitudes towards sciences and technology course
Other ID | JA54BG94KP |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 23, 2016 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 3 Issue: 1 |