Cinema is a cultural and ideologic medium in which countries reflect themselves, their values and their sacred basics. At the same time, Cinema is an area where ‘the other’ is constructed as an enemy or built in a cultural context. In this study, based on this feature of Cinema, these components are examined in a way to shed light on how the representations of ‘Anzacs’ and ‘Turks’ as enemy are constructed, whether representation of Turks has Orientalist elements and how representation of places and local people as ‘East’ and ‘Eastern People’ are represented in selected movies which have both Turk and Anzac representations in Australian Cinema. Teun Van Dijk’s approach to Critical Discourse Analysis is adopted for this research as method. In research results, it has been found that the phenomenon called ‘Anzac Myth’ is regenerated through the movies which have been examined in this study, that some movies are anti-war and anti-British, and that even though some movies have latent anti-Turk represantations, in general the representation of Turk in movies is ‘neutral’. The incidences of respresentations of Turks in selected movies are very few and the representations of Eastern places and local people in the Middle East are ‘negative’ and they are constructed within Orientalist paradigm. It has also been observed that nationalist ideology has an impact on some movies.
Anzac Australian Cinema Anzac Myth Turk Representation of Turk Dicourse Analysis Orientalism
Sinema ülkelerin kendilerini, değerlerini ve kutsallarını yansıttıkları kültürel ve ideolojik bir mecradır. Aynı zamanda sinema kültürel anlamda ya da düşman olarak ‘öteki’nin inşasının yapıldığı ve temsil edildiği bir alandır. Bu çalışmada sinemanın bu özelliğinden hareketle Avustralya Sineması’nda Anzakların ve düşman olarak Türklerin temsilinin nasıl olduğu, Türk temsilinde Oryantalist öğelere yer verilip verilmediği, mekanların ve yerli karakterlerin ‘Doğu’ ve ‘Doğulu’ olarak nasıl temsil edildiği Türk ve Anzak temsillerinin bir arada bulunduğu seçilmiş filmlerde incelenmiştir. Yöntem olarak Teun Van Dijk’ın Eleştirel Söylem Analizi yaklaşımı benimsenmiştir. Araştırmanın sonucunda Anzak Miti denilen olgunun incelenen filmler yoluyla yeniden üretildiği, bazı filmlerin savaş ve İngiliz aleyhtarı söylemi içinde barındırdığı, yine bazı filmlerde örtük olarak olumsuz Türk temsili olmakla beraber genel anlamda Türk söyleminin nötr olduğu anlaşılmıştır. Türk temsilinin çok az olduğu, Doğulu mekanların, yerli halkın ve karakterlerin temsilinin ‘olumsuz’ ve Oryantalist paradigmayla oluşturulduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca bazı filmlerde milliyetçi ideolojinin etkisinin olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 14, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.