BibTex RIS Cite

Hemşirelik ve Ebelik Öğrencilerinin Mesleklerine Bakış Açısının İncelenmesi

Year 2016, Volume: 6 Issue: 2, 83 - 91, 23.08.2016

Abstract

Bu araştırma, öğrencilerin mesleğe bakış açılarının saptanması, eğitimleriyle ilgili öğrenci görüşleri ve eğitim süresince mesleklerine bakış açılarında değişim olup olmadığının belirlenmesi amacıyla planlanmıştır. Tanımlayıcı araştırma tipinde planlanan bu çalışmaya 2012-2013 eğitim-öğretim yılı güz dönemi okula yeni başlayan ebelik + hemşirelik bölümü birinci sınıflar (n=170), ile ebelik + hemşirelik bölümü dördüncü sınıf (n=135) öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmada veri toplamak amacıyla ilgili literatür incelenerek hazırlanan, 4 bölümden ve toplam 38 ifadeden oluşan bir anket formu kullanılmıştır. Anket formunun birinci bölümünde; hemşirelik/ebelik eğitiminden memnun olma veya olmama ile ilgili öğrenci görüşleri, ikinci bölümünde; I. ve IV. sınıf öğrencilerinin mesleğe bakış açılarının karşılaştırılması, üçüncü bölüm; IV. sınıf öğrencilerinde mesleğe bakış açılarında eğitimin etkisi, dördüncü bölümde ise I. ve IV. sınıf öğrencilerinin mezuniyet sonrası düşüncelerine yönelik ifadeler yer almıştır. Verilerin analizi sonucu aşağıdaki bulgulara ulaşılmıştır. Çalışmamıza göre, öğrencilerin %54 oranında mesleği kendisinin seçtiğini, kendi isteği ile geldiği için bu alanda öğrenim görüyor olmaktan %68.3’ünün memnun oldukları anlaşılmaktadır. Hemşire/ebe hekimin yardımcısıdır ifadesine %51.5 oranında I. sınıflar katılım gösterirken, IV. sınıflarda bu oran %25.2 olarak belirlenmiştir. Araştırmaya katılan IV. sınıf öğrencileri %66.7 oranında dört yıl boyunca aldıkları eğitimin mesleğe bakış açılarında olumlu değişiklikler yaptığı belirlenmiştir.

References

  • Yıldırım A. Meslekleşme süreci ve hemşirelik. Hemşirelik Yıldırım Forumu. 2001; 4(1): 23-5.
  • Karamanoğlu AY, Özer FG, Tuğcu A. Denizli ilindeki hastanelerin cerrahi kliniklerinde çalışan hemşirelerin mesleki profesyonelliklerinin değerlendirilmesi. Fırat Tıp Dergisi. 2009; 14(1): 12-7.
  • Kızğut S, Ergöl Ş. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin hemşireliği algılayışı hemşirelik rollerine ve hemşireliğin geleceğine bakışı. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2011; 14(2): 10-5.
  • Sarıkaya T, Khorshid L. Üniversite öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen etmenlerin incelenmesi: üniversite öğrencilerinin meslek seçimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2009; 7(2): 393-423.
  • Yılmaz M, Karadağ G. Erkek öğrenci hemşireler hemşirelik mesleğini nasıl algılıyor? Maltepe Üniversitesi Bilim ve Sanatı Dergisi. 2011; 4(1): 21-8.
  • Karanisoğlu H. Ülkemizde ebelik eğitimindeki gelişmeler. Hemşirelik Forumu. 1999; 2(3): 85-8.
  • Yurttaş A, Yetkin A. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin empatik becerileri ile problem çözme becerilerinin karşılaştırılması. Atatürk Üniversitesi HYO Dergisi. 2003; 6(1): 1-13.
  • Turgay A, Karaca B, Çeber E, Aydemir G. Hemşirelik öğrencilerinin Üniversitesi HYO Dergisi. 2005; 8(1): 54-62.
  • algılayışları. Atatürk
  • Dinç S, Kaya Ö,Şimşek Z. Harran Üniversitesi SYO öğrencilerinin hemşirelik mesleği hakkındaki bilgi düşünce ve beklentileri. Atatürk Üniversitesi HYO. Dergisi. 2007; 10(1): 1-9.
  • Eşer İ, Khorshid L, Denat Y. Hemşirelik mesleğini algılamada ilk klinik uygulamanın etkisi. Ege Üniversitesi HYO Dergisi. 2008; 24(1): 15-26. 11.
  • Ünlü S, Özgür G, Gümüş A. Hemşirelik
  • yüksekokulundaki öğrencilerin hemşirelik mesleği ve
  • eğitimi ile ilgili görüş ve beklentileri. Ege Üniversitesi
  • HYO Dergisi. 2008; 24(1): 43-56.
  • Özpancar N, Aydın N, Akansel N. Hemşirelik I. sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleği ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi HYO Dergisi. 2008; 12(3): 9-17.
  • Yücel Ç.Ş, Güler KE, Eşer İ, Khorshid L. İki farklı eğitim sistemiyle öğrenim gören hemşirelik son sınıf öğrencilerinin durumlarının karşılaştırılması. Ege Üniversitesi HYO Dergisi. 2011; 27(3): 1-8. mesleğini algılama
  • Tezel A, Arslan S. Erzurum sağlık yüksekokulu ı. sınıf öğrencilerinin mesleklerini seçmeye ve mesleğe ilişkin görüşleri. Atatürk Üniversitesi HYO Dergisi. 2002; 5(2): 1-7.
  • Bowles C, Candela L. First job experiences of recent RN graduates: improving the work environment. Journal of Nursing Administration. 2005; 35(3): 130-7.
  • Hallin K, Danielson E. Preceptoring nursing students: registered nurses’ perceptions of nursing students’ preparation and study approaches in clinical education. Nurse Education Today. 2010; 30(4): 296-302.
  • Hickey M.T. Baccalaureate nursing graduates ‘perceptions of their clinical instructional experiences and preparation for practice. Journal of Professional Nursing. 2010; 26(1): 35-41.
  • Milisen K, De Busser T, Kayaert A, Abraham I, De Casterle BD. The evolving professional nursing self- image of students in baccalaureate programs: a cross-sectional survey. Int J Nurs Stud. 2010; 47(6): 688-98.
  • Karaöz S. Change in nursing students’ perceptions of nursing during their education: the role of the introduction to nursing course in this change. Nurse Education Today. 2004; 24(2): 128-35.
  • Çelik A, Pasinlioğlu T, Kocabeyoğlu T, Çetin S. Hemşirelik belirlenmesi. F. Nigtingale Hemşirelik Dergisi. 2013; 21(3): 147-53. toplumdaki imajının
  • Özata M, Aslan Ş. Hastanede çalışan hemşirelerin mesleki imaj algılamalarının araştırılması. SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi. 2010; 13(19): 251-68.
  • Danielson E, Berntsson L. Registered nurses’ perceptions of educational preparation for professional work and development in their profession. Nurse Education Today. 2007; 27(8): 900-8.
  • Wheeler HH, Cross V, Anthony D. Limitation, frustrations and opportunities: a follow-up study of nursing graduates from the university of Birmingham, England. Journal of Advanced Nursing. 2000; 32(4): 842-56.
  • Bilgin Z, Ocakçı FA. Ebelik öğrencilerinde mesleki güdülenme. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2011; 14(3): 40-6.
  • Poll I, Poell R, Cate OT. Nurses’ and Managers’ Perceptions of Continuing Professional Development for Older and Younger Nurses: A Focus Group Study. International Journal of Nursing Studies. 2013; (50): 34-43.
  • Karakuş A, Karadağ N, Birgili F, Işıkay Ç, Çadır G, Çeker D. Lise son sınıf kız öğrencilerin hemşirelik mesleğine bakış açıları ile mesleği tercih etme durumları. Hemşirelik Forumu Dergisi. 2005; 5(1): 17- 20.
  • Krepia D, Psychogiou M, Sakellari E, Kostandinidou A, Dimitradaou A. How Greek Nurses and Nursing Students Define Nursing: A Qualitative Content Analysis. Health Science Journal. 2009; (3): 2-9.
  • Akalın, Ö. Okul öncesi öğretmen adaylarının mesleki algıları ile geleceğe yönelik umut düzeylerinin karşılaştırılması [Yüksek lisans tezi]. İstanbul: Marmara Üniversitesi; 2006.
Year 2016, Volume: 6 Issue: 2, 83 - 91, 23.08.2016

Abstract

References

  • Yıldırım A. Meslekleşme süreci ve hemşirelik. Hemşirelik Yıldırım Forumu. 2001; 4(1): 23-5.
  • Karamanoğlu AY, Özer FG, Tuğcu A. Denizli ilindeki hastanelerin cerrahi kliniklerinde çalışan hemşirelerin mesleki profesyonelliklerinin değerlendirilmesi. Fırat Tıp Dergisi. 2009; 14(1): 12-7.
  • Kızğut S, Ergöl Ş. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin hemşireliği algılayışı hemşirelik rollerine ve hemşireliğin geleceğine bakışı. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2011; 14(2): 10-5.
  • Sarıkaya T, Khorshid L. Üniversite öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen etmenlerin incelenmesi: üniversite öğrencilerinin meslek seçimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2009; 7(2): 393-423.
  • Yılmaz M, Karadağ G. Erkek öğrenci hemşireler hemşirelik mesleğini nasıl algılıyor? Maltepe Üniversitesi Bilim ve Sanatı Dergisi. 2011; 4(1): 21-8.
  • Karanisoğlu H. Ülkemizde ebelik eğitimindeki gelişmeler. Hemşirelik Forumu. 1999; 2(3): 85-8.
  • Yurttaş A, Yetkin A. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin empatik becerileri ile problem çözme becerilerinin karşılaştırılması. Atatürk Üniversitesi HYO Dergisi. 2003; 6(1): 1-13.
  • Turgay A, Karaca B, Çeber E, Aydemir G. Hemşirelik öğrencilerinin Üniversitesi HYO Dergisi. 2005; 8(1): 54-62.
  • algılayışları. Atatürk
  • Dinç S, Kaya Ö,Şimşek Z. Harran Üniversitesi SYO öğrencilerinin hemşirelik mesleği hakkındaki bilgi düşünce ve beklentileri. Atatürk Üniversitesi HYO. Dergisi. 2007; 10(1): 1-9.
  • Eşer İ, Khorshid L, Denat Y. Hemşirelik mesleğini algılamada ilk klinik uygulamanın etkisi. Ege Üniversitesi HYO Dergisi. 2008; 24(1): 15-26. 11.
  • Ünlü S, Özgür G, Gümüş A. Hemşirelik
  • yüksekokulundaki öğrencilerin hemşirelik mesleği ve
  • eğitimi ile ilgili görüş ve beklentileri. Ege Üniversitesi
  • HYO Dergisi. 2008; 24(1): 43-56.
  • Özpancar N, Aydın N, Akansel N. Hemşirelik I. sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleği ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi HYO Dergisi. 2008; 12(3): 9-17.
  • Yücel Ç.Ş, Güler KE, Eşer İ, Khorshid L. İki farklı eğitim sistemiyle öğrenim gören hemşirelik son sınıf öğrencilerinin durumlarının karşılaştırılması. Ege Üniversitesi HYO Dergisi. 2011; 27(3): 1-8. mesleğini algılama
  • Tezel A, Arslan S. Erzurum sağlık yüksekokulu ı. sınıf öğrencilerinin mesleklerini seçmeye ve mesleğe ilişkin görüşleri. Atatürk Üniversitesi HYO Dergisi. 2002; 5(2): 1-7.
  • Bowles C, Candela L. First job experiences of recent RN graduates: improving the work environment. Journal of Nursing Administration. 2005; 35(3): 130-7.
  • Hallin K, Danielson E. Preceptoring nursing students: registered nurses’ perceptions of nursing students’ preparation and study approaches in clinical education. Nurse Education Today. 2010; 30(4): 296-302.
  • Hickey M.T. Baccalaureate nursing graduates ‘perceptions of their clinical instructional experiences and preparation for practice. Journal of Professional Nursing. 2010; 26(1): 35-41.
  • Milisen K, De Busser T, Kayaert A, Abraham I, De Casterle BD. The evolving professional nursing self- image of students in baccalaureate programs: a cross-sectional survey. Int J Nurs Stud. 2010; 47(6): 688-98.
  • Karaöz S. Change in nursing students’ perceptions of nursing during their education: the role of the introduction to nursing course in this change. Nurse Education Today. 2004; 24(2): 128-35.
  • Çelik A, Pasinlioğlu T, Kocabeyoğlu T, Çetin S. Hemşirelik belirlenmesi. F. Nigtingale Hemşirelik Dergisi. 2013; 21(3): 147-53. toplumdaki imajının
  • Özata M, Aslan Ş. Hastanede çalışan hemşirelerin mesleki imaj algılamalarının araştırılması. SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi. 2010; 13(19): 251-68.
  • Danielson E, Berntsson L. Registered nurses’ perceptions of educational preparation for professional work and development in their profession. Nurse Education Today. 2007; 27(8): 900-8.
  • Wheeler HH, Cross V, Anthony D. Limitation, frustrations and opportunities: a follow-up study of nursing graduates from the university of Birmingham, England. Journal of Advanced Nursing. 2000; 32(4): 842-56.
  • Bilgin Z, Ocakçı FA. Ebelik öğrencilerinde mesleki güdülenme. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2011; 14(3): 40-6.
  • Poll I, Poell R, Cate OT. Nurses’ and Managers’ Perceptions of Continuing Professional Development for Older and Younger Nurses: A Focus Group Study. International Journal of Nursing Studies. 2013; (50): 34-43.
  • Karakuş A, Karadağ N, Birgili F, Işıkay Ç, Çadır G, Çeker D. Lise son sınıf kız öğrencilerin hemşirelik mesleğine bakış açıları ile mesleği tercih etme durumları. Hemşirelik Forumu Dergisi. 2005; 5(1): 17- 20.
  • Krepia D, Psychogiou M, Sakellari E, Kostandinidou A, Dimitradaou A. How Greek Nurses and Nursing Students Define Nursing: A Qualitative Content Analysis. Health Science Journal. 2009; (3): 2-9.
  • Akalın, Ö. Okul öncesi öğretmen adaylarının mesleki algıları ile geleceğe yönelik umut düzeylerinin karşılaştırılması [Yüksek lisans tezi]. İstanbul: Marmara Üniversitesi; 2006.
There are 32 citations in total.

Details

Journal Section Research Articles
Authors

Işık Atasoy

Coşkun Ermin This is me

Publication Date August 23, 2016
Submission Date June 11, 2015
Published in Issue Year 2016 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Atasoy, I., & Ermin, C. (2016). Hemşirelik ve Ebelik Öğrencilerinin Mesleklerine Bakış Açısının İncelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2), 83-91.
AMA Atasoy I, Ermin C. Hemşirelik ve Ebelik Öğrencilerinin Mesleklerine Bakış Açısının İncelenmesi. DÜ Sağlık Bil Enst Derg. August 2016;6(2):83-91.
Chicago Atasoy, Işık, and Coşkun Ermin. “Hemşirelik Ve Ebelik Öğrencilerinin Mesleklerine Bakış Açısının İncelenmesi”. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 6, no. 2 (August 2016): 83-91.
EndNote Atasoy I, Ermin C (August 1, 2016) Hemşirelik ve Ebelik Öğrencilerinin Mesleklerine Bakış Açısının İncelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 6 2 83–91.
IEEE I. Atasoy and C. Ermin, “Hemşirelik ve Ebelik Öğrencilerinin Mesleklerine Bakış Açısının İncelenmesi”, DÜ Sağlık Bil Enst Derg, vol. 6, no. 2, pp. 83–91, 2016.
ISNAD Atasoy, Işık - Ermin, Coşkun. “Hemşirelik Ve Ebelik Öğrencilerinin Mesleklerine Bakış Açısının İncelenmesi”. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 6/2 (August 2016), 83-91.
JAMA Atasoy I, Ermin C. Hemşirelik ve Ebelik Öğrencilerinin Mesleklerine Bakış Açısının İncelenmesi. DÜ Sağlık Bil Enst Derg. 2016;6:83–91.
MLA Atasoy, Işık and Coşkun Ermin. “Hemşirelik Ve Ebelik Öğrencilerinin Mesleklerine Bakış Açısının İncelenmesi”. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, vol. 6, no. 2, 2016, pp. 83-91.
Vancouver Atasoy I, Ermin C. Hemşirelik ve Ebelik Öğrencilerinin Mesleklerine Bakış Açısının İncelenmesi. DÜ Sağlık Bil Enst Derg. 2016;6(2):83-91.