Kimlik ve
kimliğin inşa sürecinde, tanım yapabilmek adına sıklıkla karşılaştırma
yapılabilecek bir “öteki” aranmış, öteki ile benlik arasındaki karşıtlıklar
kullanılarak tanımlama yapılmıştır. Öteki ve yabancı kavramları, toplulukların
kendi sınırlarını belirlemesine yardımcı olmuştur. Sınırların belirlenmesiyle
birlikte, kültürel hegemonya içinde ötekinin temsilinde karşımıza kalıp
yargılar ve önyargılar çıkar. Özellikle büyük kitlelere ulaşma aracı olan
medyadaki öteki temsillerinde, önyargıların oluşması ya da pekiştirilmesi sık
rastlanır bir durumdur. Medya üzerinden öğrenilen veya şekillenen yargılar,
psikoloji ve iletişim olmak başta olmak üzere birçok disiplinin araştırma
konusu olmuştur.
Bu makalenin ilk
bölümünde, öncelikle kimlik, öteki ve temsil kavramları anlatılarak, kalıp
yargı ve önyargıların ötekinin sürdürülebilir varlığındaki yeri açıklanmış,
kalıp yargı ve önyargıların temsil üzerinden yerinden inşasına değinilmiştir.
Makalenin ikinci bölümünde, kitle iletişim araçlarının erişim gücünü göz önünde
bulundurduğumuzda en önemli temsil alanlarından biri olan medyanın kimlik
inşası ve temsil üzerindeki rolünden bahsedilmiştir. Üçüncü bölümde ise medyada
yer alan etnik komedilerin yabancı ve öteki temsilindeki rolü irdelenmiştir.
Increating
and defining identity, “theother” has often been sought to create comparisons and
contrasts to make a definition. The concepts of “theother” and “the for eigner”
have helped individuals and communities set their own boundaries. Along side the
setting of boundaries, stereo types and prejudices emerge in representing
“theother” in cultural hegemony—especially in there presentations of “theother”
in the media, which is a means of public communication reaching a large audience,
the formation or consolidation of prejudices is quite common. Judgements which are
learned via media or shaped by media have been an important research area for various
disciplines, e.g. communication and psychology.
In the first section
of this article, the concepts of
“identity”, “theother” and “representation” are addressed, followed by a
discussion of the role of stereo types and prejudices in the sustainable
presence of “theother,” as well as in rebuilding “theother” through representation.
In the second section, the role of the media—an important representative area considering
the extensive coverage of mass media—in constructing “identity” and
“representation” is addressed. Finally, the role of the ethnic comedies in
themedia in representing “theother” and “theforeigner” is discussed in the third
section.
Representation Other Media Ethniccomedy Prejudice Stereotype
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | September 29, 2017 |
Submission Date | June 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 2 |