BibTex RIS Cite

-

Year 2015, Volume: 3 Issue: 2, 0 - , 31.08.2015
https://doi.org/10.19145/guifd.97108

Abstract

This study brings role of effects into question as creative tools that provide reconstruction of reality and contributing factors to reality. In the study that revolves around usage of visual effects, fundamental spaces in the narration of TV Show Spartacus have been examined by using sampling methodology; tehcnic and reality aspects are the focus of the anaysis. On the basis of notion of space, environmental perception, spatial reality and effect techniques have been explained. Stating that locations used in the show are based on fractions of real locations from almost two thousand years ago, and created in a virtual space via necessary interface equipment, affects of technological advancement upon creating “real” images with the help of the computer technology has been proved

References

  • Ancient Capua, “Amphitheater of Capua”, www.ancientcapua.com, 30 Nisan 2013
  • BAUDRILLARD Jean, Simülakrlar ve Simülasyon, Çev. Oğuz Adanır, İstanbul, Doğubatı Yayınları, 2003, s.12-13
  • BENJAMIN, W, Teknik Olarak Kopyalanabildiği Çağda Sanat Yapıtı, İstanbul, İletişim Yayınları, 2008, s.118
  • CGsociety, “Spartacus: War of the Damned”, www.cgsociety.org, 12 Aralık 2013
  • Fxphd, “Behind the Environments of Spartacus”, www.fxphd.com, 14 Mart 2013
  • LYNCH, Kevin, Kent İmgesi, İstanbul, İş Bankası Kültür Yayınları, 2012, s.51-52
  • Spartacus, “Behind the Scenes”, Blu-RayDisc extras.
  • Vikipedi, “Spartacus: İntikam”, www.tr.wikipedia.org, 23 Aralık 2013
  • Vikipedi, “Spartacus: Kan ve Kum”, www.tr.wikipedia.org, 21 Aralık 2013

Gerçekliğin yeniden inşasında görsel efekt kullanımı: spartaküs televizyon dizisi örneğinde mekan kurgusu (Usage of visual effects to reconstruct the reality: building space in the frame of spartacus tv series)

Year 2015, Volume: 3 Issue: 2, 0 - , 31.08.2015
https://doi.org/10.19145/guifd.97108

Abstract

ÖZET

 

Efektlerin, “gerçeğin yeniden kurgulanmasını sağlayan anlam yaratıcı bir araç ve gerçekliğe katkı sağlayıcı bir unsur” olarak rolü günümüz görsel iletişim dünyasında tartışılmaz bir yere sahiptir. “Efekt” denildiğinde akla özel efekt, görsel efekt teknikleri ve ses efektleri gelmektedir. Teknolojik gelişim ve dijitalleşme, görüntü kaydı, aktarımı ve yaratımı üzerindeki sonuçları ile akademik literatürde önemli bir yere sahiptir. Algı-imaj ilişkisini mekan üzerinden tartışmaya açan bu çalışma, dijital ortamlarda gerçeğin mekansal üretiminin (sanal gerçeklik sistemlerinin) kuşatmasız, yarı kuşatmalı, tam kuşatmalı ve zenginleştirilmiş sanal gerçeklik olarak kategorize edilmesini gerektirmektedir. 

Bu çalışmada, Spartaküs televizyon dizisinin olay örgüsünün temelinde yer alan mekanları örnekleme yöntemi ile teknik, psikolojik ve gerçeklik boyutları ile analizini sunması hedeflenmiştir. Spartaküs televizyon dizisinde kullanılan mekanların, günümüzden yaklaşık 2 bin yıl önce yaşanılan bir dünya kesitinin gerekli arayüz ekipmanları ile sanal bir ortamda tekrar oluşturulmasına dayandığı vurgulanarak; teknolojik gelişmeler çerçevesinde bilgisayar teknolojisinin “gerçek” görüntüler oluşturulmasındaki etkileri ortaya konulmuştur.

 

Anahtar Kelimeler: Efekt, Görsel Efekt, Özel Efekt, Gerçek, Sanal Gerçeklik, Mekan, Teknoloji.

 

 

USAGE OF VISUAL EFFECTS TO RECONSTRUCT THE REALITY:

BUILDING SPACE IN THE FRAME OF SPARTACUS TV SERIES

 

ABSTRACT

 

The role of effects, meaning that “contribute to a creative tool and an element of reality that allows reconstruction of the truth" is have an unchallengeable role in today’s communication world. Effects, are changes from special effects, visual effects techniques to sound effects. Technological development and digitalization of the image of this part of registration, transfer and creation on the results have importance in this field.

In this study, with its descriptive and constructive characteristic, most important environments of story arc of Spartacus TV series has been analyzed with technical, psychological and reality aspects using illustration method. Results section of the locations used in the TV series Spartacus, about two thousand years ago with the necessary interface equipment section of the living world again create a virtual environment of today technological advances of computer with in the framework of the "real" effects have been demonstrated in the creation of images.

 

Keywords: Effect, Reality, Virtual Reality, Environment, Technology, Television.

References

  • Ancient Capua, “Amphitheater of Capua”, www.ancientcapua.com, 30 Nisan 2013
  • BAUDRILLARD Jean, Simülakrlar ve Simülasyon, Çev. Oğuz Adanır, İstanbul, Doğubatı Yayınları, 2003, s.12-13
  • BENJAMIN, W, Teknik Olarak Kopyalanabildiği Çağda Sanat Yapıtı, İstanbul, İletişim Yayınları, 2008, s.118
  • CGsociety, “Spartacus: War of the Damned”, www.cgsociety.org, 12 Aralık 2013
  • Fxphd, “Behind the Environments of Spartacus”, www.fxphd.com, 14 Mart 2013
  • LYNCH, Kevin, Kent İmgesi, İstanbul, İş Bankası Kültür Yayınları, 2012, s.51-52
  • Spartacus, “Behind the Scenes”, Blu-RayDisc extras.
  • Vikipedi, “Spartacus: İntikam”, www.tr.wikipedia.org, 23 Aralık 2013
  • Vikipedi, “Spartacus: Kan ve Kum”, www.tr.wikipedia.org, 21 Aralık 2013
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Serhat Erdem

Publication Date August 31, 2015
Submission Date August 31, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Erdem, S. (2015). Gerçekliğin yeniden inşasında görsel efekt kullanımı: spartaküs televizyon dizisi örneğinde mekan kurgusu (Usage of visual effects to reconstruct the reality: building space in the frame of spartacus tv series). Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3(2). https://doi.org/10.19145/guifd.97108
AMA Erdem S. Gerçekliğin yeniden inşasında görsel efekt kullanımı: spartaküs televizyon dizisi örneğinde mekan kurgusu (Usage of visual effects to reconstruct the reality: building space in the frame of spartacus tv series). e-gifder. November 2015;3(2). doi:10.19145/guifd.97108
Chicago Erdem, Serhat. “Gerçekliğin Yeniden inşasında görsel Efekt kullanımı: spartaküs Televizyon Dizisi örneğinde Mekan Kurgusu (Usage of Visual Effects to Reconstruct the Reality: Building Space in the Frame of Spartacus Tv Series)”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 3, no. 2 (November 2015). https://doi.org/10.19145/guifd.97108.
EndNote Erdem S (November 1, 2015) Gerçekliğin yeniden inşasında görsel efekt kullanımı: spartaküs televizyon dizisi örneğinde mekan kurgusu (Usage of visual effects to reconstruct the reality: building space in the frame of spartacus tv series). Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 3 2
IEEE S. Erdem, “Gerçekliğin yeniden inşasında görsel efekt kullanımı: spartaküs televizyon dizisi örneğinde mekan kurgusu (Usage of visual effects to reconstruct the reality: building space in the frame of spartacus tv series)”, e-gifder, vol. 3, no. 2, 2015, doi: 10.19145/guifd.97108.
ISNAD Erdem, Serhat. “Gerçekliğin Yeniden inşasında görsel Efekt kullanımı: spartaküs Televizyon Dizisi örneğinde Mekan Kurgusu (Usage of Visual Effects to Reconstruct the Reality: Building Space in the Frame of Spartacus Tv Series)”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 3/2 (November 2015). https://doi.org/10.19145/guifd.97108.
JAMA Erdem S. Gerçekliğin yeniden inşasında görsel efekt kullanımı: spartaküs televizyon dizisi örneğinde mekan kurgusu (Usage of visual effects to reconstruct the reality: building space in the frame of spartacus tv series). e-gifder. 2015;3. doi:10.19145/guifd.97108.
MLA Erdem, Serhat. “Gerçekliğin Yeniden inşasında görsel Efekt kullanımı: spartaküs Televizyon Dizisi örneğinde Mekan Kurgusu (Usage of Visual Effects to Reconstruct the Reality: Building Space in the Frame of Spartacus Tv Series)”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol. 3, no. 2, 2015, doi:10.19145/guifd.97108.
Vancouver Erdem S. Gerçekliğin yeniden inşasında görsel efekt kullanımı: spartaküs televizyon dizisi örneğinde mekan kurgusu (Usage of visual effects to reconstruct the reality: building space in the frame of spartacus tv series). e-gifder. 2015;3(2).