Research Article
BibTex RIS Cite

DİJİTAL MEDYADA SOSYALLEŞME ÜZERİNE BİR ANALIZ VE BİR KAVRAM DENEMESİ OLARAK SİHİRLİ AYNA YAKLAŞIMI

Year 2023, Volume: 11 Issue: 2, 1621 - 1653, 30.09.2023
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1336974

Abstract

Dijital medyanın hayatı renklendiren tavrı onun “sosyal medya” adıyla anılmasına vesile olsa da aslında bireyi sosyalleştiren bir unsur olarak değerlendirilememektedir. Bu durumda araştırmanın temel problemi, sosyal medya adıyla anılan bu mecraların kullanıcıları üzerinde gerçek bir sosyalleşme etkisi oluşturup oluşturmadığı üzerine odaklanmaktadır. Dijital medyadaki sosyalleşme kavramı Baudrillard’ın Simülasyon Kuramı üzerinden irdelenirken aynı zamandan Cengiz Anık’ın Birey, Toplum ve Bilgi Üçgenindeki Epistemik Modelle de bilginin bireylere sirayeti aktarılmaya çalışılmaktadır. Araştırmanın amacı, bu mecralardaki sosyalleşmenin gerçek bir sosyalleşme olmadığı yalnızca simülasyon olduğunu göstermektedir. Simülasyonun en bariz örneklerini içermesi sebebiyle çalışma alanı olarak Instagram seçilmiştir. Bireylerin bu mecralarda sosyalleşmemesi herhangi bir etki altında kalmadıkları anlamına gelmemektedir. Kullanıcıların bu alanda maruz kaldıkları etki “sihirli ayna” kavramı ile açıklığa kavuşturulmaya çalışılmaktadır. Bireylerin, Instagram gibi enformasyon paylaşım platformlarında sosyalleşmediği yalnızca kendilerine iyi gelen ve duymak istediklerini duymalarını sağlayan bir sihirli aynaya da vakit geçirdikleri yaklaşımı dijital etnografi yöntemi ile ortaya konmaktadır.

References

  • ADIGÜZEL, Y. (2010). İletişim Sosyolojisi. İstanbul: istanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi.
  • ANIK, C. (2006). Bilgi Sosyolojisine Göre Bilginin İşlevi ve Bir Model Denemesi. Bilig / Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi(39), 1-29.
  • ANIK, C. (2014). İletişim Sosyolojisi Kuramsal temeller. İstanbul: Derin yayınları.
  • ANIK, C. (2014). İletişim Sosyolojisi Kuramsal Temeller. İstanbul: Derin Yayınları.
  • ANIK, C. (2014). İletişim Sosyolojisi Kuramsal Temeller. İstanbul: Derin Yayınları.
  • ANIK, C. (2020). İletişim Bilimine Dair Paradigmaların İşlemezliği. C. Anık, & C. Anık (Dü.) içinde, Dijital Medyanın Ekonomi Politiği (s. 117-164). İstanbul: Nobel Yayıncılık.
  • ANIK, C., & Kurt, M. C. (2021). Bireyden Topluma Dilin İşlev ve Özellikleri. Aksaray İletişim Dergisi, 3(1), 165-181.
  • ANIK, C., Kırık, A. M., & Soncu, A. G. (2017). Sosyal Medyanın Göstergebilimsel Dili: Emojiler. AJIT-e: Online Academic Journal of Information Technology, 8(26), 41-54.
  • AZİZ, A. (1982). Toplumsallaşma ve kitlesem iletişim. Ankara: Ankara Üniversitesi Basın-Yayın Yüksek Okulu Yayınları.
  • BAUDRİLLARD, J. (2020). Simülakrlar ve Simülasyon. (O. Adanır, Dü.) Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • BERGER, P. L., & Luckman, T. (1966). The Social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge. Socialization: The Internalization of Reality. Randomhouse.
Year 2023, Volume: 11 Issue: 2, 1621 - 1653, 30.09.2023
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1336974

Abstract

References

  • ADIGÜZEL, Y. (2010). İletişim Sosyolojisi. İstanbul: istanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi.
  • ANIK, C. (2006). Bilgi Sosyolojisine Göre Bilginin İşlevi ve Bir Model Denemesi. Bilig / Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi(39), 1-29.
  • ANIK, C. (2014). İletişim Sosyolojisi Kuramsal temeller. İstanbul: Derin yayınları.
  • ANIK, C. (2014). İletişim Sosyolojisi Kuramsal Temeller. İstanbul: Derin Yayınları.
  • ANIK, C. (2014). İletişim Sosyolojisi Kuramsal Temeller. İstanbul: Derin Yayınları.
  • ANIK, C. (2020). İletişim Bilimine Dair Paradigmaların İşlemezliği. C. Anık, & C. Anık (Dü.) içinde, Dijital Medyanın Ekonomi Politiği (s. 117-164). İstanbul: Nobel Yayıncılık.
  • ANIK, C., & Kurt, M. C. (2021). Bireyden Topluma Dilin İşlev ve Özellikleri. Aksaray İletişim Dergisi, 3(1), 165-181.
  • ANIK, C., Kırık, A. M., & Soncu, A. G. (2017). Sosyal Medyanın Göstergebilimsel Dili: Emojiler. AJIT-e: Online Academic Journal of Information Technology, 8(26), 41-54.
  • AZİZ, A. (1982). Toplumsallaşma ve kitlesem iletişim. Ankara: Ankara Üniversitesi Basın-Yayın Yüksek Okulu Yayınları.
  • BAUDRİLLARD, J. (2020). Simülakrlar ve Simülasyon. (O. Adanır, Dü.) Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • BERGER, P. L., & Luckman, T. (1966). The Social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge. Socialization: The Internalization of Reality. Randomhouse.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies (Other)
Journal Section Articles
Authors

Ayşe Gül Soncu 0000-0002-7600-162X

Şeyma Altıkardeş 0000-0002-9846-7607

Publication Date September 30, 2023
Submission Date August 3, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 11 Issue: 2

Cite

APA Soncu, A. G., & Altıkardeş, Ş. (2023). DİJİTAL MEDYADA SOSYALLEŞME ÜZERİNE BİR ANALIZ VE BİR KAVRAM DENEMESİ OLARAK SİHİRLİ AYNA YAKLAŞIMI. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(2), 1621-1653. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1336974
AMA Soncu AG, Altıkardeş Ş. DİJİTAL MEDYADA SOSYALLEŞME ÜZERİNE BİR ANALIZ VE BİR KAVRAM DENEMESİ OLARAK SİHİRLİ AYNA YAKLAŞIMI. e-gifder. September 2023;11(2):1621-1653. doi:10.19145/e-gifder.1336974
Chicago Soncu, Ayşe Gül, and Şeyma Altıkardeş. “DİJİTAL MEDYADA SOSYALLEŞME ÜZERİNE BİR ANALIZ VE BİR KAVRAM DENEMESİ OLARAK SİHİRLİ AYNA YAKLAŞIMI”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 11, no. 2 (September 2023): 1621-53. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1336974.
EndNote Soncu AG, Altıkardeş Ş (September 1, 2023) DİJİTAL MEDYADA SOSYALLEŞME ÜZERİNE BİR ANALIZ VE BİR KAVRAM DENEMESİ OLARAK SİHİRLİ AYNA YAKLAŞIMI. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 11 2 1621–1653.
IEEE A. G. Soncu and Ş. Altıkardeş, “DİJİTAL MEDYADA SOSYALLEŞME ÜZERİNE BİR ANALIZ VE BİR KAVRAM DENEMESİ OLARAK SİHİRLİ AYNA YAKLAŞIMI”, e-gifder, vol. 11, no. 2, pp. 1621–1653, 2023, doi: 10.19145/e-gifder.1336974.
ISNAD Soncu, Ayşe Gül - Altıkardeş, Şeyma. “DİJİTAL MEDYADA SOSYALLEŞME ÜZERİNE BİR ANALIZ VE BİR KAVRAM DENEMESİ OLARAK SİHİRLİ AYNA YAKLAŞIMI”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 11/2 (September 2023), 1621-1653. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1336974.
JAMA Soncu AG, Altıkardeş Ş. DİJİTAL MEDYADA SOSYALLEŞME ÜZERİNE BİR ANALIZ VE BİR KAVRAM DENEMESİ OLARAK SİHİRLİ AYNA YAKLAŞIMI. e-gifder. 2023;11:1621–1653.
MLA Soncu, Ayşe Gül and Şeyma Altıkardeş. “DİJİTAL MEDYADA SOSYALLEŞME ÜZERİNE BİR ANALIZ VE BİR KAVRAM DENEMESİ OLARAK SİHİRLİ AYNA YAKLAŞIMI”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol. 11, no. 2, 2023, pp. 1621-53, doi:10.19145/e-gifder.1336974.
Vancouver Soncu AG, Altıkardeş Ş. DİJİTAL MEDYADA SOSYALLEŞME ÜZERİNE BİR ANALIZ VE BİR KAVRAM DENEMESİ OLARAK SİHİRLİ AYNA YAKLAŞIMI. e-gifder. 2023;11(2):1621-53.