This study deals with the representation of the femininity discourse produced through digital platforms, one of the mass media, through the concept of Mother’s Day and the notion of non-motherhood. The content of the study consists of the content about non-motherhood, published by digital platforms on the occasion of Mother’s Day. dunyabizim.com, uplifers.com and bianet.org are the three digital platforms in question. A qualitative content analysis research was conducted on themes such as femininity, motherhood, non-motherhood, and childlessness in the texts created on these platforms. The relevance of the way these issues are presented on the platforms and the general attitude of the platforms has been questioned, and as a result, it has been revealed what kind of social construction these themes have created. In the content on the dunyabizim.com page, motherhood is accepted on an essentialist basis, non-motherhood was read through the feeling of sadness and evaluated with a spiritual content. In the content of uplifers.com, the second platform, women who are not (not yet) mothers were included in the agenda, and the demand for their recognition was expressed on the occasion of the celebration of Mother’s Day. The third and last platform, bianet.org, is based on the manifesto published by the Flying Broom Association (Uçan Süpürge Kadın İletişim ve Araştırma Derneği) on the occasion of Mother’s Day, and the choice of not being a mother voluntarily was brought to the agenda and the issue of motherhood was interpreted in the axis of bio-politics and resistance.
Bu çalışma, kitle iletişim araçlarından biri olan dijital platformlar aracılığıyla üretilen kadınlık söyleminin Anneler Günü ve anne ol(a)mamak mefhumu üzerinden temsilini konu edinmektedir. Çalışmanın içeriğini, dijital platformların Anneler Günü vesilesiyle internet ortamında yayınladığı anne ol(a)mamaya dair içerikler oluşturmaktadır. dunyabizim.com, uplifers.com ve bianet.org söz konusu üç platformdur. Bu platformlarda oluşturulan metinlerde geçen kadınlık, annelik, anne olamamak, çocuksuzluk gibi temalar hakkında niteliksel olarak içerik analizi araştırması yapılmıştır. Bu konuların platformlarda sunuluş tarzının, platformların genel duruşuyla ilgisi sorgulanmış ve neticede bu temalara dair nasıl bir toplumsal inşa oluşturdukları ortaya konulmuştur. dunyabizim.com sayfasındaki içerikte annelik özcü bir temelde kabul edilmiş, anne ol(a)mamak hüzün duygusu üzerinden okunmuş ve manevi bir içerikle değerlendirilmiştir. İkinci platform olan uplifers.com içeriğinde anne ol(a)mayan kadınlarla birlikte henüz anne olmayan kadınlar da gündeme dâhil edilmiş ve Anneler Günü’nün kutlanması vesilesiyle onların da tanınırlığı talebi dile getirilmiştir. Üçüncü ve son platform olan bianet.org’daki içerikte ise Uçan Süpürge Kadın İletişim ve Araştırma Derneği’nin Anneler Günü vesilesiyle yayınladığı manifesto esas alınıp gönüllü olarak anne olmama tercihi de gündeme getirilmiş ve annelik meselesi biyo-politika ve direniş ekseninde yorumlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Studies, Communication and Media Studies (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2024 |
Submission Date | December 18, 2023 |
Acceptance Date | April 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 12 Issue: 1 |