Research Article
BibTex RIS Cite

DISCOURSE OF MOTHER’S DAY ON DIGITAL PLATFORMS: A CONTENT ANALYSIS ABOUT NON-MOTHERHOOD

Year 2024, Volume: 12 Issue: 1, 646 - 681, 01.04.2024
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1406263

Abstract

This study deals with the representation of the femininity discourse produced through digital platforms, one of the mass media, through the concept of Mother’s Day and the notion of non-motherhood. The content of the study consists of the content about non-motherhood, published by digital platforms on the occasion of Mother’s Day. dunyabizim.com, uplifers.com and bianet.org are the three digital platforms in question. A qualitative content analysis research was conducted on themes such as femininity, motherhood, non-motherhood, and childlessness in the texts created on these platforms. The relevance of the way these issues are presented on the platforms and the general attitude of the platforms has been questioned, and as a result, it has been revealed what kind of social construction these themes have created. In the content on the dunyabizim.com page, motherhood is accepted on an essentialist basis, non-motherhood was read through the feeling of sadness and evaluated with a spiritual content. In the content of uplifers.com, the second platform, women who are not (not yet) mothers were included in the agenda, and the demand for their recognition was expressed on the occasion of the celebration of Mother’s Day. The third and last platform, bianet.org, is based on the manifesto published by the Flying Broom Association (Uçan Süpürge Kadın İletişim ve Araştırma Derneği) on the occasion of Mother’s Day, and the choice of not being a mother voluntarily was brought to the agenda and the issue of motherhood was interpreted in the axis of bio-politics and resistance.

References

  • ABERCROMBIE, Nicholas; HILL, Stephen; TURNER, Bryan S. (2006). The Penguin Dictionary of Sociology, London: Penguin Books.
  • AHMED, Sara (2019). Duyguların Kültürel Politikası, (Çev: Sultan Komut), İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Bağımsız İletişim Ağı (2018). “Uçan Süpürge: Annelik Politiktir”, https://bianet.org/bianet/kadin/197105-ucan-supurge-annelik-politiktir, Erişim Tarihi: 21.01.2023.

DİJİTAL PLATFORMLARDA ANNELER GÜNÜ SÖYLEMİ: ANNE OL(A)MAMAYA DAİR BİR İÇERİK ANALİZİ

Year 2024, Volume: 12 Issue: 1, 646 - 681, 01.04.2024
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1406263

Abstract

Bu çalışma, kitle iletişim araçlarından biri olan dijital platformlar aracılığıyla üretilen kadınlık söyleminin Anneler Günü ve anne ol(a)mamak mefhumu üzerinden temsilini konu edinmektedir. Çalışmanın içeriğini, dijital platformların Anneler Günü vesilesiyle internet ortamında yayınladığı anne ol(a)mamaya dair içerikler oluşturmaktadır. dunyabizim.com, uplifers.com ve bianet.org söz konusu üç platformdur. Bu platformlarda oluşturulan metinlerde geçen kadınlık, annelik, anne olamamak, çocuksuzluk gibi temalar hakkında niteliksel olarak içerik analizi araştırması yapılmıştır. Bu konuların platformlarda sunuluş tarzının, platformların genel duruşuyla ilgisi sorgulanmış ve neticede bu temalara dair nasıl bir toplumsal inşa oluşturdukları ortaya konulmuştur. dunyabizim.com sayfasındaki içerikte annelik özcü bir temelde kabul edilmiş, anne ol(a)mamak hüzün duygusu üzerinden okunmuş ve manevi bir içerikle değerlendirilmiştir. İkinci platform olan uplifers.com içeriğinde anne ol(a)mayan kadınlarla birlikte henüz anne olmayan kadınlar da gündeme dâhil edilmiş ve Anneler Günü’nün kutlanması vesilesiyle onların da tanınırlığı talebi dile getirilmiştir. Üçüncü ve son platform olan bianet.org’daki içerikte ise Uçan Süpürge Kadın İletişim ve Araştırma Derneği’nin Anneler Günü vesilesiyle yayınladığı manifesto esas alınıp gönüllü olarak anne olmama tercihi de gündeme getirilmiş ve annelik meselesi biyo-politika ve direniş ekseninde yorumlanmıştır.

References

  • ABERCROMBIE, Nicholas; HILL, Stephen; TURNER, Bryan S. (2006). The Penguin Dictionary of Sociology, London: Penguin Books.
  • AHMED, Sara (2019). Duyguların Kültürel Politikası, (Çev: Sultan Komut), İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Bağımsız İletişim Ağı (2018). “Uçan Süpürge: Annelik Politiktir”, https://bianet.org/bianet/kadin/197105-ucan-supurge-annelik-politiktir, Erişim Tarihi: 21.01.2023.
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication Studies, Communication and Media Studies (Other)
Journal Section Articles
Authors

Nilüfer Öztürk Aykaç 0000-0003-2469-0758

Publication Date April 1, 2024
Submission Date December 18, 2023
Acceptance Date April 1, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Öztürk Aykaç, N. (2024). DİJİTAL PLATFORMLARDA ANNELER GÜNÜ SÖYLEMİ: ANNE OL(A)MAMAYA DAİR BİR İÇERİK ANALİZİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 12(1), 646-681. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1406263
AMA Öztürk Aykaç N. DİJİTAL PLATFORMLARDA ANNELER GÜNÜ SÖYLEMİ: ANNE OL(A)MAMAYA DAİR BİR İÇERİK ANALİZİ. e-gifder. April 2024;12(1):646-681. doi:10.19145/e-gifder.1406263
Chicago Öztürk Aykaç, Nilüfer. “DİJİTAL PLATFORMLARDA ANNELER GÜNÜ SÖYLEMİ: ANNE OL(A)MAMAYA DAİR BİR İÇERİK ANALİZİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12, no. 1 (April 2024): 646-81. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1406263.
EndNote Öztürk Aykaç N (April 1, 2024) DİJİTAL PLATFORMLARDA ANNELER GÜNÜ SÖYLEMİ: ANNE OL(A)MAMAYA DAİR BİR İÇERİK ANALİZİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12 1 646–681.
IEEE N. Öztürk Aykaç, “DİJİTAL PLATFORMLARDA ANNELER GÜNÜ SÖYLEMİ: ANNE OL(A)MAMAYA DAİR BİR İÇERİK ANALİZİ”, e-gifder, vol. 12, no. 1, pp. 646–681, 2024, doi: 10.19145/e-gifder.1406263.
ISNAD Öztürk Aykaç, Nilüfer. “DİJİTAL PLATFORMLARDA ANNELER GÜNÜ SÖYLEMİ: ANNE OL(A)MAMAYA DAİR BİR İÇERİK ANALİZİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12/1 (April 2024), 646-681. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1406263.
JAMA Öztürk Aykaç N. DİJİTAL PLATFORMLARDA ANNELER GÜNÜ SÖYLEMİ: ANNE OL(A)MAMAYA DAİR BİR İÇERİK ANALİZİ. e-gifder. 2024;12:646–681.
MLA Öztürk Aykaç, Nilüfer. “DİJİTAL PLATFORMLARDA ANNELER GÜNÜ SÖYLEMİ: ANNE OL(A)MAMAYA DAİR BİR İÇERİK ANALİZİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol. 12, no. 1, 2024, pp. 646-81, doi:10.19145/e-gifder.1406263.
Vancouver Öztürk Aykaç N. DİJİTAL PLATFORMLARDA ANNELER GÜNÜ SÖYLEMİ: ANNE OL(A)MAMAYA DAİR BİR İÇERİK ANALİZİ. e-gifder. 2024;12(1):646-81.