Research Article
BibTex RIS Cite

Kahramanmaraş Depremi’nde Markaların Kriz İletişimi Yönetimlerine Yönelik Karşılaştırmalı Bir Araştırma

Year 2024, Volume: 12 Issue: 1, 171 - 202, 01.04.2024
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1407617

Abstract

Kriz yönetimi faaliyetleri kamuoyunda marka ve bireylere dair oluşabilecek algıların şekillenmesinde etkin rol oynamaktadır. Sosyal medyanın sunmuş olduğu çok daha fazla insana çok daha hızlı ve çeşitli içeriğin ulaştırılması kolaylıkları, olası veya gerçekleşmiş olan krizlerin yönetiminde sosyal medya kriz yönetim ve iletişim faaliyetlerinin daha dikkatli bir şekilde yürütülmesi gerekliliğini ortaya koymaktadır. Bu çalışmada, 6.02.2023’te Kahramanmaraş merkezli 10 ilde gerçekleşen deprem sonrası, 5 ulusal haber sitesinde sosyal medya kullanıcıları tarafından boykot edildikten sonra depremi gündeme aldıkları yönünde haberler çıkan markaların kriz iletişimi uygulamalarının sosyal medya yansımaları incelenmiştir. Haber metinlerinde yer alan markalar arasından amaçlı örneklem yöntemiyle belirlenmiş olan 4 markadan (Netflix, Starbucks, Disney, Spotify) oluşan örneklem, kriz yönetimi ve iletişimi bünyesinde Twitter ve Instagram hesapları üzerinden ortaya konan kriz iletişimi uygulamaları bağlamında içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın sonunda; markaların, depremin yaşandığı ilk anlarda ve devamında sosyal medya kullanımından kaçındığı görülürken, duyarsız olduğu yönünde yayınlanan haberlerle paralel bir sosyal medya kriz yönetimi temsili benimsediği saptanmıştır.

References

  • BİRGÜN, https://www.birgun.net/haber/kahramanmaras-merkezli-7-7-ve-7-6-lik-iki- buyuk-deprem-10-kentte-en-az-2316-can-kaybi-420300, Erişim Tarihi: 28.04.2023.
  • COOMBS, W. Timothy. (1995). "Choosing the Right Words: The Development of Guidelines for the Selection of the Appropriate Crises Response Strategies" Management Communication Quorterly. 8(4), p. 447-476.
  • COOMBS, W. Timothy. (1999). Ongoing Crisis Communication: Planning, Managing, and Responding, (Editors),W. T. Coombs. Thousand Oaks. California: Sage Publications.
  • COOMBS, W. Timothy. (2007). "Attribution Theory as a Guide for Post-crisis Communication Research". Public Relations Review, 33, p. 137.
Year 2024, Volume: 12 Issue: 1, 171 - 202, 01.04.2024
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1407617

Abstract

References

  • BİRGÜN, https://www.birgun.net/haber/kahramanmaras-merkezli-7-7-ve-7-6-lik-iki- buyuk-deprem-10-kentte-en-az-2316-can-kaybi-420300, Erişim Tarihi: 28.04.2023.
  • COOMBS, W. Timothy. (1995). "Choosing the Right Words: The Development of Guidelines for the Selection of the Appropriate Crises Response Strategies" Management Communication Quorterly. 8(4), p. 447-476.
  • COOMBS, W. Timothy. (1999). Ongoing Crisis Communication: Planning, Managing, and Responding, (Editors),W. T. Coombs. Thousand Oaks. California: Sage Publications.
  • COOMBS, W. Timothy. (2007). "Attribution Theory as a Guide for Post-crisis Communication Research". Public Relations Review, 33, p. 137.
There are 4 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies (Other)
Journal Section Articles
Authors

Hilal Taşkın 0000-0003-0132-4827

Tuğçe Boran 0000-0001-5674-4090

Publication Date April 1, 2024
Submission Date December 21, 2023
Acceptance Date March 14, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Taşkın, H., & Boran, T. (2024). Kahramanmaraş Depremi’nde Markaların Kriz İletişimi Yönetimlerine Yönelik Karşılaştırmalı Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 12(1), 171-202. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1407617
AMA Taşkın H, Boran T. Kahramanmaraş Depremi’nde Markaların Kriz İletişimi Yönetimlerine Yönelik Karşılaştırmalı Bir Araştırma. e-gifder. April 2024;12(1):171-202. doi:10.19145/e-gifder.1407617
Chicago Taşkın, Hilal, and Tuğçe Boran. “Kahramanmaraş Depremi’nde Markaların Kriz İletişimi Yönetimlerine Yönelik Karşılaştırmalı Bir Araştırma”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12, no. 1 (April 2024): 171-202. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1407617.
EndNote Taşkın H, Boran T (April 1, 2024) Kahramanmaraş Depremi’nde Markaların Kriz İletişimi Yönetimlerine Yönelik Karşılaştırmalı Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12 1 171–202.
IEEE H. Taşkın and T. Boran, “Kahramanmaraş Depremi’nde Markaların Kriz İletişimi Yönetimlerine Yönelik Karşılaştırmalı Bir Araştırma”, e-gifder, vol. 12, no. 1, pp. 171–202, 2024, doi: 10.19145/e-gifder.1407617.
ISNAD Taşkın, Hilal - Boran, Tuğçe. “Kahramanmaraş Depremi’nde Markaların Kriz İletişimi Yönetimlerine Yönelik Karşılaştırmalı Bir Araştırma”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12/1 (April 2024), 171-202. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1407617.
JAMA Taşkın H, Boran T. Kahramanmaraş Depremi’nde Markaların Kriz İletişimi Yönetimlerine Yönelik Karşılaştırmalı Bir Araştırma. e-gifder. 2024;12:171–202.
MLA Taşkın, Hilal and Tuğçe Boran. “Kahramanmaraş Depremi’nde Markaların Kriz İletişimi Yönetimlerine Yönelik Karşılaştırmalı Bir Araştırma”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol. 12, no. 1, 2024, pp. 171-02, doi:10.19145/e-gifder.1407617.
Vancouver Taşkın H, Boran T. Kahramanmaraş Depremi’nde Markaların Kriz İletişimi Yönetimlerine Yönelik Karşılaştırmalı Bir Araştırma. e-gifder. 2024;12(1):171-202.