Research Article
BibTex RIS Cite

KÜLTÜREL BOYUTLARIN REKLAMCILIK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: ASYA, ORTA DOĞU, AVRUPA REKLAMCILIĞINDAKİ FARKLILIKLARA YÖNELİK GÖSTERGEBİLİMSEL BİR İNCELEME

Year 2024, Volume: 12 Issue: 3, 1428 - 1454, 30.09.2024
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1507209

Abstract

Kültür bir toplumun geçmişten günümüze uzanan birikimidir, belleğidir, gelişimidir. Toplumların kendine has yanları kültürel değerleriyle farklılaşırken, kitle iletişim araçlarının gelişimiyle kültürel değerlerin gözlenebilmesi daha olanaklı hale gelmiştir. Bu bağlamda Geert Hofstede kültürel farklılıkları ölçümlemek, rakamsal olarak ülkelerin kültürel boyut skorlarını tespit etmek amacıyla bir araştırma yapmıştır. Hofstede’in çıkış noktası her bir ülkenin, her bir bölgenin kendine has spesifik yönelimleri, davranışları, tutumları olduğudur. Bu farklılıkların ortaya konması adına 4 tanesi çalışmanın ilk yıllarında olmak üzere 2 tanesi ise sonra olmak üzere 6 kültürel boyut belirlemiştir. Kültürel boyut skorları bir toplumun yapısını anlayabilmek adına önemli araştırmalardan biri olarak kabul edilmektedir. Bu bağlamda reklam ve pazarlama sektörü de kültürel boyut skorlarının ortaya koyduğu sonuçlarla örtüşen içeriklere yer vermektedir. Bu içerikler marka ve ürün aynı olduğu halde tüketiciye sunum şekli, dikkat edilen kültürel değerler özelinde farklılaşmaktadır. Bu farklılıkların ortaya konması adına araştırmada öncelikle Asya, Orta Doğu ve Avrupa genelindeki kültürel boyut skorlarının analizine yer verilmiştir. Analiz sonrasında üç bölgenin reklamcılık anlayışları aktarılmıştır. Ortaya çıkan kültürel boyut skorlarının ülkelerin reklamlarında görülen ögelerle uyumu örnekler üzerinden çözümlenmiştir. Aynı markaların kültürel boyutlar özelinde ürünlerini farklı bölgelere pazarlarken kullandığı farklı söylemler, görseller, yaptığı vurgular göstergebilim yöntemiyle analiz edilmiştir.

References

  • AORI. (2023). Global Dijital Reklam Harcamaları, Aori, https://aori.com/blog/digital- ad-spend-2022, Erişim Tarihi: 06.09.2023. BARTAL, Ory (2015). Postmodern Advertising in Japan. Dartmouth College Press. BARTHES, Roland (2013). Göstegeler İmparatorluğu (3. Baskı b.). (T. Yücel, Çev.) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. CHINA, Marketing to (2023). Advertising China, https://marketingtochina.com/advertising-china/, Erişim Tarihi: 06.09.2023.
Year 2024, Volume: 12 Issue: 3, 1428 - 1454, 30.09.2024
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1507209

Abstract

References

  • AORI. (2023). Global Dijital Reklam Harcamaları, Aori, https://aori.com/blog/digital- ad-spend-2022, Erişim Tarihi: 06.09.2023. BARTAL, Ory (2015). Postmodern Advertising in Japan. Dartmouth College Press. BARTHES, Roland (2013). Göstegeler İmparatorluğu (3. Baskı b.). (T. Yücel, Çev.) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. CHINA, Marketing to (2023). Advertising China, https://marketingtochina.com/advertising-china/, Erişim Tarihi: 06.09.2023.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication Studies
Journal Section Articles
Authors

İdil Sayımer 0000-0002-2250-8900

Semih Kopuz 0000-0002-4655-8566

Publication Date September 30, 2024
Submission Date June 29, 2024
Acceptance Date July 31, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 12 Issue: 3

Cite

APA Sayımer, İ., & Kopuz, S. (2024). KÜLTÜREL BOYUTLARIN REKLAMCILIK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: ASYA, ORTA DOĞU, AVRUPA REKLAMCILIĞINDAKİ FARKLILIKLARA YÖNELİK GÖSTERGEBİLİMSEL BİR İNCELEME. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 12(3), 1428-1454. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1507209
AMA Sayımer İ, Kopuz S. KÜLTÜREL BOYUTLARIN REKLAMCILIK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: ASYA, ORTA DOĞU, AVRUPA REKLAMCILIĞINDAKİ FARKLILIKLARA YÖNELİK GÖSTERGEBİLİMSEL BİR İNCELEME. e-gifder. September 2024;12(3):1428-1454. doi:10.19145/e-gifder.1507209
Chicago Sayımer, İdil, and Semih Kopuz. “KÜLTÜREL BOYUTLARIN REKLAMCILIK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: ASYA, ORTA DOĞU, AVRUPA REKLAMCILIĞINDAKİ FARKLILIKLARA YÖNELİK GÖSTERGEBİLİMSEL BİR İNCELEME”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12, no. 3 (September 2024): 1428-54. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1507209.
EndNote Sayımer İ, Kopuz S (September 1, 2024) KÜLTÜREL BOYUTLARIN REKLAMCILIK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: ASYA, ORTA DOĞU, AVRUPA REKLAMCILIĞINDAKİ FARKLILIKLARA YÖNELİK GÖSTERGEBİLİMSEL BİR İNCELEME. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12 3 1428–1454.
IEEE İ. Sayımer and S. Kopuz, “KÜLTÜREL BOYUTLARIN REKLAMCILIK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: ASYA, ORTA DOĞU, AVRUPA REKLAMCILIĞINDAKİ FARKLILIKLARA YÖNELİK GÖSTERGEBİLİMSEL BİR İNCELEME”, e-gifder, vol. 12, no. 3, pp. 1428–1454, 2024, doi: 10.19145/e-gifder.1507209.
ISNAD Sayımer, İdil - Kopuz, Semih. “KÜLTÜREL BOYUTLARIN REKLAMCILIK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: ASYA, ORTA DOĞU, AVRUPA REKLAMCILIĞINDAKİ FARKLILIKLARA YÖNELİK GÖSTERGEBİLİMSEL BİR İNCELEME”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12/3 (September 2024), 1428-1454. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1507209.
JAMA Sayımer İ, Kopuz S. KÜLTÜREL BOYUTLARIN REKLAMCILIK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: ASYA, ORTA DOĞU, AVRUPA REKLAMCILIĞINDAKİ FARKLILIKLARA YÖNELİK GÖSTERGEBİLİMSEL BİR İNCELEME. e-gifder. 2024;12:1428–1454.
MLA Sayımer, İdil and Semih Kopuz. “KÜLTÜREL BOYUTLARIN REKLAMCILIK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: ASYA, ORTA DOĞU, AVRUPA REKLAMCILIĞINDAKİ FARKLILIKLARA YÖNELİK GÖSTERGEBİLİMSEL BİR İNCELEME”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol. 12, no. 3, 2024, pp. 1428-54, doi:10.19145/e-gifder.1507209.
Vancouver Sayımer İ, Kopuz S. KÜLTÜREL BOYUTLARIN REKLAMCILIK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: ASYA, ORTA DOĞU, AVRUPA REKLAMCILIĞINDAKİ FARKLILIKLARA YÖNELİK GÖSTERGEBİLİMSEL BİR İNCELEME. e-gifder. 2024;12(3):1428-54.