Research Article
BibTex RIS Cite

Tüketim Kültürünün İnşasında Markaların Hegemonyası

Year 2024, Volume: 12 Issue: 3, 1851 - 1885, 30.09.2024
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1517183

Abstract

Tüketim, modern toplumlarda sadece ekonomik bir faaliyet olarak değil, aynı zamanda bireylerin kimliklerini ve statülerini inşa ettikleri ve bunları ifade ettikleri bir alan olarak görülmektedir. Gezegenin her yerine yayılan ve akın eden tüketimci piyasanın hâkimi markalar, sahip oldukları güç ile toplumda ya da uluslararası sistemde egemen olmasını istediği değerleri çeşitli kurumlar ve aydınlar üzerinden aktararak kendilerine bağımlı kesimlerin zihinsel ve yapısal sınırları üzerinde tahakküm kurmaya çalışmaktadır. Elbette kapitalist üretim/dağıtım sisteminin yerinde durmak bilmeyen faaliyetlerini devam ettiren markalar için asıl amaç, kitlelerin gönüllü (rıza) olarak kendilerine itaat etmesini sağlayabilmek, mevcut kurulu düzene karşı isyanları en aza indirebilmek ve olası rakipleri bertaraf edebilmektir. Gerçekleştirilen nitel araştırmada, tüketim kültürünün inşasında markaların hegemonyası incelenmiş ve “tüketim kültürünün inşasında markaların hegemonyasını nasıl sağladığının ve markaların, tüketimi reklamlarda nasıl inşa ettiğinin ortaya koyulması amaçlanmaktadır. Bu amaç etrafında araştırma evrenini “Effie Awards” reklamları oluştururken araştırmanın örneklemini ise 2023 yılı “Effie Awards Türkiye”de farklı kategorilerde ödüle değer bulunan reklam filmleri oluşturmaktadır. Çalışmada markaların hegemonyalarını sağlarken güç unsuru içerisinde yer alan kültür ve bilgiyi ve rakip unsurlar içerisinde yer alan eşsizliği önemli ölçüde kullandığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca markaların reklamlarda tüketim kültürünü, tüketimin sembolik boyutu, mutluluk-haz, çekicilik, kolaylık ve tarz temalarıyla inşa etme noktasında önemli bir rol oynadığı tespit edilmiştir.

References

  • SWARTZ, David (1996). “Bridging the Study of Culture and Religion: Pierre Bourdieu’s Political Economy of Symbolic Power”.Sociology of Religion, 57(1), p. 71–85. DOI: 10.2307/3712005 ŞİMŞEK, Sedat (2008). Küresel Marka Reklamları. İstanbul: Literatürk Yayınları. TROUT, Jack ve RIVKIN, Steve (2018). Farklılaş Ya Da Öl: Ölümcül Rekabet Çağında Hayatta Kalmanın Sırları. (Çev: Banu Adıyaman). İstanbul: MediaCat Yayınları. WARDE, Alan (2005). “Consumption and Theories of Practice”. Journal of Consumer Culture, 5 (2), p. 131–153. DOI: 10.1177/1469540505053090.
Year 2024, Volume: 12 Issue: 3, 1851 - 1885, 30.09.2024
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1517183

Abstract

References

  • SWARTZ, David (1996). “Bridging the Study of Culture and Religion: Pierre Bourdieu’s Political Economy of Symbolic Power”.Sociology of Religion, 57(1), p. 71–85. DOI: 10.2307/3712005 ŞİMŞEK, Sedat (2008). Küresel Marka Reklamları. İstanbul: Literatürk Yayınları. TROUT, Jack ve RIVKIN, Steve (2018). Farklılaş Ya Da Öl: Ölümcül Rekabet Çağında Hayatta Kalmanın Sırları. (Çev: Banu Adıyaman). İstanbul: MediaCat Yayınları. WARDE, Alan (2005). “Consumption and Theories of Practice”. Journal of Consumer Culture, 5 (2), p. 131–153. DOI: 10.1177/1469540505053090.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication Studies
Journal Section Articles
Authors

Çağatay Demirel 0000-0001-5147-4634

Fatih Değirmenci 0000-0002-5589-3331

Publication Date September 30, 2024
Submission Date July 16, 2024
Acceptance Date August 21, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 12 Issue: 3

Cite

APA Demirel, Ç., & Değirmenci, F. (2024). Tüketim Kültürünün İnşasında Markaların Hegemonyası. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 12(3), 1851-1885. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1517183
AMA Demirel Ç, Değirmenci F. Tüketim Kültürünün İnşasında Markaların Hegemonyası. e-gifder. September 2024;12(3):1851-1885. doi:10.19145/e-gifder.1517183
Chicago Demirel, Çağatay, and Fatih Değirmenci. “Tüketim Kültürünün İnşasında Markaların Hegemonyası”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12, no. 3 (September 2024): 1851-85. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1517183.
EndNote Demirel Ç, Değirmenci F (September 1, 2024) Tüketim Kültürünün İnşasında Markaların Hegemonyası. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12 3 1851–1885.
IEEE Ç. Demirel and F. Değirmenci, “Tüketim Kültürünün İnşasında Markaların Hegemonyası”, e-gifder, vol. 12, no. 3, pp. 1851–1885, 2024, doi: 10.19145/e-gifder.1517183.
ISNAD Demirel, Çağatay - Değirmenci, Fatih. “Tüketim Kültürünün İnşasında Markaların Hegemonyası”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12/3 (September 2024), 1851-1885. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1517183.
JAMA Demirel Ç, Değirmenci F. Tüketim Kültürünün İnşasında Markaların Hegemonyası. e-gifder. 2024;12:1851–1885.
MLA Demirel, Çağatay and Fatih Değirmenci. “Tüketim Kültürünün İnşasında Markaların Hegemonyası”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol. 12, no. 3, 2024, pp. 1851-85, doi:10.19145/e-gifder.1517183.
Vancouver Demirel Ç, Değirmenci F. Tüketim Kültürünün İnşasında Markaların Hegemonyası. e-gifder. 2024;12(3):1851-85.