Research Article
BibTex RIS Cite

Classification of Limit, Derivative and Integral Questions Asked in University Entrance Exams According to MATH Taxonomy / Üniversite Giriş Sınavlarında Sorulan Limit, Türev ve İntegral Sorularının MATH Taksonomisine Göre Sınıflandırılması

Year 2021, Volume: 12 Issue: 5, 1 - 16, 31.12.2021
https://doi.org/10.19160/e-ijer.979414

Abstract

It is important to investigate the quality of the questions in the university entrance exams of subjects such as limit, derivative and integral, which form the basis of advanced mathematics. Therefore, the purpose of this research is to analyze the limit, derivative and integral questions in the university entrance exams according to the MATH Taxonomy. The sample consists of the limit, derivative and integral questions asked in the university entrance exams held between 1966-2019. In this study, document analysis method was used. Within the scope of the research, a total of 363 questions were analyzed. The questions handled within the scope of the study were analyzed and coded by an expert with a doctorate in education, a high school mathematics teacher, and the researcher. The high agreement obtained between the codings shows that the research can be accepted as reliable. Among the questions examined, it was determined that the most questions were asked from the derivative subject and the least from the limit subject. As a result, it is seen that there is a balanced distribution of limit questions according to MATH taxonomy groups, while derivative questions require the most surface learning, questions from group A are asked, and in integral questions, questions are asked from group C, which requires at least deep learning. For this reason, it is recommended that publishing houses and authors preparing secondary school mathematics textbooks and supplementary textbooks, which are an important resource for students preparing for university entrance exams, choose the questions to be included in their sources in a balanced way according to the MATH taxonomy.

References

  • Akyıldız, M., & Karadağ, N. (2018). Farklı soru türlerinin güçlük ve ayırt edicilik düzeylerinin incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 4(1), 112-122.
  • Aliustaoğlu, F., & Tuna, A. (2016). Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı (ALES) Matematik Sorularının MATH Taksonomisine Göre Analizi (2013 İlkbahar Dönemi Örneği). Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 126-137.
  • Aygün, B., Baran-Bulut, D., & İpek, A. S. (2016). İlköğretim matematik dersi sınav sorularının MATH taksonomisine göre analizi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7(1), 62-88.
  • Baydar, O. (2019). TEOG, LGS ve TIMSS matematik sorularının matematik öğretim programı kazanımlarına, TIMSS bilişsel alanlarına ve MATH Taksonomisine göre incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Zonguldak.
  • Biber, A. Ç., & Argün, Z. (2012). Matematik Öğretmen Adaylarının Tek Değişkenli Fonksiyonlarda Limit Kavram Bilgilerini Kullanarak Yürüttükleri Bazı Genelleme Ve Soyutlamalar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(2).
  • Biber, A. Ç., & Tuna, A. (2017). Ortaokul matematik kitaplarındaki öğrenme alanları ve Bloom Taksonomisine göre karşılaştırılmalı analizi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1): 161-174.
  • Bressoud, D., Ghedamsi, I., Martinez-Luaces, V., & Törner, G. (2016). Teaching and learning of calculus. Cham: Springer International Publishing.
  • Cardno, C., Rosales-Anderson, N., & McDonald, M. (2017). Documentary analysis hui: an emergent bricolage method for culturally responsive qualitative research. MAI Journal, 6(2), 143-152.
  • Çepni, S., Özsevgenç, T., & Gökdere, M. (2003). Bilişsel Gelişim ve Formal Operasyon Dönem Özelliklerine Göre ÖSS Fizik ve Lise Fizik Sorularının İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 157, 30-39.
  • D'Souza, S. M., & Wood, L. N. (2003). Designing assessment using the MATH taxonomy. Mathematics Education Research: Innovation, Networking, Opportunity, 294-301, Deakin University.
  • Ergene, Ö. (2014). İntegral hacim problemleri çözüm sürecindeki bireysel ilişkilerin uygulama topluluğu bağlamında incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi], Marmara Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Esen, C. (2018). ALES matematik sorularının MATH taksonomisi ve öğrenme alanlarına göre incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] Kastamonu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kastamonu.
  • İltuş, C. (2019). Matematik öğretmenliği alan bilgisi testi sorularının özel alan yeterlikleri ve MATH Taksonomiye göre analizi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karaduman, H. (2015). 9. sınıf öğrencilerinin matematik dersi bilgilerinin MATH Taksonomi kullanılarak incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Karadüz, A. (2009). Türkçe öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme uygulamalarının “yapılandırmacı öğrenme” kavramı bağlamında eleştirisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 189-210.
  • Kesgin, Ş. (2011). Matematik öğretmen adaylarının soyut matematik dersindeki bilgilerinin MATH Taksonomi çerçevesinde analizi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Koç, H., Çiftçi T., & Sönmez, Ö.F. (2013). ÖSS, YGS VE LYS Sınavlarındaki Coğrafya Sorularının Bloom Taksonomisi Bilişsel Alan Düzeyi Açısından Analizi. Karadeniz Araştırmaları, 36, 257-275.
  • Kouropatov, A., & Dreyfus, T. (2014). Learning the integral concept by constructing knowledge about accumulation. ZDM – Mathematics Education. 46(4), 533-548.
  • Kuzu, O. (2017). Matematik ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının İntegral Konusundaki Kazanımlarının İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 18(3), 948-970.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2019). Ortaöğretim matematik (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) dersi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Miles, M. B., & M. Huberman (1994). Qualitative Data Analysis: A Sourcebook of New Methods. 2d Edition. Beverly Hills, CA: Sage Publications.
  • ÖSYM, (2020). 2020 YKS Sayısal Veriler, https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2020/YKS/yks_sayisal_27072020.pdf, Erişim Tarihi; 24.10.2020.
  • Özkan, U. B. (2019). Eğitim Bilimleri Araştırmaları İçin Doküman İnceleme Yöntemi. Ankara: Pegem Akademi
  • Özmen, H. (2005). 1990-2005 ÖSS Sınavlarındaki Kimya Sorularının Konu Alanlarına ve Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), 21, 187-199.
  • Rasmussen, C., Marrongelle, K., & Borba, M. C. (2014). Research on calculus: what do we know and where do we need to go?. ZDM-Mathematics Education, 46(4), 507-515.
  • Rizvi, F. (2007). A synthesis of taxonomies/frameworks used to analyse mathematics curricula in Pakistan. Proceedings of
  • British Society for Research into Learning Mathematics, 27(3), 90-95.
  • Smith, G., Coupland, L., Stephenson, B., Crawford, K., & Ball, G. (1996). Constructing mathematical examinations to assess a range of knowledge and skills, International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 27(1), 65-77.
  • Smith, G., & Wood, L. (2000). Assessment of learning in university mathematics. Int. J. Math. Educ. Sci. Technol., 1(31), 125-132.
  • Thompson, T. (2008). Mathematics teachers’ interpretatıon of higher-order thinking in Bloom’s Taxonomy, International Electronic Journal of Mathematics Education, 3(2), 96-109.
  • Turgut, M. F., & Baykul, Y. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. (4. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 6(4), 543-559.
  • Uğurel, I., Moralı, S. H., & Kesgin, Ş. (2012). OKS, SBS ve TIMSS matematik sorularının ‘MATH taksonomi’ çerçevesinde karşılaştırmalı analizi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 423-444.
  • Wood, L. N., & Smith, G. H. (2002). Perceptions of diffficulty. Proceedings of 2nd International Conference on the Teaching of Mathematics, (1-6 July) Hersonissos, Greece.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık

Üniversite Giriş Sınavlarında Sorulan Limit, Türev Ve İntegral Sorularının Math Taksonomisine Göre Sınıflandırılması / Classification of Limit, Derivative and Integral Questions Asked in University Entrance Exams According to MATH Taxonomy

Year 2021, Volume: 12 Issue: 5, 1 - 16, 31.12.2021
https://doi.org/10.19160/e-ijer.979414

Abstract

Limit, türev ve integral konularının üniversite matematiğinin temelini oluşturmaktadır. Matematik eğitiminin amaçlarından biri de herhangi bir alanda ileri bir eğitim alabilmek için gerekli matematiksel bilgi ve becerileri kazanabilmektir. İleri matematiğin temelini teşkil eden limit, türev, integral gibi konuların üniversiteye giriş sınavlarında, sorularının niteliğini ve ne kadarının derinlemesine öğrenmeyi ölçtüğünü araştırmak önemlidir. Bu nedenle bu araştırmanın amacı, üniversite giriş sınavlarında çıkan limit, türev ve integral sorularının MATH Taksonomisine göre analizini yapmaktır. Bloom taksonomisinden esinlenerek hazırlanan MATH taksonomi, matematik dersi için özel olarak geliştirilmiş ve matematik eğitimi alanı için özellikle önerilmektedir. Örneklemini 1966-2019 yılları arasında uygulanan üniversite giriş sınavlarında sorulan limit, türev ve integral soruları oluşturduğu bu çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma kapsamında toplamda 363 sorunun analizi yapılmıştır. Ele alınan sorular eğitim doktorasına sahip bir uzman, bir lise matematik öğretmeni ve araştırmacı tarafından analiz edilerek kodlanmıştır. Kodlamalar arasında elde edilen yüksek uyum araştırmanın güvenilir olarak kabul edilebileceğini göstermektedir. Soruların yıllara göre genel dağılımı incelendiğinde sınavlarda en fazla türev konusundan, en az da limit konusundan soru sorulduğu görülmektedir. Ayrıca, integral konusunda sorulan soru sayılarında yıllara göre istikrarlı bir artışın söz konusu olduğunu söylemek mümkündür. Sonuç olarak, MATH taksonomi gruplarına göre limit sorularının dengeli bir dağılımının olduğu, türev sorularında ise en fazla yüzeysel öğrenme gerektirirken A grubundan soru sorulduğu, integral sorularında ise en az derin bir öğrenme gerektiren C grubundan soru sorulduğu görülmektedir. Bu nedenle üniversite giriş sınavlarına hazırlanan öğrenciler için önemli bir kaynak olan ortaöğretim matematik ders kitapları ve yardımcı ders kitaplarını hazırlayan yayın evleri ve yazarların kaynaklarında yer verecekleri soruları MATH taksonomiye göre dengeli dağılacak şekilde seçmeleri tavsiye edilir.

References

  • Akyıldız, M., & Karadağ, N. (2018). Farklı soru türlerinin güçlük ve ayırt edicilik düzeylerinin incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 4(1), 112-122.
  • Aliustaoğlu, F., & Tuna, A. (2016). Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı (ALES) Matematik Sorularının MATH Taksonomisine Göre Analizi (2013 İlkbahar Dönemi Örneği). Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 126-137.
  • Aygün, B., Baran-Bulut, D., & İpek, A. S. (2016). İlköğretim matematik dersi sınav sorularının MATH taksonomisine göre analizi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7(1), 62-88.
  • Baydar, O. (2019). TEOG, LGS ve TIMSS matematik sorularının matematik öğretim programı kazanımlarına, TIMSS bilişsel alanlarına ve MATH Taksonomisine göre incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Zonguldak.
  • Biber, A. Ç., & Argün, Z. (2012). Matematik Öğretmen Adaylarının Tek Değişkenli Fonksiyonlarda Limit Kavram Bilgilerini Kullanarak Yürüttükleri Bazı Genelleme Ve Soyutlamalar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(2).
  • Biber, A. Ç., & Tuna, A. (2017). Ortaokul matematik kitaplarındaki öğrenme alanları ve Bloom Taksonomisine göre karşılaştırılmalı analizi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1): 161-174.
  • Bressoud, D., Ghedamsi, I., Martinez-Luaces, V., & Törner, G. (2016). Teaching and learning of calculus. Cham: Springer International Publishing.
  • Cardno, C., Rosales-Anderson, N., & McDonald, M. (2017). Documentary analysis hui: an emergent bricolage method for culturally responsive qualitative research. MAI Journal, 6(2), 143-152.
  • Çepni, S., Özsevgenç, T., & Gökdere, M. (2003). Bilişsel Gelişim ve Formal Operasyon Dönem Özelliklerine Göre ÖSS Fizik ve Lise Fizik Sorularının İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 157, 30-39.
  • D'Souza, S. M., & Wood, L. N. (2003). Designing assessment using the MATH taxonomy. Mathematics Education Research: Innovation, Networking, Opportunity, 294-301, Deakin University.
  • Ergene, Ö. (2014). İntegral hacim problemleri çözüm sürecindeki bireysel ilişkilerin uygulama topluluğu bağlamında incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi], Marmara Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Esen, C. (2018). ALES matematik sorularının MATH taksonomisi ve öğrenme alanlarına göre incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] Kastamonu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kastamonu.
  • İltuş, C. (2019). Matematik öğretmenliği alan bilgisi testi sorularının özel alan yeterlikleri ve MATH Taksonomiye göre analizi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karaduman, H. (2015). 9. sınıf öğrencilerinin matematik dersi bilgilerinin MATH Taksonomi kullanılarak incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Karadüz, A. (2009). Türkçe öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme uygulamalarının “yapılandırmacı öğrenme” kavramı bağlamında eleştirisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 189-210.
  • Kesgin, Ş. (2011). Matematik öğretmen adaylarının soyut matematik dersindeki bilgilerinin MATH Taksonomi çerçevesinde analizi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Koç, H., Çiftçi T., & Sönmez, Ö.F. (2013). ÖSS, YGS VE LYS Sınavlarındaki Coğrafya Sorularının Bloom Taksonomisi Bilişsel Alan Düzeyi Açısından Analizi. Karadeniz Araştırmaları, 36, 257-275.
  • Kouropatov, A., & Dreyfus, T. (2014). Learning the integral concept by constructing knowledge about accumulation. ZDM – Mathematics Education. 46(4), 533-548.
  • Kuzu, O. (2017). Matematik ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının İntegral Konusundaki Kazanımlarının İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 18(3), 948-970.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2019). Ortaöğretim matematik (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) dersi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Miles, M. B., & M. Huberman (1994). Qualitative Data Analysis: A Sourcebook of New Methods. 2d Edition. Beverly Hills, CA: Sage Publications.
  • ÖSYM, (2020). 2020 YKS Sayısal Veriler, https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2020/YKS/yks_sayisal_27072020.pdf, Erişim Tarihi; 24.10.2020.
  • Özkan, U. B. (2019). Eğitim Bilimleri Araştırmaları İçin Doküman İnceleme Yöntemi. Ankara: Pegem Akademi
  • Özmen, H. (2005). 1990-2005 ÖSS Sınavlarındaki Kimya Sorularının Konu Alanlarına ve Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), 21, 187-199.
  • Rasmussen, C., Marrongelle, K., & Borba, M. C. (2014). Research on calculus: what do we know and where do we need to go?. ZDM-Mathematics Education, 46(4), 507-515.
  • Rizvi, F. (2007). A synthesis of taxonomies/frameworks used to analyse mathematics curricula in Pakistan. Proceedings of
  • British Society for Research into Learning Mathematics, 27(3), 90-95.
  • Smith, G., Coupland, L., Stephenson, B., Crawford, K., & Ball, G. (1996). Constructing mathematical examinations to assess a range of knowledge and skills, International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 27(1), 65-77.
  • Smith, G., & Wood, L. (2000). Assessment of learning in university mathematics. Int. J. Math. Educ. Sci. Technol., 1(31), 125-132.
  • Thompson, T. (2008). Mathematics teachers’ interpretatıon of higher-order thinking in Bloom’s Taxonomy, International Electronic Journal of Mathematics Education, 3(2), 96-109.
  • Turgut, M. F., & Baykul, Y. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. (4. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 6(4), 543-559.
  • Uğurel, I., Moralı, S. H., & Kesgin, Ş. (2012). OKS, SBS ve TIMSS matematik sorularının ‘MATH taksonomi’ çerçevesinde karşılaştırmalı analizi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 423-444.
  • Wood, L. N., & Smith, G. H. (2002). Perceptions of diffficulty. Proceedings of 2nd International Conference on the Teaching of Mathematics, (1-6 July) Hersonissos, Greece.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Issue Articles
Authors

Yunus Gürbüz 0000-0002-7415-2811

Abdullah Biber 0000-0001-7635-3951

Publication Date December 31, 2021
Published in Issue Year 2021Volume: 12 Issue: 5

Cite

APA Gürbüz, Y., & Biber, A. (2021). Üniversite Giriş Sınavlarında Sorulan Limit, Türev Ve İntegral Sorularının Math Taksonomisine Göre Sınıflandırılması / Classification of Limit, Derivative and Integral Questions Asked in University Entrance Exams According to MATH Taxonomy. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(5), 1-16. https://doi.org/10.19160/e-ijer.979414

Creative Commons Lisansı
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)


[email protected]                http://www.e-ijer.com    Address: Ege University Faculty of Education İzmir/Türkiye