As the internet has expanded its influence area in everyday life and mobile usage has
been increasing day by day, the use of the internet as an advertising medium has also grown.
Because of the decrease of the user awareness towards banner ads which is the most widely
used advertising method on the internet and becoming widespread of ad blockers, advertisers
has started to search new and different methods in order to reach the target group more effectively. At the end of this search, native ads which are composed of content prepared in
line with the contents, function and design of the site that can be published in different quality
sites have started to be used as an internet advertising method. Sponsored ads on social
Networks such as Facebook and Twitter, ads on search engines such as Google and Yandex,
content used in conjunction with the brand name in news or content portals (such as
Buzzfeed, Onedio) which contain editorial content are part of the native ads.
The method applied for the first time in the United States in 2010 and in Turkey in
2013 has been increasing its share in the advertising budget year by year, although it is very
new. In the scope of this study, native advertisement as an internet advertising method which
is predicted to be more effective and widespread than banner ads in the future is examined in
the ways of its definition, how it developed in Turkey, the advertising agencies which use this
method, how it is used in the context of examples, advantages and disadvantages, and finally
what should be considered during implementation.
In addition to the literature review, various questions are sent to the advertising
agencies using this method in Turkey and by this way necessary information has been
reached. In this way, as an internet advertising method, the native advertisement which is
expected to be used more widely and effectively in future will be examined in all aspects for
Turkey, so that it is aimed to eliminate the lack of Turkish information in this area.
İnternetin gündelik hayatta etki alanını genişletmesi ve mobil kullanımın her geçen
gün artmasıyla birlikte, bir reklam mecrası olarak kullanımı da aynı oranda büyümüştür.
İnternet mecrasında en yaygın kullanılan yöntem olan banner reklamlara yönelik kullanıcı
farkındalığının azalması ve reklam önleyici yazılımların yaygın hale gelmesiyle birlikte hedef
kitleye daha etkin bir şekilde ulaşılması için yeni ve farklı internet reklamcılığı yöntemleri
aranmaya başlanmıştır. Bu arayışın sonunda farklı nitelikteki sitelerde yayınlanabilen, yer
aldığı sitenin içeriğine, fonksiyonuna ve tasarımına uygun hazırlanan içeriklerden oluşan
doğal reklamlar, bir internet reklamcılık yöntemi olarak kullanılmaya başlanmıştır. Facebook,
Twitter gibi sosyal ağlarda yer alan sponsorlu paylaşımlar, Google, Yandex gibi arama
motorlarında yer alan reklamlar, editöryel içeriklerin bulunduğu haber veya içerik
portallarında (Buzzfeed, Onedio gibi) marka adıyla birlikte kullanılan içerikler doğal reklam
uygulamaları arasında yer almaktadır.
Amerika Birleşik Devletleri’nde ilk kez 2010 yılında, Türkiye’de ise 2013 yılında
uygulanan yöntem, çok yeni olmasına karşın reklam bütçesindeki payını her geçen yıl
artırmaktadır. Bu çalışma kapsamında, gelecekte banner reklamlar kadar, hatta ondan daha
etkili ve yaygın olacağı öngörülen bir internet reklamcılık yöntemi olarak doğal reklamın ne
olduğu, Türkiye’de nasıl bir gelişim gösterdiği, bu yöntemi kullanan reklam ajansları,
örnekler eşliğinde kullanım şekilleri, avantaj ve dezavantajları ve son olarak uygulama
esnasında nelere dikkat edilmesi gerektiği üzerinde durulmuştur. Literatür taramasının yanı
sıra Türkiye’de doğal reklam yöntemini kullanan reklam ajanslarına mail yoluyla çeşitli
sorular yöneltilerek gerekli bilgiye ulaşılmıştır. Bu yolla bir internet reklamcılık yöntemi
olarak gelecekte daha yaygın ve etkin kullanılacağı öngörülen doğal reklamın Türkiye
özelinde tüm yönleriyle incelenmesi, böylece bu alanda var olan Türkçe bilgi eksikliğinin
giderilmesi amaçlanmıştır.
Türkiye’de doğal reklam internet reklamcılığı banner reklamlar içerik pazarlama advertorial
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Submission Date | December 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 2 |