Research Article
BibTex RIS Cite

Bir Sosyal Medya Platformunun Analizi Üzerinden Toplumsal Kimlik Temsili: ‘Kıbrıslı Olmak’

Year 2020, Volume: 10 Issue: 1, 202 - 220, 25.06.2020

Abstract

Bu çalışma, kimlik ve toplumsal kimlik inşası tartışması bağlamında, Türkiye’de yayımlanan Ekşi Sözlük isimli internet sitesinin paylaşımcı sözlük olarak toplumsal kimlik inşasında temsiliyeti konusunun ana sorunsal olarak belirlenmesi üzerinden yürütülmüştür. Bu çerçevede, çalışmada kuramsal olarak kimlik, toplumsal kimlik ve sosyal medya kavramlarının tarihsel süreçlerdeki görünümüne değinilmekte ve paylaşımcı sözlükler ile ilişkisi ve toplumsal kimlik temsili açısından önemi ile ilgili bulgulara yer verilmektedir. Buna ilaveten katılımcı bir sözlük olan Ekşi Sözlük’ün kendine yönelik özellikleri ile Kıbrıslı, Kıbrıslı Olmak ve Kıbrıslılar anahtar sözcükleri altındaki paylaşımların tamamı çalışmada içerik analizi yöntemi kullanılarak incelenmiştir. İncelenen içeriklere ayrıca söylem analizi yöntemi uygulanmıştır. İçeriklerin genel sonucu olarak 52 (elli iki) adet paylaşımın toplumsal kimlik inşasında temsiliyet açısından zayıf olduğu, içeriklerin çoğunlukla siyasi ve etnik kökenli olmasına rağmen aidiyetten uzak olduğu çıkarılmıştır. Buna ilaveten, toplumsal kimlik temsili açısından paylaşımların çoğunluğu Kıbrıslı olmayı başka toplumsal kimliklerle birlikte ele alırken, yeme-içme ve Kıbrıs ağzı paylaşımlarda öne çıkan odak noktaları olmuştur. Paylaşımlardaki aidiyet yoksunluğu ve mesafeli duruş beraberinde paylaşımların çoğunlukla Kıbrıslı olmak ile ilgili aleyhte içeriklerden oluşmasını da beraberinde getirmiştir.

References

  • Aydoğdu, H. (2004). Modern Kimlikte Öznenin Ölümü, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, ss.115-147.
  • Bardin, L. (1975). Le texte et l'image. Communication & Langages, 26(1), pp.98-112.
  • Bauman, R. (2000). Language, identity, performance. Pragmatics, 10(1), pp.1-5.
  • Bauman, Z. (2001). Parçalanmış Hayat, (Çev. İsmail Türkmen), İstanbul:Ayrıntı Yayınları.
  • Berelson, B. (1952). Content analysis in communication research. At psycnet.apa.org
  • Bilgin, N. (2014). Sosyal bilimlerde içerik analizi: teknikler ve örnekler çalışmalar. Ankara:Siyasal Kitabevi.
  • Canefe, N. (2007). Anavatandan yavruvatana milliyetçilik, bellek ve aidiyet. İstanbul:İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Connolly, W.E, (1995). Kimlik ve Farklılık -Siyasetin Açmazlarına Dair Demokratik Çözüm Önerileri, (Çev. Fermâ Lekesizalın), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Connoly, E. W. (1995). Kimlik ve Farklılık. İstanbul: Mart Matbaacılık.
  • Ergun, D. (2000). Kimlikler Kıskacında Ulusal Kişilik. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Giddens, A. (1999). Modernity and self-identity: Tribulations of the self. The discourse reader, pp.415-427.
  • Gürel, E. & Yakın, M. (2007). Ekşi Sözlük: Postmodern Elektronik Kültür. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 4(4), ss.202-220.
  • Kellner, D. (1992). Popular culture and the construction of postmodern identities. na.
  • Maalouf, A. (2006). Ölümcül Kimlikler. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Marshall, G. (2000). Sosyoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim Sanat Yayınları.
  • Sarup, M. (1996). Identity and Narrative. Identity, Culture and the Post-modern World. (Eds. R. Tasneem), G. Athens: The University of Georgia Press.
  • Şimşek, D. (2016). Ulusaşırı kimlikler: Londra'da Kıbrıslı Türk, Kürt ve Türk göçmen çocukları. İstanbul: İstanbul Bilgi üniversitesi Yayınları.
  • Sütçüoğlu, B. (2009). Türkiye’de Ulusal Kimliğin Tanımını Değiştirme Çabası: Devlet Katında Nâzım Hikmet’in Değişen İmgesi, (Editör: Gönül Pultar), İç.Kimlikler Lütfen (ss.273-288), Ankara: ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayınları.
  • Taşdemir, B. & Çevik, R. (2013). Hâkim tasarım ve Ekşi Sözlük: İnternet'in dönüşümünü anlamak. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 37, ss. 22-39.
  • Tajfel, H. (1972). Experiments in a vacuum. In J. Israel & H. Tajfel (Eds.), The context of social psychology; a critical assessment (pp. 69-119). London: published in cooperation with the European Association of Experimental Psychology by Academic Press.
  • Tajfel, H. (1982). Social psychology of intergroup relations. Annual review of psychology, 33(1), pp.1-39.
  • Tajfel, H., & Turner, J. (1979). An integrative theory of intergroup conflict. In W. Austin & S. Worchel (Eds.), The social psychology of intergroup relations (pp. 33-47). Monterey: Brooks/Cole Publishing Company.
  • Turner, J. (1982). Towards a cognitive redefinition of the social group. In H. Tajfel (Ed.), Social identity and intergroup relations. Cambridge: Cambridge University Press
  • Türk Dil Kurumu, (1998). Türkçe Sözlük, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basım Evi.
  • Yıldırım, O. & Başer, E. (2016). İnternetin girişimciliği kapsamında değişen enformasyon siteleri üzerine bir değerlendirme. Global Media Journal TR Edition, 6(12), ss.172-200.
Year 2020, Volume: 10 Issue: 1, 202 - 220, 25.06.2020

Abstract

References

  • Aydoğdu, H. (2004). Modern Kimlikte Öznenin Ölümü, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, ss.115-147.
  • Bardin, L. (1975). Le texte et l'image. Communication & Langages, 26(1), pp.98-112.
  • Bauman, R. (2000). Language, identity, performance. Pragmatics, 10(1), pp.1-5.
  • Bauman, Z. (2001). Parçalanmış Hayat, (Çev. İsmail Türkmen), İstanbul:Ayrıntı Yayınları.
  • Berelson, B. (1952). Content analysis in communication research. At psycnet.apa.org
  • Bilgin, N. (2014). Sosyal bilimlerde içerik analizi: teknikler ve örnekler çalışmalar. Ankara:Siyasal Kitabevi.
  • Canefe, N. (2007). Anavatandan yavruvatana milliyetçilik, bellek ve aidiyet. İstanbul:İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Connolly, W.E, (1995). Kimlik ve Farklılık -Siyasetin Açmazlarına Dair Demokratik Çözüm Önerileri, (Çev. Fermâ Lekesizalın), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Connoly, E. W. (1995). Kimlik ve Farklılık. İstanbul: Mart Matbaacılık.
  • Ergun, D. (2000). Kimlikler Kıskacında Ulusal Kişilik. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Giddens, A. (1999). Modernity and self-identity: Tribulations of the self. The discourse reader, pp.415-427.
  • Gürel, E. & Yakın, M. (2007). Ekşi Sözlük: Postmodern Elektronik Kültür. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 4(4), ss.202-220.
  • Kellner, D. (1992). Popular culture and the construction of postmodern identities. na.
  • Maalouf, A. (2006). Ölümcül Kimlikler. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Marshall, G. (2000). Sosyoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim Sanat Yayınları.
  • Sarup, M. (1996). Identity and Narrative. Identity, Culture and the Post-modern World. (Eds. R. Tasneem), G. Athens: The University of Georgia Press.
  • Şimşek, D. (2016). Ulusaşırı kimlikler: Londra'da Kıbrıslı Türk, Kürt ve Türk göçmen çocukları. İstanbul: İstanbul Bilgi üniversitesi Yayınları.
  • Sütçüoğlu, B. (2009). Türkiye’de Ulusal Kimliğin Tanımını Değiştirme Çabası: Devlet Katında Nâzım Hikmet’in Değişen İmgesi, (Editör: Gönül Pultar), İç.Kimlikler Lütfen (ss.273-288), Ankara: ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayınları.
  • Taşdemir, B. & Çevik, R. (2013). Hâkim tasarım ve Ekşi Sözlük: İnternet'in dönüşümünü anlamak. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 37, ss. 22-39.
  • Tajfel, H. (1972). Experiments in a vacuum. In J. Israel & H. Tajfel (Eds.), The context of social psychology; a critical assessment (pp. 69-119). London: published in cooperation with the European Association of Experimental Psychology by Academic Press.
  • Tajfel, H. (1982). Social psychology of intergroup relations. Annual review of psychology, 33(1), pp.1-39.
  • Tajfel, H., & Turner, J. (1979). An integrative theory of intergroup conflict. In W. Austin & S. Worchel (Eds.), The social psychology of intergroup relations (pp. 33-47). Monterey: Brooks/Cole Publishing Company.
  • Turner, J. (1982). Towards a cognitive redefinition of the social group. In H. Tajfel (Ed.), Social identity and intergroup relations. Cambridge: Cambridge University Press
  • Türk Dil Kurumu, (1998). Türkçe Sözlük, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basım Evi.
  • Yıldırım, O. & Başer, E. (2016). İnternetin girişimciliği kapsamında değişen enformasyon siteleri üzerine bir değerlendirme. Global Media Journal TR Edition, 6(12), ss.172-200.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Dilan Cıftcı 0000-0003-3806-3915

Publication Date June 25, 2020
Submission Date May 19, 2020
Acceptance Date June 15, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Cıftcı, D. (2020). Bir Sosyal Medya Platformunun Analizi Üzerinden Toplumsal Kimlik Temsili: ‘Kıbrıslı Olmak’. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 10(1), 202-220.