The purpose of this study is to evaluate thepatient satisfaction in oral and dental health services. The study is descriptive and one hundredpatients above the age of fifteen have been takeninto consideration. The data have been collected bya questionnaire including twenty questions andhave been analysed by SPSS Statistical Programme for Social Sciences v. 11.0. Frequencydistribution and chi-square test have been used instatistical analysis. The satisfaction of the patients’ did notchange according to age, gender, level of education, types of residency, job and social security. Asthe level of education and level of incomeincreased, satisfaction expectancy also increased.The most important cause of preference of the clinic was the satisfaction of the services. The mostimportant cause of satisfaction was dentist-patientrelation. Low price was one of the important causes for patients having low income, while it was notimportant for patients having social security. It is considered that it would be appropriatefor oral and dental health clinics to provide highquality of oral and dental health services with thepossible lowest fees
Çalışmanın amacı, hastaların ağız diş sağlığıhizmetlerinde hasta memnuniyetinin değerlendirilmesidir. Araşt›rma, tan›mlay›c› bir araşt›rma olup, on beş yaş ve üzerindeki 100 hasta ile görüşülmüştür. Veriler, yirmi sorudan oluşan "Hasta Görüşme Formu" arac›l›ğ›yla elde edilmiş ve SPSS Statistical Programme for Social Sciences v. 11.0 program› ile analiz edilmiştir. Analizlerde, frekans dağ›l›mlar› ve ki-kare testi kullan›lm›şt›r. Hastalar›n ald›ğ› hizmetten memnun olma durumu yaş, cinsiyet, yaşan›lan yer, öğrenim düzeyi, meslek ve sosyal güvence durumuna göre değişmemektedir. Gelir ve öğrenim düzeyi artt›kça, memnuniyet beklentisi de artmaktad›r. Polikliniğin tercih edilmesinde en önemli neden, daha önce gelinerek hizmetten memnun kal›nm›ş olunmas›d›r. En önemli memnuniyet nedeni, hasta hekim ilişkisinin iyi olmas›d›r. Fiyat›n düşük olmas›, düşük gelir düzeyindeki hastalar için önemli bir tercih nedeni iken sosyal güvencesi olan hastalar için önemli bir neden olarak saptanmam›şt›r. Ağ›z diş sağl›ğ› hizmeti veren polikliniklerde, ilgili bütün hizmetlerin düşük fiyatla mümkün olan en yüksek kalitede verilmesinin uygun olacağ› sonucuna var›lm›şt›r
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 35 Issue: 2 - Volume: 35 Issue: 2 |