Giriş: Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığının (AFAD) kurulduğu 2009 yılından günümüze kadar Türkiye ve yakın civarında on yedi tane 6 dan büyük deprem meydana gelmiştir. Bu depremlerin en büyüğü ve en fazla hasar ve can kaybına neden olanı 6 Şubat 2023 tarihinde meydana gelen Pazarcık-Kahramanmaraş (Mw 7.7) ve Elbistan-Kahramanmaraş (Mw 7.6) depremleridir. Ülkemizde deprem dışında bir çok farklı tehlike türüde ne yazık ki afete dönüşmektedir.
Amaç: Bu çalışmanın amacı AFAD’ın kuruluşundan bu yana geçen on beş yıl içinde kurumsal, yapısal ve kanunsal anlamdaki değişim ve gelişiminin incelenmesidir.
Yöntem: Araştırmacılar tarafından çalışmanın amacına uygun verilerin elde edilmesi amacıyla AFAD’ın kuruluşundan günümüze Resmi gazetede yayınlanan ilgili kanun ve yönetmelikler ile basılı ve elektronik raporlar taranmıştır.
Bulgular: 2009 yılında 5902 numaralı yasayla kurulan AFAD’ın 4 numaralı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile yeniden düzenlenen kurumsal yapısının, yeni görev ve yetkilerinin afet yönetimi ile ilgili sorunlara çözüm noktasında yetersiz kaldığını göstermektedir.
Sonuç: AFAD’ın kurumsal yapısında ve kuruluş kanununda zaman içinde çok sayıda güncelleme yapılmıştır. Yaplan her türlü kurumsal ve yapısal değişikliğin risk yönetimi odaklı ve daha etkin müdahaleyi sağlayacak şekilde kurgulanması gerekmektedir.
Introduction: Since the establishment of the Disaster and Emergency Management Authority (AFAD) in 2009, seventeen earthquakes greater than 6 magnitude have occurred in and around Turkey. The largest of these earthquakes and the one that caused the most damage and loss of life were the Pazarcık-Kahramanmaraş (Mw 7.7) and Elbistan-Kahramanmaraş (Mw 7.6) earthquakes that occurred on February 6, 2023. Unfortunately, many hazards other than earthquakes turn into disasters in our country.
Purpose: The aim of this study is to examine the institutional, structural and legal changes and development of AFAD in the last fifteen years since its establishment.
Method: The researchers scanned the relevant laws and regulations published in the Official Gazette and printed and electronic reports since the establishment of AFAD in order to obtain data suitable for the purpose of the study.
Findings: Established in 2009 with the Law No. 5902, AFAD's institutional structure, which was reorganized with the Presidential Decree No. 4, shows that its new duties and authorities are insufficient to solve the problems related to disaster management.
Conclusion: AFAD's institutional structure and its founding law have been updated many times over time. Any institutional and structural changes should be designed in a way to ensure risk management-oriented and more effective response.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Doğal Afetler |
Bölüm | Derlemeler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Mart 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 13 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 1 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 1 |