Bu çalışmanın amacı, “Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” geliştirmektir. Bu amaç doğrultusunda ilgili alanyazın taramasına bağlı olarak oluşturulan 44 maddelik taslak tutum ölçeği Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nin değişik bölümlerinde öğrenim gören ve ölçme ve değerlendirme dersini almış olan 421 öğretmen adayına uygulanmıştır. Pilot uygulamadan elde edilen veriler üzerinde madde-toplam korelasyonu, varimax faktöryel döndürme ile Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) gerçekleştirilmiştir. Faktör analizi sonucunda 21 maddelik üç faktörlü bir yapıya ulaşılmıştır. AFA sonucunda veri toplama aracının yapı geçerliliğine sahip olduğu ve ölçeğin Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısının .94 olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin üç alt boyutuna ilişkin güvenirlik katsayısı sırasıyla faktör 1 için .93, faktör 2 için .88 ve faktör 3 için ise .84 olarak hesaplanmıştır. Öte yandan AFA analizi sonuçlarının doğruluğunu test etmek için Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) uygulanmıştır. DFA sonuçlarına ilişkin uyum indeks değerleri NFI=.96; NNFI=1.00; IFI=1.00, CFI=1.00; RMSEA= .028; GFI=.92; AGFI= .87; RMR= .043; SRMR= 0,051 olarak bulunmuştur. Bu indeks değerleri ölçüt değerleri karşılamaktadır. DFA uyum indeks değerleri AFA sonucu üç faktörlü yapıyı doğrulamaktadır
In a broader sense, education can be conceived as an individual behavior-changing
process in which change occurs in two ways. In one way, behavior changes randomly.
However, in another way, behavior formally changes due to predesigned methods aimed to
instill desired behaviors. When teachers seek to change behavior toward desired goals, then
their pedagogy can be recognized as a teaching program.
Teaching programs consist of four elements: objectives, contents, educational
situations, and measurement and evaluation. While a program’s objectives state the
behaviors and characteristics that it seeks to bring about in students, its contents include the
knowledge necessary to achieving those desired predetermined behaviors. When these
contents promote those objectives in educational activities, then educational situations
emerge, after which measurement and evaluation can occur to determine whether the
behaviors desired as identified in the curriculum were achieved as desired. As a result,
measurement and evaluation provide information related to curriculum strength, the
effectiveness of teaching techniques and methods, student achievement levels, guidance and
counseling according to student needs, teachers’ self-evaluations, and the achievement levels
of predetermined objectives (Baykul, 2000; Yaşar, 2010).
The skills which are being tried to gain to children in schools include characteristics
related to cognitive, affective and psycho-motor domains. As these characteristics related to
above mentioned domains are being achieved, they need to be test if they meet the criteria
identified in curriculum. As such, teachers need knowledge both about measurement and
evaluation and about the qualifications for applying such knowledge, both of which are
goals of a course called Measurement and Evaluation in Education offered at teachertraining
facilities.
As indicated by this course’s existence, teachers’ knowledge and skills regarding
measurement and evaluation are crucial to their profession, while positive attitudes toward
measurement and evaluation can support their professional development. Nevertheless, not
all teachers have the knowledge and skills sufficient for satisfactory measurement and
evaluation; furthermore, their efforts to gain competence in this regard are inadequate.
As such, it is important to determine teachers’ attitudes toward measurement and
evaluation in order to identify and rectify negative attitudes in teachers. In this sense, an
attitude is a tendency or readiness to accept or reject a certain person, group, institution, or
opinion (Baykul, 1990; Duman, 2006; Erkuş, 2006; Özgüven, 2000). Attitudes consist of beliefs
related to attitudinal objects, emotional reactions, and behaviors (Zan & Martino, 2007), and
they determine how an individual thinks, feels, and behaves toward attitudinal objects
(Leder, 1992)
Other ID | JA65MF62JG |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 4 Issue: 1 |