Bu araştırmanın amacı
ortaokul öğrencilerinin eleştirel okuma özyeterliklerini belirlemektir. Araştırma
tarama yöntemi ile yapılmıştır. Araştırmaya Bartın’da, 3 ortaokulda 5., 6., 7.
ve 8. sınıflarda okuyan 378 öğrenci katılmıştır. Veri toplama aracı olarak
Eleştirel Okuma Ölçeği kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda
öğrencilerin eleştirel okuma özyeterliklerinin orta düzeyde olduğu, cinsiyete
göre anlamlı fark olmadığı, anne ve baba eğitim durumu yüksek olan öğrencilerin
lehine ve sınıf düzeyine göre 5. sınıflar lehine anlamlı farklar olduğu
görülmüştür. Ayrıca aylık gelir, bir yılda okunan ders dışı kitap sayısı ve
Türkçe dersi başarı notu ile eleştirel okuma özyeterliği arasında olumlu yönde
anlamlı ilişkiler belirlenmiştir.
Araştırmanın en çok
dikkat çeken bulgusu 5. sınıfların eleştirel okuma özyeterliğinin üst
sınıflardan fazla olmasıdır. Oysa eleştirel okuma becerisinin süreç içinde
gelişmesi beklenir. Bu sonuç öğrencilerin ders dışı okumaları ilkokulda daha
çok yapmaları ve sınıf düzeyi arttıkça ders dışı okumanın azalması ile ilişkili
görünmektedir. Türkçe haftalık ders saatleri azaldıkça öğretmenler bilgi
aktarımına odaklanmakta ve okumanın niteliğinden uzaklaşmaktadır. Öğretmenlerin
konuyla ilgili yetkinliğini artırmak için hizmet içi eğitimler verilmelidir.
Ailenin sosyoekonomik durumundan çocukların olumsuz etkilenmemesi için ebeveynlere
çocuklara nasıl destek olabilecekleri konusunda bilgi verilmelidir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 7 |
Mehmet Akif Ersoy University Journal of The Institute of Educational Sciences (MAKÜ-EBED) is a national, peer-reviewed, and scientific journal that aims to contribute to science by sharing developments in educational sciences, field education, and teacher training both in Turkey and worldwide on a scientific platform. Our journal is published online once a year, and all articles are offered as open access.