Bu çalışmanın amacı 1980 – 2013 yıllarında bazı
ampirik yöntemler kullanarak, Türkiye’deki eğitim harcamalarının iktisadi
yapısına etkisini ölçüp uzun-vadeli etkisini ele almaktır. Bu bağlamda, çoklu
regresyon modeli kullanılmış ve 1980 – 2013 yılları arasında eğitim
harcamalarının Türkiye’nin iktisadi yapısını güçlendirdiği yapılan
ekonometriksel yöntemler ile ortaya konulmuştur. Ayrıca, eğitim harcamaları,
enflasyon, işsizlik ve GSMH’ya ait değişkenlerimize ADF (Artırılmış
Dickey-Fuller) birim kök testi uygulanmıştır. 1980 – 2013 senelik veriler
arasında 4 değişken için eş-bütünleşme sonuçları ile birlikte uzun vadeli
ilişki tespit edilmiştir. Özellikle, ekonomik büyüme ile eğitim harcamaları
arasındaki uzun vadeli ilişki yapılan çoklu regresyon modelini doğrulamaktadır.
Etki tepki fonksiyonu analizine göre Türkiye’nin 1980 – 2013 yılları arasında
gerçekleştirdiği eğitim harcamaları gerek enflasyon gerekse işsizliğe göre
ekonomik büyümeyi çok daha fazla etkilemiş ve tetiklemiştir. Devletin eğitim
harcama kalemine çok daha fazla yatırım yapması uzun vadeli iktisadi büyümeyi
de beraberinde getirmektedir. Dahası, enflasyon ve işsizlik ise diğer önem
arz eden hususlar olarak ele alınmalıdır. Devletin, işsizliği engelleyebilmesi
için palyatif önlemler alması gerekmektedir. Enflasyon ile ilgili olarak
devletin daha çok vergi toplayıp harcamaları kısması gerekmektedir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 7 |
Mehmet Akif Ersoy University Journal of The Institute of Educational Sciences (MAKÜ-EBED) is a national, peer-reviewed, and scientific journal that aims to contribute to science by sharing developments in educational sciences, field education, and teacher training both in Turkey and worldwide on a scientific platform. Our journal is published online once a year, and all articles are offered as open access.