Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretme-Öğrenme Sürecine Etkin Katılım Sağlamada Mobil Öğrenme Yaklaşımının Uygulanması: Eylem Araştırması

Year 2021, Volume: 9 Issue: 11, 142 - 170, 30.04.2021

Abstract

Bu çalışmada öğretmen adaylarının öğrenme ile ilgili yaşadıkları sorunlara ilişkin görüşleri tespit edilerek bu sorunların mobil öğrenme uygulamaları ile çözülüp çözülemeyeceği araştırılmıştır. Çalışma Sosyal Bilgiler öğretmenliği 2.sınıf öğrencileri ile yürütülmüştür. Eğitim Psikolojisi dersinin, Gelişim Psikolojisi kapsamında yer alan “temel kavramları, zihinsel, dil, ahlak ve kişilik gelişimi” üniteleri dikkate alınmıştır. Bu çalışmada nitel araştırma türlerinden eylem araştırması süreci işe koşulmuştur. Bu süreçteki tüm planlama, uygulama ve değerlendirme rolleri araştırmacı tarafından yerine getirilmiştir. İkişer haftadan toplam dört hafta devam eden araştırma sürecinde önceden belirlenen mobil ortamda ders içeriği ile ilgili materyaller, deneme sınavları, bireysel değerlendirme ve dönüt-düzeltme vb. uygulamalar gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın verileri yazılı ve sözlü görüşmeler ve araştırmacı gözlemi yoluyla elde edilmiştir. Elde edilen bu verilerin analizi sonunda; mobil öğrenme paylaşımları öncesinde katılımcıların sahip olduğu sorunlar, mobil öğrenme platformunun kullanılmasının sağladığı olanaklar, mobil öğrenme platformu ile ilgili sorunlar ve mobil öğrenme platformunun kullanımına ilişkin öneriler olmak üzere önce dört ana tema ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak çalışma öncesi öğretme-öğrenme sürecine etkin katılımla ilgili sorunlar yaşayan katılımcılar bazı teknik sorunlara rağmen kendilerine sağlanan mobil öğrenme ortamına dayalı öğrenme yaşantılarını oldukça kolaylaştırıcı, yararlı ve verimli buldukları gözlenmiştir.

References

  • Ağca, R. K. ve Bağcı, H. (2013). Eğitimde mobil araçların kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(4), 295-302.
  • Altameem, T. (2011). Contextual Mobile Learning System for Saudi Arabian Universities. International Journal of Computer Applications, 21(4), 21-26.
  • Ayan, M. (2003). Etkin öğrenme yaklaşımının sınıf öğretmenleri tarafından uygulanması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Bloom, B.S. (1995). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme. D.A. Özçelik (çev.). İstanbul: Milli Eğitim Yayınevi Çelik, A. (2013). M-öğrenme tutum ölçeği: geçerlik ve güvenirlik analizler. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(4), 172–185.
  • Çelik, H.Ç ve Karayaman, S. (2018). Investigating attitudes of prospective mathematics teachers towards the use of mobile learning at a higher learning ınstitution. Universal Journal of Education Research, 6(8), 1784-1794
  • Çiloğlugil, B., (2006). Mobil çizge öğrenme sistemi gerçekleştirimi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ege Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Çuhadar, C., Kuzu, A. ve Akbulut, Y. (2007). Reflections of undergraduate students regarding PDA use for instructional purposes. 7th International Educational Technology Conference. Nicosia: Near East University.
  • Douch, R., Attewell, J. and Dawson, D. (2010). Games technologies for learning: More than just toys. London, UK: LSN.
  • Erişti, B. (1998). Üniversite öğrencilerinin öğretme-öğrenme faaliyetlerine katılım durumları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Fidan, N. (2006). Okulda öğrenme ve öğretme (3 b.). Ankara: Pegem A Yay.
  • Gezgin, D.M. (2018) The effect of mobile learning approach on university students' academic success for database management systems course. İnternational Journal of Distance Education Technologies. 17(1), 15-30
  • Hedges, L.; Yalın, H.İ. ve Özdemir, S. (1996). Milli eğitimi geliştirme projesi: her yönüyle öğretmen olabilme. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Helen, C. ve Diane, B. (2018). The use of mobile learning in higher education: A systematic review. Computers &Education 123, 53-64.
  • Huang, Y., Kuo, Y., Lin, Y. and Cheng, S. (2008). Toward interactive mobile synchronous learning environment with context-awareness service. Computers & Education, 51(3), 1205-1226. doi: 10.1016/j.compedu.2007.11.009
  • Hwang, G. J. and Chang, H.-F. (2011). A formative assessment-based mobile learning approach to improving the learning attitudes and achievements of students. Computers & Education, 56(4), 1023–1031. (https://www.sciencedirect.com/ science/article/ pii/S0360131510003519 )
  • Karadeniz, Ş. (2009). The impacts of paper, web and mobile based assessment on students’ achievement and perceptions. Scientific Research and Essay, 4(10), 984-991.
  • Kış, M. (2006). RFID ve SCORM tabanlı, kullanıcı uyumlu mobil öğrenme sistemi gerçekleştirimi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ege Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Kim, S.H., Mims, C. and Holmes, K.P. (2006). An introduction to currenttrends and benefits of mobile wireless technology use in higher education. Association for the Advancement of Computing in Education Journal, 14(1), 77-100.
  • Kuşkonmaz, H. (2011). İlköğretim okullarındaki öğretmenlerin mobil öğrenmeye yönelik algı düzeylerinin belirlenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Philip, T.M. and Garcia, A. (2015). Schooling mobile phones: Assumptions about proximal benefits, the challenges of shifting meanings and the politics of teaching. Educational Policy, 29(4), 676-707. (https://eric.ed.gov/?id=EJ1061534 )
  • Saran, M. (2009). Exploring the use of mobile phones for supporting english language learners’ vocabulary acquisition. Yayınlanmamış doktora tezi, Middle East Technical University, Ankara.
  • Saran, M., Seferoglu, G. ve Cağıltay, K. (2009). Mobile Assisted Language Learning: English Pronunciation at Learners' Fingertips. Eğitim Arastirmalari-Eurasian Journal of Educational Research, 34, 97-114.
  • Sarıtepeci, M. ve Çakır, H. (2015).Harmanlanmış öğrenme ortamlarının ortaokul öğrencilerinin derse katılımı ve akademik başarısına etkisi: Sosyal Bilgiler dersi örneği. Eğitim ve Bilim 40 (177) 203-216.
  • Senemoğlu, N. (2018). Gelişim öğrenme öğretim. (25. Baskı) Ankara: Anı yayıncılık Seppälä, P. and Alamäki, H. (2003). Mobile learning in teacher training. Journal of Computer Assisted Learning, 19, 330-335.
  • Shuell, J. (1994). Cognitive conception of learning. Rewiew of Educational Research, 56(4), 411-426. Sönmez, V. (2003). Program geliştirmede öğretmen el kitabı (10. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Swan, K., Van't Hooft, M., Kratkoski, A. and Unger, D. (2005). Teaching and Learning with Mobile Computing Devices: Closing the Gap. Mobile Technology: The future of learning in your hands, 25, 157-161.
  • Şahinel, M. (2005). Etkin öğrenme, O. Demirel (ed.), Eğitimde yeni yönelimler. (s.145-161) içinde. Ankara: PegemA Yayınları.
  • Tezcan, Ö., Ada, S. ve Baysal Z.N. ( 2016 ) Eğitim alanında eylem araştırmaları. Action Research in Educational Studies, 32, 133 – 148.
  • Traxler, J. (2007). Defining, discussing and evaluating mobile learning: The moving finger writes and having writ.... The International Review of Research in Open and Distance Learning, 8(2), http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/346/875.
  • Turanlı, S. A. (2007). İngilizce ogrencilerinin katılımını etkileyen etmenler ve etki düzeyleri (Öğrenci algıları). Milli Eğitim, 176, s.58-70 http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/176.pdf
  • Türkoğlu, A., Doğanay, A. ve Yıldırım, A. (1996). Ders çalışma becerileri. Adana: Baki yayınları. Uzunboylu, H., Hürsen, Ç., Öztürk, G. ve Demirok, M. (2015). Determination of Turkish University students’ attitudes for mobile ıntegrated efl classrooms in North Cyprus and scale development: ELLMTAS. Journal of Universal Computer Science, 21(10), 1283–1296.
  • Uzuner, Yıldız. (2005). Baş makale: özel eğitimden örneklerle eylem araştırmaları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 6(2), 1-12.
  • Walkin, L. (1992 ). Teaching and learning in further and adult education. Cheltenham: Stanley Thornes Ltd.
  • Yağcı, M. (2017). Öğretmen adaylarının mobil öğrenime yönelik tutumlarının teknopedagojik alan bilgisi açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 44, 543-563.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, N. (2012). Yabancı dil eğitiminde eğitsel oyunlar aracılığıyla mobil öğrenme. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, Elâzığ.
  • Yıldırım, K., Yaşar, Ö. ve Duru, M. (2016). Öğretmen ve öğrenci görüşleri temelinde akıllı telefonların eğitim öğretim ortamlarında kullanılmasının ve etkilerinin incelenmesi. Uluslararası Eğitim, Bilim ve Teknoloji Dergisi, 2(2), 72–84.
Year 2021, Volume: 9 Issue: 11, 142 - 170, 30.04.2021

Abstract

References

  • Ağca, R. K. ve Bağcı, H. (2013). Eğitimde mobil araçların kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(4), 295-302.
  • Altameem, T. (2011). Contextual Mobile Learning System for Saudi Arabian Universities. International Journal of Computer Applications, 21(4), 21-26.
  • Ayan, M. (2003). Etkin öğrenme yaklaşımının sınıf öğretmenleri tarafından uygulanması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Bloom, B.S. (1995). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme. D.A. Özçelik (çev.). İstanbul: Milli Eğitim Yayınevi Çelik, A. (2013). M-öğrenme tutum ölçeği: geçerlik ve güvenirlik analizler. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(4), 172–185.
  • Çelik, H.Ç ve Karayaman, S. (2018). Investigating attitudes of prospective mathematics teachers towards the use of mobile learning at a higher learning ınstitution. Universal Journal of Education Research, 6(8), 1784-1794
  • Çiloğlugil, B., (2006). Mobil çizge öğrenme sistemi gerçekleştirimi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ege Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Çuhadar, C., Kuzu, A. ve Akbulut, Y. (2007). Reflections of undergraduate students regarding PDA use for instructional purposes. 7th International Educational Technology Conference. Nicosia: Near East University.
  • Douch, R., Attewell, J. and Dawson, D. (2010). Games technologies for learning: More than just toys. London, UK: LSN.
  • Erişti, B. (1998). Üniversite öğrencilerinin öğretme-öğrenme faaliyetlerine katılım durumları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Fidan, N. (2006). Okulda öğrenme ve öğretme (3 b.). Ankara: Pegem A Yay.
  • Gezgin, D.M. (2018) The effect of mobile learning approach on university students' academic success for database management systems course. İnternational Journal of Distance Education Technologies. 17(1), 15-30
  • Hedges, L.; Yalın, H.İ. ve Özdemir, S. (1996). Milli eğitimi geliştirme projesi: her yönüyle öğretmen olabilme. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Helen, C. ve Diane, B. (2018). The use of mobile learning in higher education: A systematic review. Computers &Education 123, 53-64.
  • Huang, Y., Kuo, Y., Lin, Y. and Cheng, S. (2008). Toward interactive mobile synchronous learning environment with context-awareness service. Computers & Education, 51(3), 1205-1226. doi: 10.1016/j.compedu.2007.11.009
  • Hwang, G. J. and Chang, H.-F. (2011). A formative assessment-based mobile learning approach to improving the learning attitudes and achievements of students. Computers & Education, 56(4), 1023–1031. (https://www.sciencedirect.com/ science/article/ pii/S0360131510003519 )
  • Karadeniz, Ş. (2009). The impacts of paper, web and mobile based assessment on students’ achievement and perceptions. Scientific Research and Essay, 4(10), 984-991.
  • Kış, M. (2006). RFID ve SCORM tabanlı, kullanıcı uyumlu mobil öğrenme sistemi gerçekleştirimi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ege Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Kim, S.H., Mims, C. and Holmes, K.P. (2006). An introduction to currenttrends and benefits of mobile wireless technology use in higher education. Association for the Advancement of Computing in Education Journal, 14(1), 77-100.
  • Kuşkonmaz, H. (2011). İlköğretim okullarındaki öğretmenlerin mobil öğrenmeye yönelik algı düzeylerinin belirlenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Philip, T.M. and Garcia, A. (2015). Schooling mobile phones: Assumptions about proximal benefits, the challenges of shifting meanings and the politics of teaching. Educational Policy, 29(4), 676-707. (https://eric.ed.gov/?id=EJ1061534 )
  • Saran, M. (2009). Exploring the use of mobile phones for supporting english language learners’ vocabulary acquisition. Yayınlanmamış doktora tezi, Middle East Technical University, Ankara.
  • Saran, M., Seferoglu, G. ve Cağıltay, K. (2009). Mobile Assisted Language Learning: English Pronunciation at Learners' Fingertips. Eğitim Arastirmalari-Eurasian Journal of Educational Research, 34, 97-114.
  • Sarıtepeci, M. ve Çakır, H. (2015).Harmanlanmış öğrenme ortamlarının ortaokul öğrencilerinin derse katılımı ve akademik başarısına etkisi: Sosyal Bilgiler dersi örneği. Eğitim ve Bilim 40 (177) 203-216.
  • Senemoğlu, N. (2018). Gelişim öğrenme öğretim. (25. Baskı) Ankara: Anı yayıncılık Seppälä, P. and Alamäki, H. (2003). Mobile learning in teacher training. Journal of Computer Assisted Learning, 19, 330-335.
  • Shuell, J. (1994). Cognitive conception of learning. Rewiew of Educational Research, 56(4), 411-426. Sönmez, V. (2003). Program geliştirmede öğretmen el kitabı (10. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Swan, K., Van't Hooft, M., Kratkoski, A. and Unger, D. (2005). Teaching and Learning with Mobile Computing Devices: Closing the Gap. Mobile Technology: The future of learning in your hands, 25, 157-161.
  • Şahinel, M. (2005). Etkin öğrenme, O. Demirel (ed.), Eğitimde yeni yönelimler. (s.145-161) içinde. Ankara: PegemA Yayınları.
  • Tezcan, Ö., Ada, S. ve Baysal Z.N. ( 2016 ) Eğitim alanında eylem araştırmaları. Action Research in Educational Studies, 32, 133 – 148.
  • Traxler, J. (2007). Defining, discussing and evaluating mobile learning: The moving finger writes and having writ.... The International Review of Research in Open and Distance Learning, 8(2), http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/346/875.
  • Turanlı, S. A. (2007). İngilizce ogrencilerinin katılımını etkileyen etmenler ve etki düzeyleri (Öğrenci algıları). Milli Eğitim, 176, s.58-70 http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/176.pdf
  • Türkoğlu, A., Doğanay, A. ve Yıldırım, A. (1996). Ders çalışma becerileri. Adana: Baki yayınları. Uzunboylu, H., Hürsen, Ç., Öztürk, G. ve Demirok, M. (2015). Determination of Turkish University students’ attitudes for mobile ıntegrated efl classrooms in North Cyprus and scale development: ELLMTAS. Journal of Universal Computer Science, 21(10), 1283–1296.
  • Uzuner, Yıldız. (2005). Baş makale: özel eğitimden örneklerle eylem araştırmaları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 6(2), 1-12.
  • Walkin, L. (1992 ). Teaching and learning in further and adult education. Cheltenham: Stanley Thornes Ltd.
  • Yağcı, M. (2017). Öğretmen adaylarının mobil öğrenime yönelik tutumlarının teknopedagojik alan bilgisi açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 44, 543-563.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, N. (2012). Yabancı dil eğitiminde eğitsel oyunlar aracılığıyla mobil öğrenme. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, Elâzığ.
  • Yıldırım, K., Yaşar, Ö. ve Duru, M. (2016). Öğretmen ve öğrenci görüşleri temelinde akıllı telefonların eğitim öğretim ortamlarında kullanılmasının ve etkilerinin incelenmesi. Uluslararası Eğitim, Bilim ve Teknoloji Dergisi, 2(2), 72–84.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Mustafa Yeler 0000-0001-6558-2812

Gürbüz Ocak 0000-0001-6558-2812

Publication Date April 30, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 9 Issue: 11

Cite

APA Yeler, M., & Ocak, G. (2021). Öğretme-Öğrenme Sürecine Etkin Katılım Sağlamada Mobil Öğrenme Yaklaşımının Uygulanması: Eylem Araştırması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(11), 142-170.

Mehmet Akif Ersoy University Journal of The Institute of Educational Sciences (MAKÜ-EBED) is a national, peer-reviewed, and scientific journal that aims to contribute to science by sharing developments in educational sciences, field education, and teacher training both in Turkey and worldwide on a scientific platform. Our journal is published online once a year, and all articles are offered as open access.