Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ECZACI HASTA İLİŞKİSİNİN ECZANE PERFORMANSINA ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 1, 136 - 145, 30.06.2023
https://doi.org/10.46482/ebyuiibfdergi.1314626

Öz

Eczacılık mesleğinin dönüşümüne paralel olarak eczacıların rolü de değişmekte, sunulan eczacılık hizmetlerinin çeşitliliği ve eczacıların sorumlulukları artmaktadır. Hasta memnuniyeti, eczacıların sağlık sektöründeki paydaş olarak rolünün değerlendirilmesinde önemli bir parametredir. Dolayısıyla bu makalede, çağımızda insanlar arası ilişkilerde çok önemli bir rolü olan iletişimin genelden özele doğru tartışılması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda önce ecza, eczacı, eczacılık, eczacı-hasta ve eczacı-hekim iletişimi ve hastanın eczaneden beklentileri literatür esas alınarak incelenmiştir.

Kaynakça

  • Akpınar, S. (2015). Hasta-Eczacı İlişkisi Algı Düzeyi İle Hastanın Eczaneye Güveni, Sadakati Ve Memnuniyeti Arasındaki İlişki (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Alp, C. (2014). Ayakta Tedavilerde Özel Sağlık Kuruluşunun Eczacının Ve İlaç Üreticisinin Sorumluluğu, Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Aşkın E. (2007). Ankara İl Merkezindeki Serbest Eczane Eczacılarının Eczacı-Hasta İletişimine Yaklaşımları Üzerine Bir Çalışma, Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Eczacılık İşletmeciliği Anabilim Dalı, Ankara.
  • Atila, S. (2020). Hastanın Eczacıya Bakışı, İstanbul Medipol Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Badreldin, H.A., Raslan, S., Almudaiheem, H., Alomari, B., Almowaina, S., Joharji, H., Alawagi, M., Al-Jedai, A., (2020). Pharmacists roles and responsibilities during epidemics and pandemics in Saudi Arabia: An opinion paper from the Saudi Society of clinical pharmacy, Saudi Pharmaceutical Journal, 28:1030-1034.
  • Baylan, N. (1968). Eczacılık tarihi1968, İstanbul: Yörük Matbası.
  • Calnan, M. (2006). ¨Researching Trust Relations in Health Care: Rosemary Rowe: Conceptual and Methodological Challenges – An Introduction,¨ Journal of Health Organization and Management, Vol. XX, No: 5, 2006, pp. 349-358.
  • Cavaco A, Roter D. Pharmaceutical consultations in community pharmacies: utility of the Roter Interaction Analysis System to study pharmacist–patient communication. Int J Pharm Pract 2010;18: 141-8.
  • Çağırcı, S., Yeğenoğlu, S. (2007). Genel İletişim Bilgileri Perspektifinden Hasta-Eczacı İletişimi. Ankara Eczacılık Fakültesi Dergisi, 36, 31-46.
  • Demir, M., (2016). Şamanizm’de hastalık kavramı ve tedavi yaklaşımları. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, 6(1):19-24.
  • Hakeri, H. (2018). İlaç Hukuku, 2. Baskı, Ankara 2018.
  • Houle, S.K.D., (2019). Expandedand evolving roles for pharmacists. In Z.-U.-D. Babar (Ed.), Encyclopedia of Pharmacy Practiceand Clinical Pharmacy, Oxford: Elsevier, 249- 257.
  • Hücum, H. (2015). Kronik hastalığı olanların hasta odaklı eczacılık hizmetleri ile ilgili memnuniyetlerinin değerlendirilmesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Klinik Eczacılık Anabilim Dalı, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • İstanbul Eczacı Odası, Siyasi Parti Raporu, 2014, https://ibb.istanbul/BBImages/Slider/Image/faaliyet-raporu-2014.pdf
  • İstanbul Sağlık Müdürlüğü, http://www.istanbulsaglik.gov.tr/w/sb/ecz/mevzuat/mevzuat.asp (07.03.2014)
  • Kırpık G. ve İlçektay, A. (2020). Eczacılık Mesleğinde Kariyer Yollarının Belirlenmesi: Literatür Taraması Ve Yarıyapılandırılmış Mülakat Yöntemi İle Yapılan Bir Çalışma, International EUropean Journal of Managerial Research Dergisi (EUJMR) ISSN: 2602 – 4179 / Dönem / Cilt: 4 / Sayı: 6 Araştırma Makalesi, 69
  • Majzub RM, Rais MM, Jusoff K. (2010). Communication Skills Of Practicing Pharmacists And Pharmacy Students. Stud Sociol Sci, 1: 67-72.
  • Lilja J, Larsson S, Hamilton D, Issakainen J. (2000). Empathy As A Communication Strategy İn The Pharmacy—A Study Based On Cognitive And Behavioural Analysis. Int j pharm pract 2000;8: 176- 87.
  • Lonie JM, Alemam R, Dhing C, Mihm D. (2005). Assessing Pharmacy Student Self-Reported Empathic Tendencies. Am J Pharm Educ 2005;69: 198-203.
  • Lonie JM. (2006). From Counting And Pouring To Caring: The Empathic Developmental Process Of Community Pharmacists. Res Social Adm Pharm 2006;2: 439-57.
  • Lyra, D.P., Rocha, C.E., Abriata, J.P., Gimenes, F.R.E., Gonzalez, M.M., Pelá, I.R. (2007). Influence of Pharmaceutical Care İntervention And Communication Skills On The İmprovement Of Pharmacotherapeutic. Outcomes With Elderly Brazilian Outpatients. Patient Educ Couns, 68, 186-92.
  • Papastergiou, J. (2019). Community and ambulatory pharmacy practice. In Z.-U.-D. Babar (Ed.), Encyclopedia of Pharmacy Practice and Clinical Pharmacy, Oxford: Elsevier, 215-236.
  • Resnik DB, Ranelli PL, Resnik SP. (2000). The Conflict Between Ethics And Business İn Community Pharmacy: What About Patient Counseling? J Bus Ethics 2000;28: 179-86.
  • Shah B, Chewning B. (2006). Conceptualizing And Measuring Pharmacist-Patient Communication: A Review Of Published Studies. Res Social Adm Pharm 2006;2: 153-85.
  • TC. Sağlık Bakanlığı, 25 Kasım 1999 tarih ve 23887 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan Eczaneler ve Eczane Hizmetleri Hakkında Yönetmelik(12 Nisan 2014 Cumartesi/Resmî Gazete/S. 28970)
  • Ulrey KL, Amason P. (2001). Intercultural Communication Between Patients And Health Care Providers: An Exploration Of İntercultural Communication Effectiveness, cultural sen
  • Ulutaş, E., Şahne, B.S., Yeğenoğlu, S. (2015). Eczacılıkta İletişimin Rolü. Marmara Pharmaceutical Journal, 19, 200-207.
  • Van der Kam WJ, de Jong BM, Tromp T, Moorman PW, van der Lei J. (2001). Effects Of Electronic Communication Between The Gp And The Pharmacist. The quality of medication data on admission and after discharge. Fam practice 2001;18: 605-9
  • Wikipedi. İlaç. 23.04.2016; Erişim: https://tr.wikipedia.org/ wiki/%C4%B0la%C3%A7.
  • Worley MM, Schommer JC, Brown LM, Hadsall RS, Ranelli PL, Stratton TP, Uden DL. (2007). Pharmacists’ And Patients’ Roles İn The Pharmacist-Patient Relationship: Are Pharmacists And Patients Reading From The Same Relationship Script? Res Social Adm Pharm 2007;3(1):47-69
  • Yeğenoğlu S. ve Özçelikay G. (2005). Counselling Of Pharmacists To Community On İssues Other Than Drug Purchasıng And Drug Related İnformation: A survey in Ankara, Turkish J. Pharm. Sci., 2005, 2: 83-91.
  • 6197 Sayılı Eczacılar ve Eczaneler Hakkında Kanun (EEHK) www.tdk.gov.tr. www.turkcebilgi.com (16.03.2021).
  • 1219 Sayılı Eczacılar ve Eczaneler Hakkında Yönetmelik (EEHY- RG. Tarih: 12.04.2014, Sayı: 28970)
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Kübra Duraklı 0009-0007-9040-3784

Halil İbrahim İmamoğlu Bu kişi benim 0000-0003-0298-3090

Erken Görünüm Tarihi 30 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Kabul Tarihi 22 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Duraklı, K., & İmamoğlu, H. İ. (2023). ECZACI HASTA İLİŞKİSİNİN ECZANE PERFORMANSINA ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(1), 136-145. https://doi.org/10.46482/ebyuiibfdergi.1314626
AMA Duraklı K, İmamoğlu Hİ. ECZACI HASTA İLİŞKİSİNİN ECZANE PERFORMANSINA ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. ebyuiibfdergisi. Haziran 2023;5(1):136-145. doi:10.46482/ebyuiibfdergi.1314626
Chicago Duraklı, Kübra, ve Halil İbrahim İmamoğlu. “ECZACI HASTA İLİŞKİSİNİN ECZANE PERFORMANSINA ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 5, sy. 1 (Haziran 2023): 136-45. https://doi.org/10.46482/ebyuiibfdergi.1314626.
EndNote Duraklı K, İmamoğlu Hİ (01 Haziran 2023) ECZACI HASTA İLİŞKİSİNİN ECZANE PERFORMANSINA ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 5 1 136–145.
IEEE K. Duraklı ve H. İ. İmamoğlu, “ECZACI HASTA İLİŞKİSİNİN ECZANE PERFORMANSINA ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”, ebyuiibfdergisi, c. 5, sy. 1, ss. 136–145, 2023, doi: 10.46482/ebyuiibfdergi.1314626.
ISNAD Duraklı, Kübra - İmamoğlu, Halil İbrahim. “ECZACI HASTA İLİŞKİSİNİN ECZANE PERFORMANSINA ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 5/1 (Haziran 2023), 136-145. https://doi.org/10.46482/ebyuiibfdergi.1314626.
JAMA Duraklı K, İmamoğlu Hİ. ECZACI HASTA İLİŞKİSİNİN ECZANE PERFORMANSINA ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. ebyuiibfdergisi. 2023;5:136–145.
MLA Duraklı, Kübra ve Halil İbrahim İmamoğlu. “ECZACI HASTA İLİŞKİSİNİN ECZANE PERFORMANSINA ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 5, sy. 1, 2023, ss. 136-45, doi:10.46482/ebyuiibfdergi.1314626.
Vancouver Duraklı K, İmamoğlu Hİ. ECZACI HASTA İLİŞKİSİNİN ECZANE PERFORMANSINA ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. ebyuiibfdergisi. 2023;5(1):136-45.