The aim of the present study is to determine the awareness levels of high school teachers regarding the Radon gas and its environmental effects. Another aim is to compare the results of the current study with those of a previous study carried out by the researchers about the awareness levels of students. Survey design out of quantitative research methods was employed for the study. The sampling of the study consisted of 119 (65 males and 54 females) teachers who were randomly chosen from three different school types in xxx. Radon Awareness Questionnaire developed by the researchers was used as the data collection tool. The data collection tool provided discrete data, chi square test, frequencies and percentages were computed for the analysis of these data. The findings of the study showed that a large number of the participants had fairly low awareness levels toward Radon. Approximately one third (31.10%) of the teachers participating in the study stated that they had never heard of Radon. There is a significant difference between the teachers’ fields of the study and their knowledge about Radon. There are no statistically significant differences between the awareness levels and the gender, age and years of experience.
Radon awareness science education environmental education high school teachers high school students
Bu çalışmanın amacı Radon gazı ve onun çevresel
etkilerine ilişkin lise öğretmenlerinin farkındalık düzeyinin belirlenmesidir.
Çalışmanın bir diğer amacı ise bu çalışmanın sonuçları ile yazarlar tarafından
yapılmış olan lise öğrencilerinin Radon farkındalığına ilişkin ilk çalışmanın
sonuçlarını karşılaştırmaktır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama
(surway) yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemi; xxx il merkezinde
bulunan üç farklı okul türünden rastgele seçilen 119 (65erkek ve 54 kadın) lise
öğretmeninden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından
oluşturulan Radon Farkındalık Anketi (RFA) kullanılmıştır. Kullanılan veri toplama
aracı RFA süreksiz (kesikli) türde veriler sağladığından bu verilerin
analizinde ki-kare testi, frekans ve yüzde değerleri kullanılmıştır. Örneklemin
büyük bir bölümünün Radon farkındalık düzeyi oldukça düşük çıkmıştır. Çalışmaya
katılan lise öğretmenlerinin yaklaşık üçte biri (%31,10) Radonu hiç
duymadıklarını belirtmişlerdir. Radonu bildiğini ifade edenlerin branş
değişkenine göre aralarında anlamlı bir fark bulunmuştur. Bu fark, branş türüne
göre Fen Bilimleri branşlarındaki öğretmenler lehine ortaya çıkmıştır.
Farkındalık puanları ile cinsiyet, yaş, kıdem değişkenleri arasında
istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunamamıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2017 |
Submission Date | March 3, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 4 Issue: 2 |