Toplumsal hayatta önemli bir yere sahip olan ve bu nedenle de yaşam hattı olarak isimlendirilen gömülü boru hatlarının güvenliği son derece önemlidir. Yaşam kalitesini etkileyen bu hususun temini için gömülü boru hatlarının maruz kaldığı iç ve dış gerilmelere göre analiz edilmesi gerekmektedir. Bu analizde de iç basıncın yanında trafik yükü ve boru gömme derinliğine bağlı oluşan dış basıncın etkisi önem arz etmektedir. Bu çalışmada İstanbul doğal gaz şebekesinde kullanılan çelik iletim hattı borularının gömülebileceği derinliklerin boru malzeme dayanımlarına göre analiz edilmesi amaçlanmıştır. Gömülü boru hatları inşa edilirken ilk etapta iç basınçları yoktur. Boru hattı şebeke inşası tamamlandıktan sonra materyal taşınmasına başlanacak, böylece bu aşamada iç basınç oluşacaktır. Bu nedenle bu makalede her iki durum da (boş ve dolu durum) analiz edilmiş ve sonuçlar irdelenmiştir.
The safety of buried pipelines, which have a significant place in social life and thus called the lifeline, is extremely important. In order to provide this case affecting the quality of life, buried pipelines should be analyzed in terms of the internal and external stresses that they are exposed to. In these analyses, besides the internal pressure, the effects of external pressure caused by traffic loads and embedding depth of pipe are important. In this study, it is aimed to analyze the buriable depths of the steel transmission pipelines used in Istanbul natural gas network according to the material strengths of these pipes. When buried pipelines are building, they do not have internal pressure at first. After the pipeline network construction is completed, material transportation will begin, so internal pressure will be occur at this stage. Therefore in this paper both cases (empty and filled situations), as well, have been analyzed and the results have been examined.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2021 |
Submission Date | October 23, 2020 |
Acceptance Date | December 8, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 1 |