The Tourism sector within the service sector is
a developmental tool that is effective affective in the conjunctures of the
country's economies around the world and has positive effects on economic
growth. While examining Turkish economy, it can be observed that economy is
directed into service sector in recent years. Tourism sector has occupied an
important place in service sector and so it means that the share of the tourism
sector in the national economy is increasing day by day. In this study, the
impact of Turkish tourism sector into economic growth is analyzed. The
causality relationship between the tourism revenues of the country and the gross
domestic product was analyzed by the Granger causality test by using data from
2002-2016. As a result of the study, a significant bilateral relationship
between economic growth and tourism incomes is emerged.
Hizmet sektörü içerisinde yer alan turizm
sektörü dünya genelinde ülke ekonomilerinin konjonktürlerinde etkin olan ve
ekonomik büyümeye olumlu etkileri giderek arttan bir kalkınma aracıdır. Türkiye
ekonomisi ele alındığı zaman son yıllarda hizmet sektörüne doğru bir sapma
olduğu göze çarpmaktadır. Hizmet sektörü içerisinde ise turizmin geniş bir yer
tutması, turizm sektörünün ülke ekonomisi içerisindeki payının giderek artması
demektir. Bu çalışmada Türkiye’nin turizm sektörünün ekonomik büyüme üzerine
etkisi analiz edilmiştir. Çalışmada 2002-2016 yılları arasındaki veriler
kullanılarak ülkenin turizm gelirleri ile gayri safi yurtiçi hasılası arasındaki
nedensellik ilişkisi Granger nedensellik testi ile analiz edilmiştir. Çalışma
sonucunda ekonomik büyüme ile turizm gelirleri arasında çift yönlü anlamlı bir
ilişki çıkmıştır.
Subjects | Business Administration |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 1 Issue: 2 |
Econder International Academic Journal is an international, peer-reviewed multidisciplinary journal dedicated to publishing scholarly articles on all aspects of Economy and Business. Available online and published two times a year, the journal aims to become one of the leading platforms in the world for new findings and discussions of all fields of Economy and Business.