This research aimed to examine the innovativeness and Technological Pedagogical Content Knowledge (TPCK) levels of physical education and sports teachers (PE teachers) and to reveal the relationship between innovativeness and TPCK levels. The study sample comprises 182 PE teachers. “General Information Form,” “Innovativeness Scale (IS),” and “TPCK Scale” were used as data collection tools. General Information Form includes questions prepared to identify the PE teachers participating in the study variables of the gender (male and female), age (24-30 years, 31-40 years, and 41-50 years), professional experience (1-10 years and 11 years and above), the school level (secondary and high school), and educational status (undergraduate and graduate). PE teachers’ innovativeness and TPCK levels are above the scale average scores. There were no significant differences in innovativeness and TPCK levels regarding gender, age, professional experience, school level, and educational status (p > .01). A negative and positive relationship existed between the IS and its sub-dimensions and a positive relationship between the TPCK scale sub-dimensions (p < .01). The IS scores only showed a significant positive relationship with the sub-dimensions of CK and PCK (p < .01). PE teachers exhibit high levels of innovativeness and TPCK, so we recommend designing educational environments open to innovation and support technology.
Ethics committee approval was obtained from Sinop University Ethics Committee (Date: 27.12.2021, Number: 2021/145)
Bu araştırma, beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin yenilikçilik ve teknolojik pedagojik alan bilgisi düzeylerini incelemeyi ve yenilikçilik düzeyleri ile teknolojik pedagojik alan bilgisi arasındaki ilişkiyi ortaya koymayı amaçlamaktadır. Araştırmanın örneklemini 182 beden eğitimi ve spor öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak “Genel Bilgiler Formu”, “Yenilikçilik Ölçeği” ve “Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Ölçeği” kullanılmıştır. Genel Bilgiler Formu araştırmaya katılan beden eğitimi öğretmenlerinin cinsiyet (kadın ve erkek), yaş (24-30 yaş, 31-40 yaş ve 41-50 yaş), mesleki deneyim (1-10 yıl ve 11 yıl ve üzeri), okul düzeyi (ortaokul ve lise) ve eğitim durumu (lisans ve lisansüstü) değişkenlerini belirlemek amacıyla hazırlanan soruları içermektedir. Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin yenilikçilik ve teknolojik pedagojik içerik bilgisi düzeyleri ölçek ortalama puanlarının üzerindedir. Cinsiyet, yaş, mesleki deneyim, çalışılan okul düzeyi, ve eğitim durumu değişkenleri açısından yenilikçilik ve teknolojik pedagojik içerik bilgisi düzeylerinde istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık görülmemektedir (p>.01). Yenilikçilik ölçeği ve alt boyutları arasında negatif ve pozitif yönde bir ilişki, Teknolojik Pedagojik İçerik Bilgisi ölçeği alt boyutları arasında pozitif yönde bir ilişki tespit edilmiştir (p<.01). Yenilikçilik ölçeği puanları yalnızca İçerik Bilgisi ve Pedagojik İçerik Bilgisi alt boyutlarıyla istatistiksel olarak anlamlı pozitif ilişki göstermiştir (p<.01). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin yenilikçilik ve teknolojik pedagojik alan bilgisi düzeyleri yüksektir, bu nedenle yeniliğe açık ve teknolojiyi destekleyen eğitim ortamlarının tasarlanmasını öneriyoruz.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Teacher Education and Professional Development of Educators, Development of Physical Education and Education Programs |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 30, 2025 |
Publication Date | June 2, 2025 |
Submission Date | July 25, 2024 |
Acceptance Date | January 16, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 57 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License