Systematic Reviews and Meta Analysis
BibTex RIS Cite

Fen Bilimleri Dersinde Tercih Edilen Ölçme Değerlendirme Yaklaşımları Üzerine Bir Meta– Sentez Çalışması

Year 2025, Volume: 4 Issue: 1, 81 - 106, 27.06.2025
https://doi.org/10.58650/educatione.1527947

Abstract

Fen Bilimleri dersinde etkili bir öğretimin gerçekleştirilmesi için fen bilgisi öğretmenlerinin alternatif ölçme değerlendirme yaklaşımlarının incelenmesi çok önemlidir. Araştırmanın amacı, fen bilimleri dersinde tercih edilen ölçme değerlendirme yaklaşımlarını ve en çok kullanılan yöntemin hangisi olduğunu meta-sentez yöntemi ile incelemektir. Bu bağlamda “fen bilgisi” ve “ölçme değerlendirme” anahtar kelimeleri kullanılarak yapılan tarama sonucu yayınlandığı 2009-2023 yılları arasında ulaşılan çalışmalardan dâhil edilme kriterlerine uygun olan 30 çalışma incelenmiş ve sonuçlar araştırmacı önerileriyle desteklenerek sunulmuştur. İncelenen çalışmaların büyük çoğunluğunda öğretmenlerin geleneksel ölçme değerlendirme yaklaşımını benimsedikleri ve en çok tercih edilen yöntemin çoktan seçmeli test yöntemi olduğu görülmüştür. Alternatif ölçme değerlendirme yaklaşımlarında ise kavram haritası ve portfolyo en çok tercih edilen yöntemler olarak görülmektedir.

References

  • Acar, M. (2016). Fen bilimleri öğretmenlerinin ölçme değerlendirme uygulamaları ve uygulamalarını etkileyen faktörler [Yüksek Lisans Tezi]. Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Adıgüzel, A. (2020). Salgın sürecinde uzaktan eğitim ve öğrenci başarısını değerlendirmeye ilişkin öğretmen görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 253- 271.
  • Akdağ, G. (2011). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin ölçme değerlendirmeye ilişkin yeterlilik algıları ve görüşleri [Yüksek lisans tezi]. Adıyaman Üniversitesi.
  • Altınışık, D. (2014). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin alternatif ölçme değerlendirme etkinliklerini gerçekleştirme düzeyleri [Yüksek lisans tezi]. Kırıkkale Üniversitesi.
  • Anıl, D. & Acar, M. (2008). Sınıf öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme sürecinde karşılaştıkları sorunlara ilişkin görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 44-61.
  • Aslanoğlu, E., A. (2004, Haziran 20). Dereceli Puanlama Anahtarı. https:/ /www.erg.sabanciüni.edu/iok2004/bildiriler/AslihanErmanAslanoğlu.doc.
  • Aspfors, J. & Fransson, G. (2015). Research on mentor education for mentors of newly qualified teachers: A qualitative meta-synthesis. Teaching and Teacher Education, 48, 75–86.
  • Azrak, Y. (2017). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının ölçme-değerlendirme okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Ömer Halisdemir Üniversitesi.
  • Bahar, E. (2017). Fen bilgisi öğretmenlerinin kullandıkları ölçme değerlendirme yöntem ve tekniklerinin belirlenmesi ve bunları kullanmalarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Erzincan Üniversitesi.
  • Bahar, M., Nartgün. Z., Durmuş. S. & Bıçak, B. (2006) Geleneksel-alternatif ölçme ve değerlendirme öğretmen el kitabı. Pegem Yayıncılık.
  • Bal, A. P. (2009). İlköğretim beşinci sınıf matematik öğretiminde uygulanan ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarının öğretmen ve öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi [Doktora tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Bardak, Ş. & Karamustafaoğlu, O. (2016). Investigation about using strategies, methods and techniques of science teachers based on pedagogical content knowledge. Amasya Education Journal, 5(2), 567-605.
  • Barootchi, N. & Keshavarz, M. H. (2002). Assessment of achievement through portfolios and teacher-made tests. Educational Research, 44(3), 279- 288.
  • Baştürk, R. (2005). Performans değerlendirme üzerine genel bir bakış. Eurosian Journal of Educational Research, 62-75.
  • Baygül, A. (2019). Fen bilimleri öğretmenlerinin ölçme değerlendirme uygulamaları ile öğrencilerin değerlendirmeye yönelik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Bedir, A., Türkoğuz, S. & Polat, M. (2010). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin portfolyo değerlendirme yöntemine yönelik görüşleri. Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 6(2), 73 – 82.
  • Birgin, O. & Gürbüz, R. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının ölçme ve değerlendirme konusundaki bilgi düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 163-179.
  • Black, P. & Wiliam, D. (1998). Assessment and classroom learning, assessment in education. Principles, Policy & Practice, 5(1), 7-74. https://doi.org/10.1080/0969595980050102
  • Braun, V. & Clarke, V. (2017). Using thematic analysis in psychology. Qual Res Psychol, 3(2), 77–101.
  • Brooks, J. G. & Brooks, M. G. (1993). In search of understanding the case for constructivist classrooms. Alexandria VA: ASCD.
  • Brown, G. T. L. (2002). Teachers’ conceptions of assessment [Unpublished doctoral dissertation]. University of Auckland.
  • Buldur, S. (2009). Fen bilgisi öğretmen adaylarının alternatif ölçme değerlendirme yaklaşımlarına yönelik okuryazarlık ve öz yeterlik düzeylerinin geliştirilmesi [Yüksek lisans tezi]. Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Buldur, S. & Tatar, N. (2011). Development of self-efficacy towards using alternative assessment scale. Asia Pacific Education Review, 12(3),485-495.
  • Büyüktokatlı, N. & Bayraktar, Ş. (2014). Fen eğitiminde ölçme değerlendirme uygulamaları. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4(1), 103-126.
  • Cohen, M. K. (1995). Achieving positive attitudes toward science through alternative assesments [Master thesis]. UMI Company.
  • Çalık, M. & Sözbilir, M. (2014). Parameters of content analysis. Education and Science, 33-38.
  • Çalışkan, İ. (2009). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının tamamlayıcı ölçme değerlendirme yaklaşımlarını kullanma becerileri ile fen ve teknoloji öğretmen ve öğretmen adaylarının bu yaklaşımlarla ilgili görüşleri hakkında durum belirleme çalışması Ankara ili örneği [Doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Çakan, M. (2004). Öğretmenlerin ölçme-değerlendirme uygulamaları ve yeterlik düzeyleri: ilk ve ortaöğretim. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(2), 99-114.
  • Çetinkaya, F. & Saka, Y. (2022). Fen bilgisi öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme inançlarının ve uygulamalarının fen bilimleri öğretim programıyla uyumu. Turkish Journal of Primary Education, 7(1), 44-63.
  • Çoklar, N., Vural, L. & Şahin, L. (2009). Öğretmen adaylarının uygulayabilecekleri ölçme-değerlendirme yaklaşımları ile ölçme değerlendirme amaçlı teknoloji kullanım özyeterlikleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(3), 35-54.
  • Çoruhlu, T. Ş., Nas, S. & Çepni, S. (2009). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin alternatif ölçme değerlendirme tekniklerini kullanmada karşılaştıkları problemler: Trabzon örneği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 122-141.
  • Duban, N. & Küçükyılmaz, E. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının alternatif ölçme değerlendirme yöntem ve tekniklerinin uygulama okullarında kullanımına ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 7(3), 769-784.
  • Gamor, K. I. (2001). Moving virtuality into reality: A compari son study of the effectiveness of traditional and alternative as sessments of learning in a multisensory, fully immersive physics program [Doctoral dissertation]. George Mason University.
  • Gelbal, S. & Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkında yeterlik algıları ve karşılaştıkları sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 33, 135-145.
  • Gözütok, D., Akgün, Ö. E. & Karacaoğlu, C., (2005, 14-16 Kasım). Yeni ilköğretim programlarının uygulanmasına öğretmenlerin hazırlanması. Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu. Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Güneş, T., Şener Dilek, N., Hoplan, M., Çelikoğlu, M. & Demir, E.S. (2010, 11-13 Kasım). Öğretmenlerin alternatif değerlendirme konusundaki görüşleri ve yaptıkları uygulamalar. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya.
  • Güngör, S. (2005). Ortaöğretim geometri dersi üçgenler konusunda oluşturmacı (constructivism) yaklaşıma dayalı elle yapılan materyaller ve portfolyo (portfolio) hazırlamanın öğrenciler üzerindeki etkilerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Karaelmas Üniversitesi.
  • Güven, E. & Aydoğdu, M. (2009). Portfolyonun 6. sınıf fen ve teknoloji dersi vücudumuzdaki sistemler ünitesinde başarı ve kalıcılığa etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 6, 115-126,
  • Güven, B. & Eskitürk, M. (2007). Sınıf öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmede kullandıkları yöntem ve teknikler. XVI.Eğitim bilimleri kongresi bildiri kitabı içinde (s. 504-509). Detay Yayıncılık.
  • Güvener, A. (2005). Öğretim materyallerinin başarıya, tutuma ve kalıcılığa etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Hall, B. W. & Hewitt-Gervais, C. M. (1999, April 19-24). The application of student portfolios in primary/intermediate and self-contained/multi-age team classroom environments: Implications for instruction, learning and assessment. Annual Meeting of the American Educational Research Association, Canada.
  • Hurd, S. (1998). Too carefully led or too carelessly left alone? Language Learning Journal, 17, 70-74. İngeç, Ş. K. (2008). Kavram haritalarının değerlendirme aracı olarak fizik eğitiminde kullanılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 195-206.
  • Kan, A. (2007). Portfolyo değerlendirme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 133–144. Kanatlı, F. (2008). Alternatif ölçme ve değerlendirme teknikleri konusunda sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin değerlendirilmesi [Yüksek lisans tezi]. Mustafa Kemal Üniversitesi.
  • Karaaslan, O., Yoldaş, Z., Beklen, C., Öztarhan, C. & Karakut, R. (2023). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerini uygulamadaki yeterlilikleri. Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(13), 26-99.
  • Karakuş, F. (2010). Ortaöğretim matematik dersi öğretim programında yer alan alternatif ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarına yönelik öğretmen görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 457-488.
  • Karaman, P. (2014). Öğretmen adaylarının ölçme-değerlendirme okuryazarlıklarının belirlenmesi ve mikro-öğretim yoluyla geliştirilmesi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi.
  • Karamustafaoğlu, S., Çağlak, A. ve Meşeci, B. (2012). Alternatif ölçme değerlendirme araçlarına ilişkin sınıf öğretmenlerinin öz yeterlilikleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 167-179.
  • Karaoğlu, A. (2014). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf fen ve teknoloji derslerinde kullanılan tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi]. Mustafa Kemal Üniversitesi.
  • Kemertaş, İ. (2003). Öğretimde planlama ve değerlendirme. İstanbul. Kepek, T. (2019). Alternatif değerlendirme yöntemlerinin öğrenci başarısına etkisinin ve bu yöntemlerle ilgili öğretmen ve öğrenci görüşlerinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Kepek, T. & İzci, K. (2021). Alternatif değerlendirme yöntemlerinin akademik başarı üzerindeki etkisinin ve bu yöntemlere ilişkin öğrenci görüşlerinin incelenmesi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Ereğli Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 34-50.
  • Kilmen, S., Kösterelioğlu A. & Kösterelioğlu, İ. (2007). Öğretmen adaylarının ölçme değerlendirme araç ve yaklaşımlarına ilişkin yeterlilik algıları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 117- 127.
  • Koç, A. (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının ölçme değerlendirme okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi [Yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi.
  • Korkmaz, H. (2004). Fen ve teknoloji eğitiminde alternatif değerlendirme yaklaşımları. Yeryüzü Yayınevi.
  • Korkmaz, H. & Kaptan, F. (2005). Fen eğitiminde öğrencilerin gelişimini değerlendirmek için elektronik portfolyo kullanımı üzerine bir inceleme. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(1), 101-106.
  • Korkmaz, Y. (2009). Fen öğretiminde rubrik kullanma eğitiminin öğretmenlerin ölçme ve değerlendirmeye ilişkin görüş ve uygulamalarına etkisi [Yüksek lisans tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Köklükaya, A. (2010). Alternatif ölçme değerlendirme teknikleri ile ilgili fen bilgisi öğretmen adaylarının yeterliklerinin belirlenmesi [Yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Kuloğlu, Z. (2022). Fen bilgisi öğretmen adaylarının uzaktan eğitimde çağdaş ölçme değerlendirme sistemlerine yönelik tutum ve görüşlerinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Kastamonu Üniversitesi.
  • Kurnaz, M. & Pektaş, M. (2013). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin ölçme değerlendirmede kavram haritası kullanım durumları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 1-10.
  • Martin, J. D. (1997). Elementary science methods: A constructivist approach. Delmar Publishers. An International Thomson Publishing Company.
  • Mintah, J. K. (1993). Authentic assessment in physical education: prevalence of use and perceived impact on students’ self-concept, motivation, and skill achievement. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 7(3), 161–174.
  • Murat, A. (2018). Fen bilgisi öğretmenlerinin düşünme stilleri ve epistemolojik inançların kullandıkları yöntemler ve ölçme araçlarına etkisi [Doktora tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Niguidula, D. (1993). The Digital Portfolio: A richer picture of student performance. Eric Dökümanı Servis Numarası: ED400261.
  • Ogan-Bekiroğlu, F. (2005). Ölçme ve değerlendirmede alternatif yöntemler ve portfolyo kullanımı. Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 5.
  • Okur, M. (2008). 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin fen ve teknoloji dersinde kullanılan alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi.
  • Okur, M. & Azar, A. (2011). Fen ve teknoloji dersinde kullanılan alternatif ölçme değerlendirme tekniklerine ilişkin öğretmen görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 387-400.
  • Orhan, A. T. (2007). Fen eğitiminde alternatif ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin ilköğretim öğretmen adayı, öğretmen ve öğrenci boyutu dikkate alınarak incelenmesi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Ornstein, A. C. & Thomas J.L. (2004). Strategies for effective teaching (Fourth Edition). The Mcgraw-Hill Companies Inc.
  • Özçelik, A. (2011). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme araçlarını kullanma sıklıkları ve karşılaştıkları sorunlar [Yüksek lisans tezi]. Dicle Üniversitesi.
  • Özyalçın Oskay, O. Schallies, M. & Morgil, İ. (2008). Portfolyo değerlendirmesi: Son çalışmalardaki bulgulara yakından bir bakış. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 263-272.
  • Pierce, L. V. & O’malley, J. M. (1992). Performance and portfolio assessment for language minority students. National Clearinghouse for Bilingual Education. Washington: DC.
  • Polat, S. & Ay, O. (2016). Meta-Sentez: kavramsal bir çözümleme. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(2), 52-64.
  • Sağlam Arslan, A., Avcı, A. & İyibil, Ü. (2008). Fizik öğretmen adaylarının alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerini algılama düzeyleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 115-128.
  • Sandelowski, M. & Barroso, J. (2003). Toward a metasynthesis of qualitative findings on motherhood in HIV-Positive women. Research in Nursing & Health, 153-170.
  • Shavelson, R. J. & Baxter, G.P. (1992). What we've learned about assessing hands-on science. Educational Leadership, 49(8). 20-25.
  • Sırkıntı, A. (2007). İlköğretimde öğretmenlerin matematik dersinde alternatif değerlendirme tekniği olan “ürün seçki dosyası (portfolyo) hakkında görüşleri [Yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Söylemez, S. (2022). Fen bilimleri öğretmenlerinin alternatif ölçme değerlendirme tekniklerine ilişkin öz yeterliklerinin belirlenmesi [Yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Stader, D. L. & Hill-Winstead, F. (2002). Portfolios, performance assessments, and standards based learning in educational leadership. National Council of Professors of Educational Administration Conference, Burlington, Vermont.
  • Staneva A, Bogossian F, Pritchard M. & Wittkowski A. (2015). The effects of maternal depression, anxiety, and perceived stress during pregnancy on preterm birth: A systematic review. Women Birth, 28(3), 179-193.
  • Stanford, P. & Reeves, S. (2005). Assessment that drives instruction. Teaching Exceptional Children, 37(4), 18-22.
  • Stiggins, R. (2007). Assessment through. Educational Leadership, 22-26.
  • Şahin, A. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının tamamlayıcı ölçme araçları farkındalıkları ile girişimcilik ve yenilikçilik düzeylerinin belirlenmesi [Yüksek lisans tezi]. Ahi Evran Üniversitesi.
  • Şeker, F. (2012). İlköğretim fen ve teknoloji dersinde tamamlayıcı ölçme değerlendirme yaklaşımlarının tutum ve başarıya etkisi [Yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi.
  • Tan, Ş. & Erdoğan, A. (2004). Öğretimi planlama ve değerlendirme. Pegem Yayıncılık.
  • Tay, B., Tokcan, H. & Oruç, Ş. (2009, Mayıs). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının alternatif ölçme-değerlendirme yaklaşımları hakkındaki bilişsel farkındalık düzeyleri. 1. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, Çanakkale.
  • Thompson, S. J. (2001). Decision-making in planning and teaching. Addision-Wesley Educational Publishers Inc.
  • Turan, M. & Sakız, G. (2014). Fen ve teknoloji dersinde portfolyo kullanımının öğrenci başarısına ve kalıcılığına etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 48-63.
  • Waters, F. H., Smeaton P. S. & Burns, T. G. (2004). Actıon research in the secondary science classroom: Student response to differentiated, alternatıve assessment. American Secondary Education, 32(3), 89-104.
  • Wiggins, G. (1989). A true test: toward more authentic and equitable assessment. Phi Delta Kappan, 70(9), 703-713.
  • Vanides, J., Yin, Y., Tomita, M. & Ruiz-Primo, M. A. (2005). Using concept maps in the science classroom. Science Scope, 28(8), 27-31.
  • Yalvaç, E. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının ölçme değerlendirme okuryazarlık düzeyleri ile bilişsel stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Yaman, S. (2011). Öğretmenlerin fen ve teknoloji dersinde ölçme ve değerlendirme uygulamalarına yönelik algıları. İlköğretim Online, 10(1), 244 – 256.
  • Yaman, S., Karamustafaoğlu, S. & Karamustafaoğlu, O. (2005). İlköğretimde fen ve teknoloji öğretimi. Anı Yayıncılık.
  • Yampolsky, M.R. (2001). Performance-based assessment and its impact on instruction and the role of the music educator [Doktora tezi]. Columbia University.
  • Yapalak, S. (2009). Fen bilgisi öğretmen adaylarının alternatif ölçme ve değerlendirme yeterliklerinin tespiti ve geliştirilmesine yönelik bir eylem araştırması [Doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Yayla, R. G. (2012). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin alternatif ölçme değerlendirme yöntem teknikleri ve uygulamaları hakkındaki görüş ve düşüncelerinin belirlenmesi [Yüksek lisans tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Yenice, N., Özden, B. & Tunç Alpak G. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının alternatif ölçme değerlendirme yaklaşımlarını kullanmaya yönelik öz yeterliklerinin incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 17-29.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, H. İ. & Yıldırım, A. (2022). Fen bilimleri öğretmenlerinin ölçme değerlendirmeye yönelik tutumları üzerine bir araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 21(84), 1546-1568. Zeidler, D. L. (1987). The central role of fallacious thinking in science education. Science Education, 81, 483-496.

A Meta-Synthesis Study On Measurement And Evaluation Approaches Preferred In Science Courses

Year 2025, Volume: 4 Issue: 1, 81 - 106, 27.06.2025
https://doi.org/10.58650/educatione.1527947

Abstract

It is very important to examine the alternative assessment and evaluation approaches of science teachers in order to realize an effective teaching in science course. The aim of this study is to examine the preferred assessment and evaluation approaches in science courses and which method is the most commonly used method by using meta-synthesis method. In this context, as a result of the search using the keywords "science" and "assessment and evaluation", 30 studies that met the inclusion criteria among the studies published between 2009 and 2023 were examined and the results were presented by supporting the researcher's suggestions. In the majority of the studies examined, it was seen that teachers adopted the traditional assessment and evaluation approach and the most preferred method was the multiple-choice test method. In alternative assessment and evaluation approaches, concept map and portfolio are the most preferred methods.

References

  • Acar, M. (2016). Fen bilimleri öğretmenlerinin ölçme değerlendirme uygulamaları ve uygulamalarını etkileyen faktörler [Yüksek Lisans Tezi]. Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Adıgüzel, A. (2020). Salgın sürecinde uzaktan eğitim ve öğrenci başarısını değerlendirmeye ilişkin öğretmen görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 253- 271.
  • Akdağ, G. (2011). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin ölçme değerlendirmeye ilişkin yeterlilik algıları ve görüşleri [Yüksek lisans tezi]. Adıyaman Üniversitesi.
  • Altınışık, D. (2014). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin alternatif ölçme değerlendirme etkinliklerini gerçekleştirme düzeyleri [Yüksek lisans tezi]. Kırıkkale Üniversitesi.
  • Anıl, D. & Acar, M. (2008). Sınıf öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme sürecinde karşılaştıkları sorunlara ilişkin görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 44-61.
  • Aslanoğlu, E., A. (2004, Haziran 20). Dereceli Puanlama Anahtarı. https:/ /www.erg.sabanciüni.edu/iok2004/bildiriler/AslihanErmanAslanoğlu.doc.
  • Aspfors, J. & Fransson, G. (2015). Research on mentor education for mentors of newly qualified teachers: A qualitative meta-synthesis. Teaching and Teacher Education, 48, 75–86.
  • Azrak, Y. (2017). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının ölçme-değerlendirme okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Ömer Halisdemir Üniversitesi.
  • Bahar, E. (2017). Fen bilgisi öğretmenlerinin kullandıkları ölçme değerlendirme yöntem ve tekniklerinin belirlenmesi ve bunları kullanmalarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Erzincan Üniversitesi.
  • Bahar, M., Nartgün. Z., Durmuş. S. & Bıçak, B. (2006) Geleneksel-alternatif ölçme ve değerlendirme öğretmen el kitabı. Pegem Yayıncılık.
  • Bal, A. P. (2009). İlköğretim beşinci sınıf matematik öğretiminde uygulanan ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarının öğretmen ve öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi [Doktora tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Bardak, Ş. & Karamustafaoğlu, O. (2016). Investigation about using strategies, methods and techniques of science teachers based on pedagogical content knowledge. Amasya Education Journal, 5(2), 567-605.
  • Barootchi, N. & Keshavarz, M. H. (2002). Assessment of achievement through portfolios and teacher-made tests. Educational Research, 44(3), 279- 288.
  • Baştürk, R. (2005). Performans değerlendirme üzerine genel bir bakış. Eurosian Journal of Educational Research, 62-75.
  • Baygül, A. (2019). Fen bilimleri öğretmenlerinin ölçme değerlendirme uygulamaları ile öğrencilerin değerlendirmeye yönelik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Bedir, A., Türkoğuz, S. & Polat, M. (2010). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin portfolyo değerlendirme yöntemine yönelik görüşleri. Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 6(2), 73 – 82.
  • Birgin, O. & Gürbüz, R. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının ölçme ve değerlendirme konusundaki bilgi düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 163-179.
  • Black, P. & Wiliam, D. (1998). Assessment and classroom learning, assessment in education. Principles, Policy & Practice, 5(1), 7-74. https://doi.org/10.1080/0969595980050102
  • Braun, V. & Clarke, V. (2017). Using thematic analysis in psychology. Qual Res Psychol, 3(2), 77–101.
  • Brooks, J. G. & Brooks, M. G. (1993). In search of understanding the case for constructivist classrooms. Alexandria VA: ASCD.
  • Brown, G. T. L. (2002). Teachers’ conceptions of assessment [Unpublished doctoral dissertation]. University of Auckland.
  • Buldur, S. (2009). Fen bilgisi öğretmen adaylarının alternatif ölçme değerlendirme yaklaşımlarına yönelik okuryazarlık ve öz yeterlik düzeylerinin geliştirilmesi [Yüksek lisans tezi]. Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Buldur, S. & Tatar, N. (2011). Development of self-efficacy towards using alternative assessment scale. Asia Pacific Education Review, 12(3),485-495.
  • Büyüktokatlı, N. & Bayraktar, Ş. (2014). Fen eğitiminde ölçme değerlendirme uygulamaları. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4(1), 103-126.
  • Cohen, M. K. (1995). Achieving positive attitudes toward science through alternative assesments [Master thesis]. UMI Company.
  • Çalık, M. & Sözbilir, M. (2014). Parameters of content analysis. Education and Science, 33-38.
  • Çalışkan, İ. (2009). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının tamamlayıcı ölçme değerlendirme yaklaşımlarını kullanma becerileri ile fen ve teknoloji öğretmen ve öğretmen adaylarının bu yaklaşımlarla ilgili görüşleri hakkında durum belirleme çalışması Ankara ili örneği [Doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Çakan, M. (2004). Öğretmenlerin ölçme-değerlendirme uygulamaları ve yeterlik düzeyleri: ilk ve ortaöğretim. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(2), 99-114.
  • Çetinkaya, F. & Saka, Y. (2022). Fen bilgisi öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme inançlarının ve uygulamalarının fen bilimleri öğretim programıyla uyumu. Turkish Journal of Primary Education, 7(1), 44-63.
  • Çoklar, N., Vural, L. & Şahin, L. (2009). Öğretmen adaylarının uygulayabilecekleri ölçme-değerlendirme yaklaşımları ile ölçme değerlendirme amaçlı teknoloji kullanım özyeterlikleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(3), 35-54.
  • Çoruhlu, T. Ş., Nas, S. & Çepni, S. (2009). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin alternatif ölçme değerlendirme tekniklerini kullanmada karşılaştıkları problemler: Trabzon örneği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 122-141.
  • Duban, N. & Küçükyılmaz, E. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının alternatif ölçme değerlendirme yöntem ve tekniklerinin uygulama okullarında kullanımına ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 7(3), 769-784.
  • Gamor, K. I. (2001). Moving virtuality into reality: A compari son study of the effectiveness of traditional and alternative as sessments of learning in a multisensory, fully immersive physics program [Doctoral dissertation]. George Mason University.
  • Gelbal, S. & Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkında yeterlik algıları ve karşılaştıkları sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 33, 135-145.
  • Gözütok, D., Akgün, Ö. E. & Karacaoğlu, C., (2005, 14-16 Kasım). Yeni ilköğretim programlarının uygulanmasına öğretmenlerin hazırlanması. Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu. Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Güneş, T., Şener Dilek, N., Hoplan, M., Çelikoğlu, M. & Demir, E.S. (2010, 11-13 Kasım). Öğretmenlerin alternatif değerlendirme konusundaki görüşleri ve yaptıkları uygulamalar. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya.
  • Güngör, S. (2005). Ortaöğretim geometri dersi üçgenler konusunda oluşturmacı (constructivism) yaklaşıma dayalı elle yapılan materyaller ve portfolyo (portfolio) hazırlamanın öğrenciler üzerindeki etkilerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Karaelmas Üniversitesi.
  • Güven, E. & Aydoğdu, M. (2009). Portfolyonun 6. sınıf fen ve teknoloji dersi vücudumuzdaki sistemler ünitesinde başarı ve kalıcılığa etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 6, 115-126,
  • Güven, B. & Eskitürk, M. (2007). Sınıf öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmede kullandıkları yöntem ve teknikler. XVI.Eğitim bilimleri kongresi bildiri kitabı içinde (s. 504-509). Detay Yayıncılık.
  • Güvener, A. (2005). Öğretim materyallerinin başarıya, tutuma ve kalıcılığa etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Hall, B. W. & Hewitt-Gervais, C. M. (1999, April 19-24). The application of student portfolios in primary/intermediate and self-contained/multi-age team classroom environments: Implications for instruction, learning and assessment. Annual Meeting of the American Educational Research Association, Canada.
  • Hurd, S. (1998). Too carefully led or too carelessly left alone? Language Learning Journal, 17, 70-74. İngeç, Ş. K. (2008). Kavram haritalarının değerlendirme aracı olarak fizik eğitiminde kullanılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 195-206.
  • Kan, A. (2007). Portfolyo değerlendirme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 133–144. Kanatlı, F. (2008). Alternatif ölçme ve değerlendirme teknikleri konusunda sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin değerlendirilmesi [Yüksek lisans tezi]. Mustafa Kemal Üniversitesi.
  • Karaaslan, O., Yoldaş, Z., Beklen, C., Öztarhan, C. & Karakut, R. (2023). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerini uygulamadaki yeterlilikleri. Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(13), 26-99.
  • Karakuş, F. (2010). Ortaöğretim matematik dersi öğretim programında yer alan alternatif ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarına yönelik öğretmen görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 457-488.
  • Karaman, P. (2014). Öğretmen adaylarının ölçme-değerlendirme okuryazarlıklarının belirlenmesi ve mikro-öğretim yoluyla geliştirilmesi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi.
  • Karamustafaoğlu, S., Çağlak, A. ve Meşeci, B. (2012). Alternatif ölçme değerlendirme araçlarına ilişkin sınıf öğretmenlerinin öz yeterlilikleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 167-179.
  • Karaoğlu, A. (2014). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf fen ve teknoloji derslerinde kullanılan tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi]. Mustafa Kemal Üniversitesi.
  • Kemertaş, İ. (2003). Öğretimde planlama ve değerlendirme. İstanbul. Kepek, T. (2019). Alternatif değerlendirme yöntemlerinin öğrenci başarısına etkisinin ve bu yöntemlerle ilgili öğretmen ve öğrenci görüşlerinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Kepek, T. & İzci, K. (2021). Alternatif değerlendirme yöntemlerinin akademik başarı üzerindeki etkisinin ve bu yöntemlere ilişkin öğrenci görüşlerinin incelenmesi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Ereğli Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 34-50.
  • Kilmen, S., Kösterelioğlu A. & Kösterelioğlu, İ. (2007). Öğretmen adaylarının ölçme değerlendirme araç ve yaklaşımlarına ilişkin yeterlilik algıları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 117- 127.
  • Koç, A. (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının ölçme değerlendirme okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi [Yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi.
  • Korkmaz, H. (2004). Fen ve teknoloji eğitiminde alternatif değerlendirme yaklaşımları. Yeryüzü Yayınevi.
  • Korkmaz, H. & Kaptan, F. (2005). Fen eğitiminde öğrencilerin gelişimini değerlendirmek için elektronik portfolyo kullanımı üzerine bir inceleme. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(1), 101-106.
  • Korkmaz, Y. (2009). Fen öğretiminde rubrik kullanma eğitiminin öğretmenlerin ölçme ve değerlendirmeye ilişkin görüş ve uygulamalarına etkisi [Yüksek lisans tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Köklükaya, A. (2010). Alternatif ölçme değerlendirme teknikleri ile ilgili fen bilgisi öğretmen adaylarının yeterliklerinin belirlenmesi [Yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Kuloğlu, Z. (2022). Fen bilgisi öğretmen adaylarının uzaktan eğitimde çağdaş ölçme değerlendirme sistemlerine yönelik tutum ve görüşlerinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Kastamonu Üniversitesi.
  • Kurnaz, M. & Pektaş, M. (2013). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin ölçme değerlendirmede kavram haritası kullanım durumları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 1-10.
  • Martin, J. D. (1997). Elementary science methods: A constructivist approach. Delmar Publishers. An International Thomson Publishing Company.
  • Mintah, J. K. (1993). Authentic assessment in physical education: prevalence of use and perceived impact on students’ self-concept, motivation, and skill achievement. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 7(3), 161–174.
  • Murat, A. (2018). Fen bilgisi öğretmenlerinin düşünme stilleri ve epistemolojik inançların kullandıkları yöntemler ve ölçme araçlarına etkisi [Doktora tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Niguidula, D. (1993). The Digital Portfolio: A richer picture of student performance. Eric Dökümanı Servis Numarası: ED400261.
  • Ogan-Bekiroğlu, F. (2005). Ölçme ve değerlendirmede alternatif yöntemler ve portfolyo kullanımı. Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 5.
  • Okur, M. (2008). 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin fen ve teknoloji dersinde kullanılan alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi.
  • Okur, M. & Azar, A. (2011). Fen ve teknoloji dersinde kullanılan alternatif ölçme değerlendirme tekniklerine ilişkin öğretmen görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 387-400.
  • Orhan, A. T. (2007). Fen eğitiminde alternatif ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin ilköğretim öğretmen adayı, öğretmen ve öğrenci boyutu dikkate alınarak incelenmesi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Ornstein, A. C. & Thomas J.L. (2004). Strategies for effective teaching (Fourth Edition). The Mcgraw-Hill Companies Inc.
  • Özçelik, A. (2011). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme araçlarını kullanma sıklıkları ve karşılaştıkları sorunlar [Yüksek lisans tezi]. Dicle Üniversitesi.
  • Özyalçın Oskay, O. Schallies, M. & Morgil, İ. (2008). Portfolyo değerlendirmesi: Son çalışmalardaki bulgulara yakından bir bakış. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 263-272.
  • Pierce, L. V. & O’malley, J. M. (1992). Performance and portfolio assessment for language minority students. National Clearinghouse for Bilingual Education. Washington: DC.
  • Polat, S. & Ay, O. (2016). Meta-Sentez: kavramsal bir çözümleme. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(2), 52-64.
  • Sağlam Arslan, A., Avcı, A. & İyibil, Ü. (2008). Fizik öğretmen adaylarının alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerini algılama düzeyleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 115-128.
  • Sandelowski, M. & Barroso, J. (2003). Toward a metasynthesis of qualitative findings on motherhood in HIV-Positive women. Research in Nursing & Health, 153-170.
  • Shavelson, R. J. & Baxter, G.P. (1992). What we've learned about assessing hands-on science. Educational Leadership, 49(8). 20-25.
  • Sırkıntı, A. (2007). İlköğretimde öğretmenlerin matematik dersinde alternatif değerlendirme tekniği olan “ürün seçki dosyası (portfolyo) hakkında görüşleri [Yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Söylemez, S. (2022). Fen bilimleri öğretmenlerinin alternatif ölçme değerlendirme tekniklerine ilişkin öz yeterliklerinin belirlenmesi [Yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Stader, D. L. & Hill-Winstead, F. (2002). Portfolios, performance assessments, and standards based learning in educational leadership. National Council of Professors of Educational Administration Conference, Burlington, Vermont.
  • Staneva A, Bogossian F, Pritchard M. & Wittkowski A. (2015). The effects of maternal depression, anxiety, and perceived stress during pregnancy on preterm birth: A systematic review. Women Birth, 28(3), 179-193.
  • Stanford, P. & Reeves, S. (2005). Assessment that drives instruction. Teaching Exceptional Children, 37(4), 18-22.
  • Stiggins, R. (2007). Assessment through. Educational Leadership, 22-26.
  • Şahin, A. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının tamamlayıcı ölçme araçları farkındalıkları ile girişimcilik ve yenilikçilik düzeylerinin belirlenmesi [Yüksek lisans tezi]. Ahi Evran Üniversitesi.
  • Şeker, F. (2012). İlköğretim fen ve teknoloji dersinde tamamlayıcı ölçme değerlendirme yaklaşımlarının tutum ve başarıya etkisi [Yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi.
  • Tan, Ş. & Erdoğan, A. (2004). Öğretimi planlama ve değerlendirme. Pegem Yayıncılık.
  • Tay, B., Tokcan, H. & Oruç, Ş. (2009, Mayıs). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının alternatif ölçme-değerlendirme yaklaşımları hakkındaki bilişsel farkındalık düzeyleri. 1. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, Çanakkale.
  • Thompson, S. J. (2001). Decision-making in planning and teaching. Addision-Wesley Educational Publishers Inc.
  • Turan, M. & Sakız, G. (2014). Fen ve teknoloji dersinde portfolyo kullanımının öğrenci başarısına ve kalıcılığına etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 48-63.
  • Waters, F. H., Smeaton P. S. & Burns, T. G. (2004). Actıon research in the secondary science classroom: Student response to differentiated, alternatıve assessment. American Secondary Education, 32(3), 89-104.
  • Wiggins, G. (1989). A true test: toward more authentic and equitable assessment. Phi Delta Kappan, 70(9), 703-713.
  • Vanides, J., Yin, Y., Tomita, M. & Ruiz-Primo, M. A. (2005). Using concept maps in the science classroom. Science Scope, 28(8), 27-31.
  • Yalvaç, E. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının ölçme değerlendirme okuryazarlık düzeyleri ile bilişsel stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Yaman, S. (2011). Öğretmenlerin fen ve teknoloji dersinde ölçme ve değerlendirme uygulamalarına yönelik algıları. İlköğretim Online, 10(1), 244 – 256.
  • Yaman, S., Karamustafaoğlu, S. & Karamustafaoğlu, O. (2005). İlköğretimde fen ve teknoloji öğretimi. Anı Yayıncılık.
  • Yampolsky, M.R. (2001). Performance-based assessment and its impact on instruction and the role of the music educator [Doktora tezi]. Columbia University.
  • Yapalak, S. (2009). Fen bilgisi öğretmen adaylarının alternatif ölçme ve değerlendirme yeterliklerinin tespiti ve geliştirilmesine yönelik bir eylem araştırması [Doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Yayla, R. G. (2012). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin alternatif ölçme değerlendirme yöntem teknikleri ve uygulamaları hakkındaki görüş ve düşüncelerinin belirlenmesi [Yüksek lisans tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Yenice, N., Özden, B. & Tunç Alpak G. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının alternatif ölçme değerlendirme yaklaşımlarını kullanmaya yönelik öz yeterliklerinin incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 17-29.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, H. İ. & Yıldırım, A. (2022). Fen bilimleri öğretmenlerinin ölçme değerlendirmeye yönelik tutumları üzerine bir araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 21(84), 1546-1568. Zeidler, D. L. (1987). The central role of fallacious thinking in science education. Science Education, 81, 483-496.
There are 98 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Science Education
Journal Section İnceleme Makaleleri
Authors

Dilek Türkoğlu 0009-0002-8589-6418

Early Pub Date June 27, 2025
Publication Date June 27, 2025
Submission Date August 4, 2024
Acceptance Date March 28, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Türkoğlu, D. (2025). Fen Bilimleri Dersinde Tercih Edilen Ölçme Değerlendirme Yaklaşımları Üzerine Bir Meta– Sentez Çalışması. EDUCATIONE, 4(1), 81-106. https://doi.org/10.58650/educatione.1527947