Çocuk edebiyatı ürünlerinin sayısı her geçen gün artmakta ve her gün onlarca yeni çocuk kitabı piyasaya sürülmektedir. Bu durum çocuk kitaplarına verilen önemin geçmişe nazaran arttığını göstermektedir. Çocukların eğitiminde aile ve okullar kadar önemli olan bir diğer unsur da çocuk edebiyatıdır. Kitaplar aracılığıyla çocuklara sunulan açık ve örtülü mesajlar, çocuğun dünyaya ilişkin bakış açısı ve duruşunu etkileme gücüne sahip öğelerdir. Kitapların çocukları etkileme gücü, sansürün çocuk kitaplarında da görülmesinin sebeplerinden biridir. Yakın bir geçmişte Türkiye’de üçü çocuklar ve gençler için yazılmış olmak üzere toplamda 4 kitabın muzır (zararlı) ilan edilmesinin ardından “sansür” tekrar gündeme gelmiştir. Çalışmamızda adı geçen kitaplar tanıtılarak kısıtlama kararının alınmasına gerekçe olabilecek bölümler tespit edilmeye çalışılmış ve bu bölümlerle ilgili genel değerlendirmeler yapılmıştır. Sansürün en masum gerekçesi genellikle toplum yararı olmuştur. Peki, gerçekten böyle mi? Bu sorunun cevabını tam olarak verebilmek mümkün olmasa da sansür bu amaca (toplum yararına) gerçekten hizmet etmekte midir? Soruyu sadeleştirmek gerekirse sansür çözüm müdür? Bu sorular ışığında çalışma çocukların hangi kitabı okuması veya okumaması gerektiği kararı bir kurula veya zümreye bırakıldığında, çocuklarımız o yasağı koyanlar gibi düşünmeye ve inanmaya mahkûm edilmiş olacaklarını vurgulamaktadır.
With dozens of new children’s books published every day, the number of children's literature products is steadily growing, which indicates that the emphasis placed on children’s books today is remarkably stronger than it was in the past. Children's literature plays just as critical a role as family and schools do in the education of a child. The explicit and implicit messages presented to a child through books help shape the child's worldview. The power of books to influence children is one of the reasons for exercising censorship on children's books. The phenomenon of "censorship” has made a comeback after four books, three of which were written for children and young people, have been recently declared obscene (harmful). In this study, these censored books were introduced and the sections that may have formed the basis for the censorship decision were discussed, followed by an overall assessment of these sections. The most frequent justification for censorship has often given as the common good. However, is it really the case? Does censorship really serve this purpose (the common good)? To simplify the question, is censorship the solution? This study highlights that when the decisions on which book children should or should not read are left to a board or a certain group, children will be forced to think and believe like those who make these decisions
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Literary Theory |
Journal Section | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2021 |
Submission Date | December 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 1 |
Journal of Literary Criticism is a refereed journal published in the scope of literature.