The aim of the research is to examine whether the water literacy levels of secondary school students differ according to various demographic variables. The population of this study consists of secondary school students studying in the 2021-2022 academic year. The sample of the study consists of 579 secondary school students selected by simple random sampling method among the students studying in Çavdır and Gölhisar districts of Burdur province. A descriptive survey model, one of the quantitative research methods, was used in the research. As data collection tools in the study, the "Personal Information Form" developed by the researcher and the "Water Literacy Scale" developed by Sözcü and Türker (2020a) were used. The data obtained were analyzed by independent groups t-test and one-way analysis of variance ANOVA. As a result of the research, a significant difference was found in terms of gender, grade level, mother and father education level, but no significant difference was found in terms of other variables. In the study, significant results were obtained in favor of girls and parents with high education levels. Based on these results, it was emphasized that in order to raise a water literate individual, water awareness should be gained at an early age, starting from the family, and their awareness of water should be increased by involving individuals in water-related issues.
Çalışma, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Etik Kurulu 28/01/2022 tarihi 210092 protokol, 19 sayılı karar numarası ile onaylanmıştır.
Canlıların temel yaşam kaynağı olan suyun önemi son yıllarda daha da artmaktadır. Hızlı nüfus artışı sonucunda suya duyulan talep, küresel iklim değişikliği, su kirliliği ve insanların suyu bilinçsizce kullanımı gibi nedenler su kıtlığı sorununu ortaya çıkarmaktadır. Su kıtlığının ve temiz suya ulaşabilme sorunlarının gelecekte daha da artacağı açıktır. Bu nedenle su kaynaklarının sürdürülebilir kullanılması ve gelecek nesillere ulaştırılabilmesi için su okuryazarlık düzeyi yüksek birey ve toplumlara ihtiyaç vardır. Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin su okuryazarlık düzeylerinin çeşitli demografik değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir. Bu araştırmanın evrenini, 2021-2022 eğitim öğretim yılında Burdur ili Çavdır ve Gölhisar ilçelerinde öğrenim gören ortaokul öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini bu öğrenciler arasından basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile seçilen 579 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden, betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgiler Formu” ile Sözcü ve Türker (2020a) tarafından geliştirilen “Su Okuryazarlık Ölçeği” kullanılmıştır. 30 maddeden oluşan Su Okuryazarlık Ölçeği, su tasarrufu (13 madde), su bilinci (12 madde), su duyarlılığı (5 madde) olmak üzere üç alt faktörden oluşmaktadır. Anket soruları Google Form üzerinden oluşturulmuş ve link yoluyla katılımcılarla paylaşılarak veriler toplanmıştır. Elde edilen veriler SPPS 22 paket programına aktarılarak analiz edilmiştir. Yapılan analizlerde ikili gruplar arasında bağımsız gruplar t-testi yapılmış, ikiden fazla gruplar arasında ise çoklu karşılaştırma testlerinden tek yönlü varyans analizi ANOVA yapılmıştır. Araştırma sonucunda cinsiyet, sınıf düzeyi, anne ve baba eğitim düzeyi açısından anlamlı farklılık bulunmuş ancak diğer değişkenler açısından anlamlı farklılık bulunamamıştır. Araştırmada kızlar lehine, ve eğitim düzeyi yüksek ebeveynler lehine anlamlı sonuçlar elde edilmiştir. Bu sonuçlardan hareketle su okuryazarı bir birey yetiştirebilmek için aileden başlayarak daha erken yaşlarda su bilincinin kazandırılması ve su ile ilgili konularda bireylerin de dahil edilerek suya yönelik bilinçlerinin arttırılması gerektiği üzerinde durulmuştur.
Yazarlar olarak çalışmanın tüm süreçlerinin araştırma ve yayın etiğine uygun olduğunu, etik kurallara ve bilimsel atıf gösterme ilkelerine uyduğumuzu beyan ederiz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Science Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 31, 2024 |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | September 17, 2024 |
Acceptance Date | December 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 1 |