The purpose of this research is to investigate the views of teaching staff at higher education about traditional and alternative measurement and evaluation approaches with regard to faculty variable and whether the instructor has attended any education about measurement and evaluation. The participants comprised 200 academicians from four different universities. The data were collected using the Measurement and Evaluation Approaches Scale, developed by the researchers. The data were analyzed using descriptive statistics (means and standard deviation), one-way ANOVA, two-way ANOVA, and Bonferroni tests. The analysis revealed that the instructors embrace both traditional and alternative measurement and evaluation approaches at a moderate level, with the latter having arithmetic means slightly more than that of the former. The casual-comparative analysis proved that the instructors from non-education faculties who had not attended any training about measurement and evaluation embraced traditional measurement and evaluation approaches significantly more than other groups. No significant differences, however, were observed between the views on alternative measurement and evaluation approaches either with regard to faculty variable or previous training experience, or their interaction.
Teaching staff traditional measurement and evaluation alternative measurement and evaluation
Bu araştırmanın amacı öğretim elemanlarının geleneksel ve çağdaş ölçme değerlendirme yaklaşımlarına ilişkin görüşlerinin fakülte değişkeni ve ölçme değerlendirme konulu bir eğitim almış olma durumuna göre incelenmesidir Araştırmanın çalışma grubuna dört farklı üniversiteden 200 öğretim elemanı dahil edilmiştir Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen Ölçme Değerlendirme Yaklaşımları Ölçeği kullanılarak toplanmıştır Verilerin analizinde betimsel istatistikler ortalama ve standart sapma tek yönlü ANOVA iki yönlü ANOVA ve Bonferroni testlerinden faydalanılmıştır Yapılan analizler sonucunda öğretim elemanlarının hem geleneksel hem de çağdaş ölçme değerlendirme yaklaşımlarını orta düzeyde benimsediklerini ancak çağdaş yaklaşımlara ait ortalamaların nispeten daha yüksek olduğu görülmüştür Yapılan karşılaştırmalarda eğitim fakültesi dışındaki fakültelerde görev yapan ve ölçme değerlendirmeyle ilgili herhangi bir eğitim almamış öğretim elemanlarının geleneksel ölçme değerlendirme yaklaşımlarını anlamlı düzeyde daha fazla benimsedikleri görülmüştür Çağdaş ölçme değerlendirme yaklaşımlarının benimsenme düzeyiyle ilgili olarak fakülte değişkeninden ya da ölçme değerlendirme konulu eğitim almış olma durumundan kaynaklanan bir farklılaşmaya rastlanmamıştır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 14 Issue: 2 |
This page is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 terms.