Bu çalışmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda COVID-19 salgını sürecinde uzaktan eğitimde günlük eğitim akışı ve aylık planlarında ele aldıkları matematik kazanımlarına ve kavramlarına yer verme durumlarının incelenmesidir. Çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması türlerinden açıklayıcı durum çalışması olarak tasarlanmıştır. Katılımcıları, ölçüt örnekleme ve kartopu örnekleme yöntemleriyle seçilen 50 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ve anket kullanılmıştır. Verilerin analizinde nitel veri analizi yöntemlerinden betimsel analiz ve içerik analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda; öğretmenlerin uzaktan eğitim sürecinde, daha kolay işleyebilecekleri ve uzaktan eğitime başlamadan önce yüz yüze eğitim sürecinde işlemiş oldukları kavram ve kazanımları tercih ettikleri görülmüştür. Öğretmenlerin büyük bir kısmı uzaktan eğitim ile ele alınmasının zor olduğu gerekçesiyle günlük eğitim akışlarında çocuk ‘Zaman ile ilgili kavramları açıklar.’; çocuk ‘Nesne grafiği hazırlar.’ kazanımlarına yer vermemiştir. Okul öncesi öğretmenlerine salgın gibi olağan dışı durumlarda uzaktan eğitim gibi alternatif öğretim yöntem ve teknikleri konularında hizmet içi eğitimler verilebilir.
This study aimed to examine what mathematic learning outcomes and concepts preschool teachers used in their daily education program and monthly plans in distance education during the pandemic. The current study adopted an explanatory case study design. The 50 preschool teachers selected by criterion sampling and snowball sampling methods participated in the study. The researchers used personal information form and questionnaire to collect data. In the data analysis, descriptive and content analysis were performed. The findings highlighted that the participants preferred the concepts and objectives that they could handle more easily during the distance education, which they had taught during the face-to-face education before starting the distance education. Preschool teachers listed the concepts in mathematics in order of importance as numbers/counting, geometric shapes, quantity, directions, location in space, and size. Teachers did not include the learning outcomes of ‘Children will be able to explain concepts related to time’ and ‘Children will be able to prepare an object graph’ in their daily education program and monthly plans because they were difficult to deal with during the distance education. Preschool teachers can receive in-service training on alternative teaching methods and techniques such as distance education for extraordinary situations such as pandemics.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 24, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 24 Issue: 2 |
This page is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 terms.