Objective: The study was carried out with the aim of determine the opinion of midwives about the Neonatal Resuscitation Program course.
Methods: The research was carried out with qualitative research design in the delivery room of a public hospital in the south of our country between 15 - 28 June 2019. By the using criterion sampling which is one of the purposive sampling the population of the study are 14 midwives who work in the delivery room and they have Neonatal Resuscitation Program certification and are active users. The data were collected with a semi-structured interview form and analyzed by content analysis method.
Results: In this study, regarding the views of midwives about the Neonatal Resuscitation Program course, four themes consisting of general opinions about the course, applicability / transferability of the course to applications, problems encountered in practice and solutions to problems and four themes and 15 sub-themes were obtained.
Conclusion: In the study, it was concluded that midwives think that the course for the Neonatal Resuscitation Program is an effective and necessary training, but that continuous updates should be made. In line with these results, it can be contributed to neonatal health by organizing effective update training that takes into account the current knowledge and practices of midwives.
Giriş: Neonatal Resüsitasyon Programı kursu, yenidoğana temas eden tüm sağlık çalışanlarının alması gereken bir hizmet içi eğitim programıdır.
Amaç: Araştırma, ebelerin Neonatal Resüsitasyon Programı kursu hakkındaki görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Araştırma niteliksel olarak 15 – 28 Haziran 2019 tarihleri arasında ülkemizin güneyinde yer alan bir kamu hastanesinin doğumhane biriminde yapılmıştır. Araştırmaya, amaçlı örneklem türlerinden ölçüt dayanaklı örnekleme tekniği ile doğumhanede çalışan, deneyimli, Neonatal Resüsitasyon Programı sertifikası olan ve aktif kullanıcı olan 14 ebe dahil edilmiştir. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış ve içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir.
Bulgular: Bu araştırmada, ebelerin Neonatal Resüsitasyon Programı kursuna yönelik görüşleri ile ilgili olarak, kursa ilişkin genel görüşler, kursun uygulanabilirliği/uygulamalara aktarılabilirliği, uygulamada karşılaşılan problemler ve problemlere yönelik çözüm önerilerinden oluşan dört tema ve bu temalara ait 15 alt tema elde edilmiştir.
Sonuç: Çalışmada ebelerin Neonatal Resüsitasyon Programına yönelik kursun etkili ve gerekli bir eğitim olduğu, ancak sürekli güncellemelerin yapılması gerektiği görüşünde oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda ebelerin mevcut bilgi ve uygulamalarını dikkate alan etkili güncelleme eğitimlerinin düzenlenmesi ile yenidoğan sağlığına katkı sağlanabilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Özgün Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Nisan 2021 |
Gönderilme Tarihi | 18 Ocak 2021 |
Kabul Tarihi | 15 Mart 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 37 Sayı: 1 |